• 0

Financieel plan: aftrekposten op ja of nee?

Een goedemorgen,

 

Ik ben druk bezig met mijn ondernemingsplan en gebruik sjablonen van Qredits.

Nu ben ik bij het onderdeel van het financiële plan en daar stuit ik helaas op wat onduidelijkheden.

Zouden jullie mij kunnen helpen door uitleggen in de stijl van … voor dummies, of ik de volgende aftrekposten nou op ja of op nee moet zetten.

 

Zelfstandigenaftrek (€ 7.280)

Onduidelijk: De voorwaarde hiervoor is o.a. dat ik ondernemer ben voor de belastingdienst. De vraag is o.a. hoeveel mijn winst is.

Volgens de exploitatiebegroting is de brutowinst bijvoorbeeld: € 5.060 voor 2016, € 16.220 voor 2017 € 16,491 voor 2018.

Als de winst te klein is volgens de belastingdienst dan heb ik geen recht op deze aftrek en de aftrek mag niet hoger zijn dan de winst.

Mijn vraag is nu of het volgende klopt:

1. Dus de winst moet minimaal € 7.280 zijn?

2. Dus in 2016 heb ik geen recht op deze aftrek omdat mijn winst maar € 5.060 is?

Startersaftrek (€ 2.123)

Heeft dezelfde voorwaarden als de zelfstandigenaftrek.

Mijn vraag, klopt het volgende?

1. Aangezien ik in 2016 geen recht heb op de zelfstandigenaftrek heb ik ook geen recht op de startersaftrek.

 

MKB-Winstvrijstelling

Klopt het volgende en mag ik deze op Ja zetten?

1. Dit is 14% van de winst en dit krijg ik hoe dan ook. Wel of geen zelfstandigen- en startersaftrek.

 

Algemene heffingskorting

Mag deze op ja of moet deze op nee?

1. Stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg.

 

Arbeidskorting

Mag deze op ja of moet deze op nee?

Want stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg.

 

En dan de laatste:

 

Privé onttrekkingen

Op de liquiditeitsbegroting staat bij de uitgaven: Privé onttrekkingen.

1. Klopt het dat ik daar moet invullen wat ik in de privé begroting heb in gevuld?

(Dus mijn privé maandelijkse “loon”, laten we maar zeggen)

 

 

Nou dat waren mijn vragen.

Ik hoop echt dat jullie me even helderheid willen geven, ik zou dat enorm waarderen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hulpgevraagd,

 

Dit tooltje rekent alles voor je uit: Bereken het Netto besteedbaar inkomen zzp-er Wat frutten met de uren en je tarief en er rolt een antwoord uit op je meeste vragen.

 

Op de liquiditeits begroting zet je inderdaad je "loon / prive ontrekking" ook als terugkerende post. Geen idee hoe je dat met WW verwerkt. Als je een bedrag leent via Bbz neem je die kosten ook mee in je berekening.

 

 

Link naar reactie
  • 1

In mijn antwoord ga ik er vanuit dat je voldoet aan het urencriterium en je ondernemer bent voor de IB.

Zelfstandigenaftrek:

Je hebt ook bij een lagere winst recht op zelfstandigenaftrek alleen is die aftrek maximaal de winst. Dus bij een winst van 6k de aftrek ook 6k. Een uitzondering hierop zijn de jaren dat je ook recht hebt op startersaftrek, in dat geval is de aftrek de volledige €7280 + startersaftrek waardoor je een negatieve winst kan krijgen.

 

MKB-winstvrijstelling:

Die 14% gaat niet over de winst maar over de winst na aftrek van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek. De vrijstelling verlaagt je winst maar in geval van verlies verlaagt hij ook je verlies. Indien je door de zelfstandigenaftrek negatief uit kwam dan kan deze vrijstelling dus ook negatief voor je uitwerken.

 

Voor het uitrekenen van de verdere belasting moet je inkomen uit WW en van je onderneming bij elkaar opgeteld worden, dit kan je dus ook niet apart uitrekenen. Dit geldt ook voor de heffingskortingen. Er komt een totaal te betalen belasting uit waar je wel de loonheffing op in mindering mag brengen wat bij de WW al ingehouden is.

 

Privé onttrekkingen is inderdaad wat jij maandelijks op gaat nemen. Dit heeft geen invloed op te betalen belasting maar wel op jouw liquiditeit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anouk,

 

Bedankt voor je tijd om me op weg te helpen!

Helaas snap ik het nu nog steeds niet...

 

Zelfstandigenaftrek:

Jij zegt dus, JA, je heb recht op deze aftrek want mijn winst is € 5.060, deze aftrek is niet € 7280 maar € 5.060?

 

Startersaftrek

Jij zegt: Indien je door de zelfstandigenaftrek negatief uit kwam dan kan deze vrijstelling dus ook negatief voor je uitwerken.

Is voor 2016 van toepassing want ik heb al een aftrek ontvangen van de volledige € 5.060?

Dus NEE?

 

MKB-winstvrijstelling:

Jij zegt: Die 14% gaat niet over de winst maar over de winst na aftrek van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Omdat ik voor 2016 geen startersaftrek heb geldt deze MBK-winstvrijstelling dan nog wel?

Dus JA of NEE?

 

Algemene heffingskorting en Arbeidskorting

Moet deze nu dan op JA of moet deze op NEE?

Stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg, samen met wat ik vanuit de onderneming naar mijn privé stort is dit een inkomen. Op de WW-uitkering wordt de heffings-en arbeidskorting al ingehouden dit wordt via hun geregeld? Dus ik moet voor wat ik vanuit de onderneming naar mijn privé stort Algemene heffingskorting en Arbeidskorting op JA zetten? Ook als ik niet vanuit een WW start?

