• 0

lening aan BV verrekenen met auto

Hallo Allen,

 

Mijn BV heeft geld geleend van een kennis. Daar wordt een zakelijke rente voor betaald.

Ik wil de lening verrekenen door de aanschaf van een auto voor de financier.

Hij staat er wel voor open.

Voordeel is dat ik een auto die nu op naam van de BV staat kan inruilen, waardoor de aanschaf van de nieuwe auto minder liquide middelen vereist.

Van de auto die nu op naam van de BV zal ik de btw terug betalen.

Van de nieuwe auto zal ik de BTW niet opvoeren.

Moet ik dan bij aanschaf aangeven dat het om een marge auto gaat?

Is het mogelijk om de lening terug te betalen/verrekenen met de aanschaf van een auto voor de financier?

Bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst vraag ik me af wat de precieze bedoeling is. Betaal jij de auto voor de kennis en wordt die auto van hem en betaalt hij alle verdere kosten, of wordt de auto van jouw B.V. en laat die de auto door jouw kennis gebruiken?

 

Civielrechtelijk zal het wel kunnen als beide partijen het eens zijn. Fiscaal kunnen er wel allemaal beren op de weg zitten, met name in het tweede scenario. Jouw kennis gebruikt dan de auto van de B.V. en betaalt daarvoor een vergoeding die wordt verrekend met zijn lening. Dat is dan een opbrengst voor jouw B.V. en die lijkt me gewoon belast voor de BTW (en de VPB uiteraard). Bovendien kan ik me voorstellen dat de fiscus het een rare constructie vindt en je (als dat ooit nodig zou zijn) misschien nét iets meer moeite zult moeten doen om ze van zakelijk handelen te overtuigen.

Link naar reactie
  • 0

Het is de bedoeling dat ik de auto betaal en de auto van de kennis wordt. Hij zal ook verder alle kosten voor zijn rekening moeten nemen. De auto zal helemaal losstaan van de BV. Ik zou dan wel de openstaande lening van de kennis aan de BV willen verrekenen met de auto.

Link naar reactie
  • 0

Dag cyntr

 

Correct me if I'm wrong: de schuld aan de kennis is een schuld van de BV. Je gaat nu privé een auto kopen, ruilt daarop een auto van de BV in en de nieuwe auto wordt eigendom van de kennis. Er wordt geen externe financiering aangetrokken.

 

Dat het kan? Tuurlijk. Werkt het ook? Misschien.

 

Wat wel gebeurt, is dat de BV daarna een schuld aan jou heeft. Die schuld is het verschil tussen de prijs van de nieuwe auto en de ingeruilde auto.

 

En als een BV een schuld aan de DGA heeft dan treedt de terbeschikkingstelling in werking: de BV dient een zakelijke rente aan de DGA te betalen. Die rente is bij de DGA belast in box 1 als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Kan dus wel maar blijft niet zonder gevolgen.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost?

 

Bedankt voor je reactie. De situatie zoals je beschreef klopt.

Ik dacht dat ik zo de schuld/lening van de BV kon verkleinen, maar zo verschuift de schuld eigenlijk alleen.

Dan moet ik toch verder kijken hoe ik het anders kan aanpakken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.