• 0

Wil eens gaan kijken of ik de omzet aangifte voor het 1e kwartaal 2016 zelf kan doen. Lijkt niet heel lastig: alle facturen (debiteuren en crediteuren) worden opgeteld en van elkaar afgetrokken. Heb ook een youngtimer die ik privé en zakelijk gebruik. Alleen vraag ik me nu af, of ik die ook al moet meenemen in de eerste aangifte van dit jaar (1e kwartaal). Dat valt dan onder Prive gebruik, 1d op het aangifte formulier.

Mijn gegevens:

catalogus waarde: € 43.154

geen km registratie en geen btw aftrek van aanschaf dus 1,5% : € 647,31

Maar nu is de vraag: moet ik dan elk kwartaal die € 647,31 opgeven bij 1d? Of doe ik dat alleen bij de laatste aangifte van 2016?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0
alle facturen (debiteuren en crediteuren) worden opgeteld en van elkaar afgetrokken.
Voor alle duidelijkheid: in de linker kolom moet de omzet exclusief BTW worden ingevuld.

Debiteurenbedragen zijn doorgaans inclusief BTW.

Crediteurenbedragen worden nergens gevraagd en hoeven ook nergens van te worden afgetrokken.

Bij "voorbelasting" komt de te verrekenen BTW.

De BTW over het privégebruik is een bedrag per jaar en moet (indien van toepassing) in de laatste aangifte van het jaar worden vermeld.

Wanneer de auto voor de BTW als privé is geëtiketteerd en de BTW-bijtelling is hoger dan het totale BTW-bedrag op autokosten, kun je ook afzien van BTW-verrekening en -bijtelling.

Zo nodig is er op de website van de belastingdienst een toelichting op de aangifte omzetbelasting beschikbaar.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

• 0
Wanneer de auto voor de BTW als privé is geëtiketteerd en de BTW-bijtelling is hoger dan het totale BTW-bedrag op autokosten, kun je ook afzien van BTW-verrekening en -bijtelling.

Maar je mag ook de werkelijke btw op de autokosten (dit zijn dan brandstof en reparatie/onderhoud)

aftrekken. Dus hoef je niet geheel af te zien van btw-verrekening.

Je moet dan je werkelijke autokosten (die 2/3 van boven) bijhouden, én je gereden zakelijke (zakelijk belaste omzet). Als je voor 60% zakelijk belast rijdt, en voor 40% prive of zakeljk voor onbelaste omzet, dan mag je 60% van de btw (op brandstof en onderhoud) aftrekken.

Omdat met name de kilometerregistratie en die percentageberekeningen kunnen fluctueren over het jaar, krijg je steeds aanpassingen, en zie je ook wel dat men dit aan het eind van het jaar pas opvoert. Je krijg dan een correctie (in jouw voordeel) in Q4 over de eerste drie kwartalen.

De aangifte Q123 gaat dan een stuk vlotter.

• 0

TS geeft aan dat er geen kilometers worden bijgehouden.

Dan kun je ook geen zakelijk gedeelte van de BTW op werkelijke verbruikskosten berekenen.

Ik begrijp niet waar die 2/3 op gebaseerd is?

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar