• 0

Overleeft je bedrijf een forse renteverhoging?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals zo vaak met journalisten wordt er een kop boven het artikel gebruikt die niet past. Er zitten nu al 180.000 huishoudens in de problemen, en men verwacht dat dit er 80.000 meer worden bij renteverhoging, da's dus iets anders 260.000 die bij een renteverhoging ineens in de problemen komen.

 

Hierbij komt dat natuurlijk ook de rente die voor zakelijk kredieten gelden, gevoelig zijn voor renteverhogingen, maar dat de rentestructuur toch wat anders is. Er is in de afgelopen jaren (en nog steeds) m.n. geconcurreerd op de particuliere tarieven. Als er enige aanleiding is, zullen de banken z.s.m. proberen de verloren gegane marge proberen terug te verdienen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ramon,

 

Deze ondernemer financiert, net als de meeste ondernemers, haar bedrijf zelf. Ruim tweederde van alle ondernemers start zonder extern kapitaal en de meesten hebben dat ook onderweg niet nodig. Simpele reden is dat de meeste bedrijven in Nederland klein zijn en dat ook willen blijven. Als je dan vervolgens niet boven je stand gaat leven, hebben renteverhogingen geen impact op je financiën.

 

Wat voor ondernemers denk jij dat er op dit forum actief zijn?

Mijn vermoeden is dat het veel starters en dienstverleners zijn die weinig met grootschalige bedrijfsfinanciering van doen hebben.

 

Het stuk op Zibb gaat over tweeverdieners die op basis van twee inkomens tophypotheken hebben afgesloten zonder rekening te houden met toekomstige waardestijgingen en inkomensveranderingen (of echtscheidingen). Wat ik me afvraag is of er ondernemers op dit forum zijn die ook zo'n tophypotheek hebben (kunnen krijgen) en voor wie een moeilijke tijd dreigt als de rente stijgt.

 

In antwoord op jouw vraag. Nee, ik denk dat renteverhogingen voor de meeste bedrijven geen grote gevolgen hebben omdat ondernemers zich over het algemeen goed laten informeren en zich niet tot de nok laten financieren. Er zullen er vast een paar zijn voor wie het de druppel zal zijn die de emmer doet overlopen, waarbij je vervolgens vragen kunt stellen over hun ondernemerswijsheid.

 

Karen (ondernemer die zich absoluut geen zorgen maakt over renteverhogingen en haar hypotheekbetalingen)

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Deze ondernemer financiert, net als de meeste ondernemers, haar bedrijf zelf. Ruim tweederde van alle ondernemers start zonder extern kapitaal en de meesten hebben dat ook onderweg niet nodig. Simpele reden is dat de meeste bedrijven in Nederland klein zijn en dat ook willen blijven.

 

Ik zou ze in ieder geval niet op de koffie willen hebben ;D

Leuk betoog maar hoeveel ondernemers hebben een rekeningcourant krediet? Hoeveel ondernemers hebben een financiering nodig voor hun voorraad of investeringen al dan niet bij de start of gedurende het ondenemerschap? Hoeveel ondernemers maken gebruik van een Leasebak? En om in het kader van de technostarters te blijven: hoeveel ondernemers kopen een Dell computer op afbetaling? Hoeveel ondernemersvrouwen "leasen" een zomeroutfit bij de wehkamp die ze, met een beetje geluk, in de zomer van 2006 hebben afbetaald? ::) Ik noem er maar een paar......

Financieringen -in welke vorm dan ook- zijn tegenwoordig behoorlijk ingebakken in onze maatschappij.

 

Als je dan vervolgens niet boven je stand gaat leven, hebben renteverhogingen geen impact op je financiën.

 

Uiteraard heeft elke renteverhoging impact op je financiën, dit staat buiten kijf. In hoeverre dit een sterke invloed heeft op de uiteindelijke liquiditeitspositie is afhankelijk van de hoogte van de creditering. Wanneer de rente stijgt wordt de leencapaciteit kleiner, en dit kan een ondernemer weer beperken in zijn of haar mogelijkheden.

 

Het stuk op Zibb gaat over tweeverdieners die op basis van twee inkomens tophypotheken hebben afgesloten zonder rekening te houden met toekomstige waardestijgingen en inkomensveranderingen (of echtscheidingen). Wat ik me afvraag is of er ondernemers op dit forum zijn die ook zo'n tophypotheek hebben (kunnen krijgen) en voor wie een moeilijke tijd dreigt als de rente stijgt.

 

Deze problematiek dient zich "bevolkingsbreed" aan. Het betreft niet louter "loondienst mensen". Ook veel ondernemers zitten met tophypotheken (veelal gesloten in hun loondiensttijd) en ook bij deze groep kunnen dus harde klappen vallen wanneer de rente sterk stijgt. Ook ondernemers krijgen te maken met onvoorziene omstandigheden zoals scheidingen e.d.

 

Twee zaken vallen de laatste tijd erg op: het aantal schuldsaneringen stijgt sterk en ook het aantal executieverkopen neemt in vogelvlucht toe. De effecten van de prijsstijgingen t.g.v. de invoering van de euro worden nu pas echt zichtbaar. Niemand loopt met 'zijn of haar schulden graag te koop. Het ene gat is met het andere gevuld waarmee het alleen maar erger is geworden en het einde laat zich raden en natuurlijk vertalen in voornoemde meetbare stijgingen. Voordat dit echter zichtbaar wordt gaat er een geruime tijd overheen. De politiek heeft dit lang niet willen zien maar de realiteit spreekt voor zich :P

 

Ik denk zeker dat een forse renteverhoging ook "onze" groep zal raken! Niet alleen op het gebied van de bedrijfsfinancieringen maar ook op het gebied van de hypotheken zal dit zijn weerslag krijgen.

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.