 

Ik hoop dat je me weer wilt onderwijzen!

Link naar reactie
  • 0
Zelfstandigenaftrek:

Jij zegt dus, JA, je heb recht op deze aftrek want mijn winst is € 5.060, deze aftrek is niet € 7280 maar € 5.060?

Nee omdat je een starter bent is de aftrek de volledige 7280

 

Startersaftrek

Jij zegt: Indien je door de zelfstandigenaftrek negatief uit kwam dan kan deze vrijstelling dus ook negatief voor je uitwerken.

Is voor 2016 van toepassing want ik heb al een aftrek ontvangen van de volledige € 5.060?

Dus NEE?

nee ik zei dat je met de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek op een negatieve winst uit kan komen. Een verlies dus. Dit is voor jou juist positief omdat dit verlies mag verrekenen met andere inkomsten zoals die uit WW. Dit levert je waarschijnlijk een belastingteruggave op. gewoon toepassen dus.

 

MKB-winstvrijstelling:

Jij zegt: Die 14% gaat niet over de winst maar over de winst na aftrek van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

Omdat ik voor 2016 geen startersaftrek heb geldt deze MBK-winstvrijstelling dan nog wel?

Dus JA of NEE?

Je hebt geen keuze of je de MKB-winst vrijstelling wel of niet toe past. Als je ondernemer bent voor de IB is dit verplicht. Je berekent eerste de winst. Daar haal je de zelfstandige aftrek en de startersaftrek vanaf. Het bedrag wat dan overblijft verminder je met 14%.

Dus stel een winst van 5060-7280-2123= €4343 verlies. -14% mkb-winstvrijstelling is een verlies van €3735.

Stel een winst van 16.220-7280-2123=€6817 winst - 14% mkb-winstvrijstelling is een belastbare winst van €5862.

 

Algemene heffingskorting en Arbeidskorting

Moet deze nu dan op JA of moet deze op NEE?

Stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg, samen met wat ik vanuit de onderneming naar mijn privé stort is dit een inkomen. Op de WW-uitkering wordt de heffings-en arbeidskorting al ingehouden dit wordt via hun geregeld? Dus ik moet voor wat ik vanuit de onderneming naar mijn privé stort Algemene heffingskorting en Arbeidskorting op JA zetten? Ook als ik niet vanuit een WW start?

Dat is afhankelijk van het inkomen die je uit WW hebt en zo dus niet te zeggen. Je telt de WW-uitkering op bij het inkomen uit de onderneming zoals die na de MKB-winstvrijstelling berekent is(hoeveel je dus daadwerkelijk naar privé overmaakt heeft niets met die berekening te maken).

Over die inkomens samen bereken je de heffingskorting en bepaal je de te betalen belasting. Je kan dit dus niet los van elkaar bepalen.

Als je bij je ondernemingsplan toch perse een keuze moet maken tussen JA en NEE, dan zou ik die daar beide op NEE zetten zolang je er nog WW naast hebt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Algemene heffingskorting

Mag deze op ja of moet deze op nee?

1. Stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg.

 

Arbeidskorting

Mag deze op ja of moet deze op nee?

Want stel ik start mijn bedrijf vanuit de WW waarvan ik een uitkering krijg.

Als je een ander inkomen naast onderneming hebt dan zou ik die in het businessplan op nee zetten, dan wordt je belastingdruk iets hoger in het plan maar reken je jezelf niet rijker dan je bent, als in werkelijkheid blijkt dat je nog een stukje van die heffings en arbeidskorting over hebt dan hou je netto iets meer over dan begroot.

 

maar op het totaal plaatje zal ja of nee niet zoveel invloed hebben.

 

Ik ken het plan van qcredits verder niet dus weet niet of je makkelijke meerdere versies kan opslaan? maar ik zou je adviseren op het laatst meerdere versies maken.

1. versie met alles op JA

2. versie met alles MKB vrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek op JA

3. versie met alleen de MKB vrijstelling op JA, (je bent dan wel ondernemer voor de IB, maar gaat ervan uit dat je de aner criteria voor zelfstandigenaftrek (en dus met gevolg startersaftrek niet hebt gehaald)

 

deze versies geven jou ook inzicht in gevolgen van keuzes die je maakt en de financiële effecten daarvan.

 

 

Privé onttrekkingen

Op de liquiditeitsbegroting staat bij de uitgaven: Privé onttrekkingen.

1. Klopt het dat ik daar moet invullen wat ik in de privé begroting heb in gevuld?

(Dus mijn privé maandelijkse “loon”, laten we maar zeggen)

Je moet bij prive onttrekkingen invullen het bedrag wat je per maand wilt onttrekken om prive van te leven, als dat exact overeenkomt met je prive begroting (nogmaals ken het plan niet dus weet niet hoe ze uitvragen)

maar als jij een deel van je privebegroting kan bekostigen met je ww uitkering dan moet je dus niet het bedrag van de privebegroting in vullen maar dat moet je dan verminderen met je netto ww uitkering. want dat zal dan zijn wat je moet onttrekken om je begrote prive uitgaven te kunnen doen

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hulpgevraagd,

 

Dit tooltje rekent alles voor je uit: Bereken het Netto besteedbaar inkomen zzp-er Wat frutten met de uren en je tarief en er rolt een antwoord uit op je meeste vragen.

 

Op de liquiditeits begroting zet je inderdaad je "loon / prive ontrekking" ook als terugkerende post. Geen idee hoe je dat met WW verwerkt. Als je een bedrag leent via Bbz neem je die kosten ook mee in je berekening.

 

 

 

Dit is inderdaad een handig tooltje. Zelf had ik meer aan Bereken netto inkomen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.