• 0

BTW bij invoer

Hallo,

 

Ik ben sinds 2 maanden een eigen (handels)onderneming gestart. Ik koop producten in uit voornamelijk China en voorkoop deze in Nederland. Ik heb gewoon netjes een KVK nummer en een BTW nummer.

 

Mijn probleem echter is dat bij de eerste paar zendingen van mij leverancier uit China, geen btw is geheven omdat er door de leverancier een veel lager bedrag op het pakket wordt vermeld dan in het in werkelijkheid is. Inmiddels weet ik dat je er gewoon op moet hameren dat de leverancier het juiste bedrag op het pakketje moet zetten.

 

Maar wat te doen met de pakketjes die door de douane zijn gekomen, zonder dat hier BTW over geheven is? Ik heb al diverse keren contact gehad met de Douane telefoon, maar sturen je van het kastje naar de muur.... Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Loop ik een groot risico als ik deze pakketjes niet laat naheffen? onder de streep betaal je toch eventueel BTW wanneer het product verkocht wordt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Maarten,

 

Welkom in het land van de postpakketjes met een waardes welke niet klopt...... Dit verhaal staat niet op zich zelf. Maar zolang leveranciers zoals die van jouw de boel lopen te bedonderen dan blijft dit een probleem. Jij besteld nu natuurlijk als bedrijf en dan maakt de waarde(behalve voor de eventuele invoerrechten berekening) niet uit. Echter een particulier vind het natuurlijk maar wat fijn als die geen BTW hoeft te betalen. Maar hamer er inderdaad op dat ze het goed doen.

 

Voor nu doe helemaal niets. Vraag geen BTW terug(die heb je immers niet betaald) en draag je volledige verkoop BTW gewoon af. Daarmeee doe je elk geval de belastingdienst niet te kort

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maarten,

 

Welkom in het land van de postpakketjes met een waardes welke niet klopt...... Dit verhaal staat niet op zich zelf. Maar zolang leveranciers zoals die van jouw de boel lopen te bedonderen dan blijft dit een probleem. Jij besteld nu natuurlijk als bedrijf en dan maakt de waarde(behalve voor de eventuele invoerrechten berekening) niet uit. Echter een particulier vind het natuurlijk maar wat fijn als die geen BTW hoeft te betalen. Maar hamer er inderdaad op dat ze het goed doen.

 

Voor nu doe helemaal niets. Vraag geen BTW terug(die heb je immers niet betaald) en draag je volledige verkoop BTW gewoon af. Daarmeee doe je elk geval de belastingdienst niet te kort

 

 

Bedankt voor je reactie!

 

Ik vraag me dus af of ik daarmee weg kom. De belastingdienst verliest er inderdaad geen cent aan, maar toch is dit niet helemaal volgens de regeltjes. Zou ik bij een eventuele belastingcontrole niet in de problemen komen? wat voor consequenties zitten hier aan verbonden?

Link naar reactie
  • 0

Heb je ook de "vrijevoet" voor invoerrechten overschreden of was de waarde daar nog onder? Zitten er uberhaupt invoerrechten op je product. Dan kan je er wellicht iets mee doen(zou ik voor een paar zendingen niet doen) door bezwaar te maken tegen je eigen aangifte.

 

Maar zorg vooral dat je het goed voor de toekomst regelt en blijf niet te lang hangen in het verlede.

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ja die heb ik ruim overschreden, de zendingen liggen meestal boven de 1000 euro. Het betreft hier sieraden, de keren dat ik wel btw en inklaringskosten moest betalen, heb ik geen invoerrechten hoeven betalen.

 

Ik ben bezig om bezwaar te maken tegen de eerste zending die binnen is gekomen, zonder dat hier btw over geheven is, maar dat is een erg tijdrovend proces. Tevens heb ik van lang niet alle zendingen, de zendingsnummer, welke wel noodzakelijk zijn voor dit proces.

 

Mijn eenmanszaak loop momenteel erg goed en ik doe het met heel veel plezier. Echter is dit btw verhaal wel een puntje waar ik me zorgen om maak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.