• 0

BV, stichting, anders?

Ik heb een vraag over de beste bedrijfsvorm in de volgende situatie:

 

Ik heb een goedlopende praktijk in de gezondheidszorg (eenmanszaak). Daarnaast ben ik voornemens om met een compagnon een jaarlijks terugkerend sportevenement te gaan organiseren. Dit staat los van mijn praktijk. We hebben reeds een goed uitgewerkt plan gemaakt en een kosten baten analyse (huur terrein, verkeersregelaars, etc.) . Mijn compagnon heeft goede ervaring in het organiseren van evenementen en ik heb veel contacten en van een aantal sponsors reeds bedragen toegezegd gekregen. Financieel is het haalbaar. We hebben afgesproken om het risico en de kosten/baten in verhouding met onze geschatte inbreng 35% (ik) -65% (mijn compagnon) te verdelen.

 

In eerste instantie dachten we om een stichting op te richten; dit vanwege eventueel te ontvangen subsidies (gemeente). Echter dat zit er niet in en nu denken we om het in de vorm van een bv te gieten (aandelen 35% - 65%).

 

Nu begrijp ik dat bij een bv een “gebruikelijk salaris” (€ 44.000,-) moet worden uitbetaald aan zowel mij als aan mijn compagnon. We werken echter beide maar parttime en tijdelijk (paar maanden per jaar) aan het project. Dit zal te veel zijn om te kunnen betalen.

 

Kunnen/mogen we dit gebruikelijk salaris om wat voor reden dan ook (parttime naast eenmanszaak, slechts 3 maanden per jaar werkzaam) omlaag brengen?

 

Of is een bv niet de meest ideale bedrijfsvorm? En wat zou dan een passende bedrijfsvorm zijn?

 

Al vast dank voor de adviezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In theorie is met toestemming (vooraf!) van de Belastingdienst in sommige gevallen een mouw te passen aan het gebruikelijk loon. In dit geval lijkt me dat een zinloze exercitie, want er lijkt mogelijk geen sprake van een onderneming die op termijn wel zodanig gaat draaien dat dit voldoende oplevert. Of onderschat ik de ambitie?

 

Je wilt blijkbaar een BV omdat dit makkelijk lijkt voor de verdeelsleutel. Maar een BV is een zwaar vehikel dat de nodige kosten (en noodzakelijke kennis) met zich meebrengt. Wellicht is dat hier zonde, overkill en fiscaal ongunstig.

 

Een stichting kan als het evenement een maatschappelijk, sociaal of ideëel doel heeft. Is dat zo? Als het geld oplevert kan dat natuurlijk niet in jullie zakken, maar moet dat ook (weer) aan het doel worden besteed. Het oprichten en onderhouden van een stichting kost natuurlijk ook weer een en ander.

 

Evenementen kunnen erg risicovol zijn qua financiën en gezondheid van de deelnemers. Een BV noch een stichting zullen je zonder meer vrijwaren van hoofdelijke aansprakelijkheid. Als zaken niet goed geregeld zijn, en het niet verzekeren van risico's valt daar ook onder, kun je alsnog de klos zijn. Dat hoeft je keuze van een constructie dus niet te beïnvloeden.

 

Kun je het niet vanuit je eenmanszaak regelen met goede afspraken en facturering over en weer? Als het een enorm succes wordt kun je altijd nog groeien in een grotere jas.

 

Nog een tip: Organisatoren van sportevenementen en btw

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ron,

 

Dank je voor de reactie.

 

We verwachten inderdaad dat dit op termijn zodanig gaat draaien dat het winst oplevert. De bv als bedrijfsvorm leek ons inderdaad een gemakkelijke manier voor de verdeelsleutel.

 

We zijn ons terdege bewust van de risico’s en de nodige verzekeringen en dat is ook de reden dat ik het niet alleen wil doen maar er een professionele compagnon die veel ervaring heeft met dergelijke evenementen bij betrokken is.

 

Mijn compagnon heeft al een BV (waar hij als dga inkomen uit heeft) en het idee is om zijn deel van de nieuwe bv in zijn bv te laten vallen. Maar ik heb een eenmanszaak in de zorg en kan dat dus niet doen. Mijn aandelen en de extra inkomsten vallen onder privé en eventuele extra inkomsten als dividend zullen afzonderlijk belast zijn.

 

Sportevenementen hebben een maatschappelijk doel, maar het is wel de bedoeling dat onze werkzaamheden op de een of andere wijze betaald worden. Een stichting zou dan ook niet op onze naam komen maar wij zullen dan in opdracht van de stichting de werkzaamheden uitvoeren. Naast de bedrijfsvormen bv of stichting weten we niet wat een goede of betere bedrijfsvorm hiervoor is.

Link naar reactie
  • 0

We verwachten inderdaad dat dit op termijn zodanig gaat draaien dat het winst oplevert.

 

Sportevenementen hebben een maatschappelijk doel, maar het is wel de bedoeling dat onze werkzaamheden op de een of andere wijze betaald worden. Een stichting zou dan ook niet op onze naam komen maar wij zullen dan in opdracht van de stichting de werkzaamheden uitvoeren.

Als je doel is om winst te maken, dan is de stichting niet geschikt. Een stichting mag wel medewerkers verlonen en bedrijven inhuren, dus je werkzaamheden laten betalen is mogelijk. Dat is niet zonder haken en ogen; je kunt niet een stichting oprichten, bestuurder worden en dan meteen jezelf weer inhuren als medewerker en bedrijf; dat zou belangenverstrengeling zijn. Dan zou iemand anders de stichting moeten besturen, maar die heeft ook de vrije keuze om volgend jaar iemand anders in te huren; dan hebben jullie er nog niets aan.

 

Mijn compagnon heeft al een BV (waar hij als dga inkomen uit heeft) en het idee is om zijn deel van de nieuwe bv in zijn bv te laten vallen. Maar ik heb een eenmanszaak in de zorg en kan dat dus niet doen.

Je compagnon kan overwegen zijn huidige BV te gebruiken om het evenement te organiseren en jou daarvoor in te huren als medewerker of leverancier. Het is dan wel lastig om zijn financiele risico deels bij jou neer te leggen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.