• 0

Niet geboekte kosten en inkopen

Beste,

 

Ik heb een kleine onderneming. Net als vele starters heb ik in het begin wat boekhoud kundige fouten gemaakt. Aangezien de controle de eerste 2 jaar niet voldoende was blijken nu enkele inkopen en kosten niet geboekt maar wel binnen gekomen op mijn zakelijke rekening. Het gaat om per saldo ongeveer €3000 wat niet geboekt is. Dit is dus ook niet mee gerekend in de BTW aangifte en de jaarlijkse verlies en winst rekening die gebruikt is. De onderneming kan gebruik maken van de kleine ondernemers regeling dus om gigantische bedragen gaat het niet. Hoe of wat moet ik nu doen om die inkopen en kosten alsnog in te boeken? Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

In principe: even een backupje maken van je boekhouding zoals die is volgens de aangiftes voor IB en OB en dan alsnog je boekhouding bijwerken met alles wat je nu hebt gevonden en de belastingdienst informeren.

 

Maar: Ik adviseer je een professional in te schakelen, die kan ook zorgen dat het verder juist is geboekt (denk aan verlegde BTW, afschrijving, privecorrecties, dat soort werk). Als je toch bezig bent, doe het dan meteen goed.

 

Hoe het informeren van de belastingdienst werkt hangt af hoe en wanneer de aangiftes zijn gedaan. De professional kan je daar mee helpen. Voor de doe-het-zelver hier wat informatie van de belasting dienst over wijzigen van de IB: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/hoe_werkt_inkomstenbelasting/aangifte_doen/aangifte_aanvullen_of_wijzigen en van de OB: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/ Dat mag nog over de afgelopen vijf jaar.

 

En dan nog een gratis tip: in mijn boekhouding lees ook de afschriften van mijn zakelijke bankrekening in om te matchen met de ingeklopte facturen. Zo zie ik het direct als ik ergens geen factuur van heb gekregen. Bij steeds meer leveranciers moet ik zelf achteraf ergens in gaan zitten loggen om een factuur te downloaden, dus vergeten in te boeken komt steeds vaker voor.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 370 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.