• 0

Restwaarde invullen bij staking: met of zonder verkoopprijs van zakelijke auto?

Hallo,

Ik ben bezig met de IB-aangifte van mijn eenmanszaak. Ik heb mijn bedrijf gestaakt en moet dus afrekenen over de inventaris. Die staat - ex auto - voor 1.850 nog in de boeken en gaat naar prive voor dit bedrag (om discussie te voorkomen, ik betwijfel of ik er echt 1.850 voor zou kunnen krijgen maar veel zal het niet schelen). De auto is versneld afgeschreven en staat voor 1 euro in de boeken, maar heb ik verkocht voor 3.000 euro. Wat vul ik dan in bij restwaarde: 1.850 of 4.850?

Dank alvast!

Andrew

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

als je de auto verkocht hebt rondom de stakingsdatum dan moet hij al van de balans afgevoerd zijn en is de boekwinst op verkoop activa in je winst en verliesrekening 2999 euro. daarmee reken je dan ook af over de verkoopwinst.

als je de auto pas (ruim) na staking hebt verkocht heb je met die verkoop inderdaad de reeële restwaarde te pakken en zou die opvoeren als boekwaarde, want de auto had, ook bij willekeurige afschrijving nooit voor 1 euro in de boeken mogen staan want een activum moet altijd een realistische restwaarde hebben voor auto's is de richtlijn daarvoor zo'n 10 procent.

• 0

Ja, de auto is voor de stakingsdatum verkocht/gedesinvesteerd. Dat betekent dus dat mijn boekwaarde inventaris 1 euro lager wordt (1850) en de waarde van de auto in de restwaarde dus helemaal niet meer terugkomt? (Maw de restwaarde blijft dus ook 1850)

Dank!

• 0

Die is uiteraard verschuldigd - zowel bij de verkoop auto als bij overbrengen inventaris naar prive - en als zodanig ook via een suppletie OB aangegeven. En dan is er uiteraard nog de KIA over een deel van de inventaris die deels terugbetaald moeten worden.

Ben nog wel benieuwd naar het antwoord op mijn vorige vraag.

• 0

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet echt wat je bedoelde met je bericht van 20:21 uur (sorry), maar als je alles in 2015 hebt gedesinvesteerd dan zullen zowel de boekwaarde als de restwaarde per einde boekjaar nihil zijn.

Weet je zeker dat desinvesteringsbijtelling nodig is, je blijft toch onder de € 2.300 (afgaand op google ook het bedrag van 2015) met de inventaris?

Edit: wellicht dat voorgaande vraag was gebaseerd op een foutieve veronderstelling mijnerzijds. Omdat TS de auto niet noemde nam ik aan dat daarop geen KIA was genoten of dat die al langer dan vijf jaar geleden was aangeschaft (grof gezegd). Mede gezien de genoemde link nam ik aan dat de opbrengst daarvan dan niet meetelde voor de grens van € 2.300, maar nu ik naar de wettekst kijk begin ik toch te twijfelen.

• 0

Nee, niet alles is gedesinvesteerd tijdens het jaar zelf, 1.850 aan inventaris gaat per datum staking over naar prive. Maar daar moet wel desinvesteringsbijtelling over betaald worden ((zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/desinvesteringsbijtelling - gedeelte 'Desinvesteringsbijtelling bij staking van uw onderneming'/ 'naar privevermogen'), net als over de auto (3.000, tijdelijke KIA-regeling in 2010). Maakt 4.850 dus boven de grens.

Samenvattend: aangezien de inventaris als boekwaarde 1850 heeft, en tegen die waarde overgaat naar prive, kan ik dus 1850 als restwaarde opgeven, nu de auto (voor 1 euro in de boeken, voor 3000 verkocht) via de omzet wordt verrekend.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar