Pas geleden heb ik een super gaaf kleding merk ontdekt uit Australië.
Hartstikke leuk mailcontact met de ontwerper/eigenaar van dat merk, ze vond het heel gaaf omdat ik de eerste in Europa zou zijn die dat merk had.
Helemaal enthousiast geworden van het merk (zeker nu ik het binnen heb en de kwaliteit in het echt heb gezien en gevoeld) en haar enthousiasme heb ik voorgesteld om als tussenpersoon te fungeren om zo meer klanten in Europa te vinden.
Want het zou ten eerste echt super tof zijn als meer mensen dit merk leren kennen, en ten tweede zou het ook nog wel eens wat op kunnen leveren. (er moet tenslotte toch ook brood op de plank blijven komen) Verder zit ik natuurlijk wel in de branche/scene waar het merk voor is bedoeld en denk ik serieus wat voor haar te kunnen betekenen, en daarbij kan ik me altijd vol enthousiasme op een project storten ook al ben ik dus zoals jullie wel kunnen zien totaal onervaren.
Ik heb dat trouwens ook aangegeven dat ik totaal geen ervaring heb, maar daar leek ze ook totaal geen probleem mee te hebben.
Maar goed ik heb dus wel geprobeerd uit te zoeken hoe dat nu precies zit met dat agent zijn, kom alleen niet heel veel info tegen.
Ik zie wel overal staan dat je een agentuurovereenkomst af moet sluiten en dat lijkt me vrij logisch.
Ik heb trouwens ook al een afspraak gemaakt bij de KvK, maar heb geen zin om daar op te wachten qua vragen stellen en antwoorden krijgen (hoop ik)
Ik heb op het moment een (web)winkel met kleding en accessoires in punk, rock, rockabilly, tattoo style. Uiteraard valt het Australische kledingmerk daar ook onder. Als ik als agent voor dat merk ga werken is het dan handig om een aparte website of eventueel een Europese versie van haar website te maken, of zou het prima kunnen als groothandel tabje bij mijn huidige site?
Hieronder een klein stukje uit haar mail en haar visie, waar ik me overigens in kan vinden so far.
In relation to how to structure it I was thinking the below:
- If you can pass an order on to me, its probably easier if I ship it directly to the customer. Saves on double shipping costs and time.
- I think if you establish the relationship with the shop, its best if they deal with you to place the order and for future orders. They can pay funds to you, you can take your commission and send the balance through to me.
- I can put together a new pricelist in Euro's to minimise any confusion about currencies etc.
Maar dan kom ik toch weer met wat vragen.
Wat als een Europese klant zich rechtstreeks bij haar meldt, is het dan logisch dat ik toch als tussenpersoon handel, of echt alleen bij de bedrijven die ik aanbreng. (klinkt logischer, maar misschien dat het voor klanten prettiger is om met iemand contact te hebben die wat dichterbij zit en ook makkelijker te bereiken en eventueel te bezoeken is)
Ik word geen distributeur (iets met centjes en opslag) dus alles zal meteen vanuit Australië verzonden worden. Dan krijgen klanten toch met invoerrechten enzo te maken. Is dat raar als je met een Nederlandse agent dealt, of is dat eigenlijk heel normaal.
Ik had nog meer vragen, maar ik word de hele tijd tussendoor gebeld en ben nu wat afgeleid, misschien kom ik daar zo nog op.
Alvast bedankt voor het meedenken en sorry als dit erg kneuzig over komt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
sjongejonge
sjongejonge
Een hele goede middag HL-ers,
Ik zit met een dingetje.
Pas geleden heb ik een super gaaf kleding merk ontdekt uit Australië.
Hartstikke leuk mailcontact met de ontwerper/eigenaar van dat merk, ze vond het heel gaaf omdat ik de eerste in Europa zou zijn die dat merk had.
Helemaal enthousiast geworden van het merk (zeker nu ik het binnen heb en de kwaliteit in het echt heb gezien en gevoeld) en haar enthousiasme heb ik voorgesteld om als tussenpersoon te fungeren om zo meer klanten in Europa te vinden.
Want het zou ten eerste echt super tof zijn als meer mensen dit merk leren kennen, en ten tweede zou het ook nog wel eens wat op kunnen leveren. (er moet tenslotte toch ook brood op de plank blijven komen) Verder zit ik natuurlijk wel in de branche/scene waar het merk voor is bedoeld en denk ik serieus wat voor haar te kunnen betekenen, en daarbij kan ik me altijd vol enthousiasme op een project storten ook al ben ik dus zoals jullie wel kunnen zien totaal onervaren.
Ik heb dat trouwens ook aangegeven dat ik totaal geen ervaring heb, maar daar leek ze ook totaal geen probleem mee te hebben.
Maar goed ik heb dus wel geprobeerd uit te zoeken hoe dat nu precies zit met dat agent zijn, kom alleen niet heel veel info tegen.
Ik zie wel overal staan dat je een agentuurovereenkomst af moet sluiten en dat lijkt me vrij logisch.
Ik heb trouwens ook al een afspraak gemaakt bij de KvK, maar heb geen zin om daar op te wachten qua vragen stellen en antwoorden krijgen (hoop ik)
Ik heb op het moment een (web)winkel met kleding en accessoires in punk, rock, rockabilly, tattoo style. Uiteraard valt het Australische kledingmerk daar ook onder. Als ik als agent voor dat merk ga werken is het dan handig om een aparte website of eventueel een Europese versie van haar website te maken, of zou het prima kunnen als groothandel tabje bij mijn huidige site?
Hieronder een klein stukje uit haar mail en haar visie, waar ik me overigens in kan vinden so far.
In relation to how to structure it I was thinking the below:
- If you can pass an order on to me, its probably easier if I ship it directly to the customer. Saves on double shipping costs and time.
- I think if you establish the relationship with the shop, its best if they deal with you to place the order and for future orders. They can pay funds to you, you can take your commission and send the balance through to me.
- I can put together a new pricelist in Euro's to minimise any confusion about currencies etc.
Maar dan kom ik toch weer met wat vragen.
Wat als een Europese klant zich rechtstreeks bij haar meldt, is het dan logisch dat ik toch als tussenpersoon handel, of echt alleen bij de bedrijven die ik aanbreng. (klinkt logischer, maar misschien dat het voor klanten prettiger is om met iemand contact te hebben die wat dichterbij zit en ook makkelijker te bereiken en eventueel te bezoeken is)
Ik word geen distributeur (iets met centjes en opslag) dus alles zal meteen vanuit Australië verzonden worden. Dan krijgen klanten toch met invoerrechten enzo te maken. Is dat raar als je met een Nederlandse agent dealt, of is dat eigenlijk heel normaal.
Ik had nog meer vragen, maar ik word de hele tijd tussendoor gebeld en ben nu wat afgeleid, misschien kom ik daar zo nog op.
Alvast bedankt voor het meedenken en sorry als dit erg kneuzig over komt.
Groetjes Monica
[verandering: titel]
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/52730-handelsagent-worden-wie-wat-waar-en-hoe/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag