• 0

Zakelijke uitgaven aanloopfase zonder facturen atrekbaar?

Voordat ik mijn bedrijf heb geregistreerd bij de KVK heb ik talloze uitgaven gedaan. In dit geval gaat het om de inhuur van freelancers op Freelancer.com.

 

Het gaat in totaal om ongeveer $240 verdeeld over 3 freelancers and 16 milestones (16 facturen). Als ik echter de transactiegeschiedenis raadpleeg, zie ik uitsluitend facturen van de kosten die het platform Freelancer.com opvoert.

 

Het heeft denk ik weinig zin om iedere freelancer maanden na dato lastig te vallen om alsnog een factuur op te sturen. Het enige wat ik nu heb zijn de uitgaven per freelancer (gebruikersnaam), chatgesprekken waarin de opdracht besproken is en mutaties op mijn debitcard.

 

Zijn de bovenstaande kosten nu nog aftrekbaar of mag dit niet afgetrokken worden, omdat ik geen adres of zelf namen van de leverancier kan aantonen?

 

Btw is sowieso niet van toepassing, aangezien het in de aanloopfase was.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de inkomstenbelasting is het genoeg om aannemelijk te maken dat die kosten zakelijk zijn. de mutatie op je debitcard en de chatgesprekken zijn dan voldoende om aan te tonen dat er sprake was van zakelijke kosten.

 

De regel dat een factuur op naam verplicht is komt uit de btw-wetgeving. En je laatste zijn klopt ook niet. Je kunt wel degelijk btw aftrekken op kosten in de aanloopfase maar dan moet je wel een factuur hebben die aan de (standaard) factuureisen voldoet die de btw-wetgeving er aan stelt.

Link naar reactie
  • 0

Voor de inkomstenbelasting is het genoeg om aannemelijk te maken dat die kosten zakelijk zijn. de mutatie op je debitcard en de chatgesprekken zijn dan voldoende om aan te tonen dat er sprake was van zakelijke kosten.

 

De regel dat een factuur op naam verplicht is komt uit de btw-wetgeving. En je laatste zijn klopt ook niet. Je kunt wel degelijk btw aftrekken op kosten in de aanloopfase maar dan moet je wel een factuur hebben die aan de (standaard) factuureisen voldoet die de btw-wetgeving er aan stelt.

 

Het gaat hierbij om leveranciers (particulieren) buiten de EU (Azië, Zuid-Amerika). Er is dan ook geen btw betaald voor deze diensten. Ook voor de service fees aan Freelancer.com zie ik geen btw terug in de facturen die ik heb gekregen in de aanloopfase.

 

Wat dat betreft zit het wel goed denk ik. Het aantonen moet geen enkel probleem zijn om de aard van de kosten vast te stellen.

Link naar reactie
  • 0

ja, ok, het klopt wel dat jij in deze specifieke situatieniks kan doen met btw, maar het kwam over alsof dat nooit kan, maar als jij gewoon een factuur met NL btw hebt dan kun je die btw dus wel terugvragen.

 

Als je geen factuur met btw specificatie of er staat buitendlandse btw op dan kun je niks met de btw, in dat geval is het totaalbedrag gewoon je kostenpost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.