• 0

Vragen over inkomstenbelasting

Goedenavond HL,

 

Ik ben bezig een bevriende startende ondernemer te helpen met de inkomstenbelasting aangifte over 2015. Vele zaken hebben we intussen al zelf uit kunnen zoeken, maar er blijven er voorlopig twee onopgelost. Zouden jullie willen bijspringen?

 

1. Er zijn in het boekjaar 2015 voor € 600 aan zakelijk relevante congreskosten gemaakt. Dit is in de vorm van twee facturen, eentje van € 150 (excl. BTW) en eentje van € 450 (excl. BTW). Nu ben ik me bewust van de regeling van de Belastingdienst, die stelt dat we kunnen kiezen uit een onderdrempel van € 4500, of het toepassen van 73.5% aftrekkosten. Gezien de kosten bij lange na niet over de € 4500 drempel komen, is de keuze voor 73.5% aftrekkosten de beste/juiste, correct? Maar, in welke 'hokjes' vullen we dan deze kosten in?

 

1.1. Wordt dat € 600 bij 'Overige bedrijfskosten > Andere kosten' omdat de congressen zakelijk relevant waren, en daardoor 100% als kosten opgevoerd mogen worden? Indien de aftrekbare kosten niet hier ingevuld dienen te worden, waar dan?

1.2. Wordt dat (0,735*€600=) € 441 bij 'Overige bedrijfskosten > Andere kosten' omdat congreskosten hoe dan ook maar voor 73.5% afgetrokken mogen worden, zelfs als ze relevant zijn? Indien de aftrekbare kosten niet hier ingevuld dienen te worden, waar dan?

1.3. Uitgaande van 1.2., waar dient dan het overige deel van deze kosten (0,265*€600=) €159 ingevuld te worden? Valt dat dan onder 'Overige kosten en lasten die niet aftrekbaar zijn'? Zo niet, waar vullen we deze kosten dan in?

 

2. De kleineondernemersregeling is toegepast over het boekjaar. In Q1 is € 636 aan BTW betaald naar de BD, in Q2 werd €97 terug betaald naar ondernemer, en in Q3 € 6 terug naar ondernemer. Vervolgens in Q4 moest € 210 betaald worden aan BD, en kwam € 2 terug naar ondernemer. De KoR heeft het totale bedrag vervolgens verminderd met € 741, waardoor er in Q4 € 533 ontvangen dient te worden door de bevriende ondernemer. Echter, dit bedrag is door de Belastingdienst pas in boekjaar 2016 overgemaakt.

 

2.2. Valt één of meerdere van deze 'kosten' of 'inkomsten' onder 'Balans: activa > Vorderingen omzetbelasting'? Zo nee, waar vallen deze kosten / inkomsten (het is me niet helemaal duidelijk wat dit intussen allemaal zijn) dan onder?

 

Alvast bedankt voor alle hulp, eventuele onduidelijke zaken verhelder ik graag en spoedig.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 2

1. De volledige € 600 vul je in de winst- en verliesrekening in bij de overige bedrijfskosten. Elders (dus niet in de winst- en verliesrekening zelf) vul je bij de 'overige kosten en lasten die niet aftrekbaar zijn' € 159 in. Die € 159 wordt bij de winst opgeteld zodat je van de € 600 aan kosten per saldo nog een aftrekpost € 441 overhoudt.

 

2. Op de balans neem je onder de activa een omzetbelastingvordering op van € 533. In de winst- en verliesrekening voer je i.v.m. de KOR een bate op (overige opbrengsten) van € 741.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 294 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.