• 0

VOF tussen persoon en een BV

Beste HLers,

 

Met een partner ben ik een bedrijf aan het overnemen. Dit bedrijf is momenteel een eenmanszaak. We willen echter gaan groeien en dus meer grotere projecten gaan aannemen. Hiermee nemen de risico's natuurlijk ook toe. Veel risico's kan je verzekeren, maar veel risico's ook niet.

 

Ik heb een goed lopende eenmanszaak (alleen projectmanagement) en een BV (werkmaatschappij) waar ik andere projecten in onder heb gebracht. Mijn partner heeft geen koophuis en weinig vermogen.

 

Ik wil graag zaken doen in een BV, mijn belastingvoordeel heb ik al uit mijn eenmanszaak en het is voor mij extra. Mijn partner hecht echter wel belang aan het belastingvoordeel en wil het liefste zaken doen in een eenmanszaak.

 

De cijfers;

Huidige winst 50k

Ambitie: winst 250k (realistisch)

 

Mijn vraag:

Is het mogelijk om een VOF op te richten met als vennoten mijn partner persoonlijk en mijn BV? en zitten hier nog haken en ogen aan? Ik besef me dat mijn partner hierbij risico's gaat lopen. Als mijn partner hier bewust en overwogen voor kiest is dit voor mij geen probleem.

 

Alvast bedankt,

 

A. Ank er

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Coypu,

 

Ja, dat is mogelijk. Besef je echter wel dat niet alleen de partner maar ook jouw BV volledig hoofdelijk aansprakelijk is. En heb je 1 BV of een holding met werkmij?

 

Dat laatste is sowieso verstandiger en je zou dan ook kunnen overwegen in de VOF te gaan deelnemen met een nieuwe - dus 2e - werkmij. Daarmee houd je je eigen activiteiten uit de (hogere?) risicosfeer van de VOF

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Dank je voor je bericht. Ik heb een holding BV, een werkmaatschappij BV en een 50% deelneming in een BV. Deze werkmaatschappij BV heb ik (al een jaar geleden) opgezet om deze activiteiten mee uit te voeren. Deze is hiervoor bedoeld.

 

Het is dus in iedergeval technisch mogelijk, nu alleen nog het gesprek aan met mijn partner. Ik wil namelijk dat mijn partner ook de juiste keuze maakt, alleen blijft dat de keuze van mijn partner.

 

De rolverdeling is dat ik de calculaties maak (wat gaan we installeren en voor welke prijs) en mijn partner de verkoop doet. Als ik fouten maak in mijn calculaties, is ook mijn partner de sigaar. De installaties die wij maken zijn geen exacte wetenschap, dus er kan altijd discussie komen over de werking van de installatie. Hierdoor is er kans op claims op niet betaalde facturen omdat de klant niet tevreden is (dit is niet gebeurd, maar wel een risico). Dit risico is moeilijk te verzekeren.

 

 

Heb je of iemand anders een suggestie he we dit kunnen ondervangen?

 

Gr.

 

A

 

 

Link naar reactie
  • 1
De installaties die wij maken zijn geen exacte wetenschap, dus er kan altijd discussie komen over de werking van de installatie. Hierdoor is er kans op claims op niet betaalde facturen omdat de klant niet tevreden is (dit is niet gebeurd, maar wel een risico). Dit risico is moeilijk te verzekeren.

Het lijkt me dat als een installatie geen exacte wetenschap is, je het risico daarvan ook contractueel kunt en moet beperken: de opdrachtgever draagt dan mede het risico.

En als je daarbij heldere voorwaarden hanteert (bijvoorbeeld DNR2011) en die consequent van toepassing verklaart, dan zijn de restrisico's verzekerbaar. Dat laatste lijkt me voor het afdekken van de privé aansprakelijkheid van de partner een eerst te onderzoeken must have.

 

(Mijn ervaring met engineering- en/of constructie/machinebouwrisico's is dat het uiteindelijk wel goed verzekerbaar is, alleen hangt er soms een prijskaartje aan van een paar duizend euro. )

 

Is het risico echt groot maar onverzekerbaar, dan moet partner niet privé deelnemen, maar ook vanuit een rechtspersoon. Pech voor het gemiste fiscale voordeel dan, maar better safe than sorry.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.