• 0

BTW terugvorderen van inkopen uit het buitenland (buiten Europa)

Onlangs ben ik een website bureau gestart. Hiervoor koop ik regelmatig online producten/diensten in het buitenland (voornamelijk buiten Europa). Mijn vraag is of ik over deze producten/diensten ook de BTW kan terugvorderen? En zoja, welke gegevens ik van deze aankopen moet registreren? Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

Koen Grosman - Greymotion

 

www.greymotion.nl

All-in websitepakket voor de MKB-ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Koen, welkom op higherlevel! De leukste plek op het internet voor btw-discussies ;-)

 

Misschien kun je IETS specifieker zijn. Wat koop je in? Waar koop je het in? Hebben ze in dat land wel btw?

 

Normaliter is het zo dat op diensten die je inkoopt van buiten de EU (je vraagt een cameraploeg uit Venezuela een filmpje schieten, bijvoorbeeld), de btw verlegd wordt naar de afnemer, naar jou dus. Jij geeft die btw dan zelf aan (zelf uitrekenen) in rubriek 4a van je btw-aangifte, en trekt de btw ook weer af (als je de dienst gebruikt voor btw-belaste presaties, anders niet) in rubriek 5b.

 

Als een Venezolaanse cameraploeg aan jou Venezolaanse btw in rekening brengt, is er ergens iets niet goed gegaan. Volgens de Europese richtlijn en de NL wetgeving had dat niet gehoeven zeg maar, maar het kan natuurlijk heel goed dat het Venezolaanse wetboek iets anders zegt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Hartelijk dank voor je snelle reactie! Om een voorbeeld te geven, heb ik een aantal websiteontwerpen ingekocht op ThemeForest, zij zijn gevestigd is Melbourne, Australië. Bij de factuur van ThemeForest wordt automatisch een percentage van 21% bovenop het oorspronkelijke aanschafbedrag geplaatst, onder de noemer van: EU VAT (Zie toegevoegde bijlage).

 

Zou ik dit terug kunnen vorderen bij mijn BTW-aangifte? Of is hier iets niet goed gegaan?

 

Alvast hartelijk dank voor uw reactie!

 

Met vriendelijke groet,

Koen

themeforest.thumb.jpg.6b06a01aaae6f6f3d1b9841af573b34d.jpg

Koen Grosman - Greymotion

 

www.greymotion.nl

All-in websitepakket voor de MKB-ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Als ik het even napluis, dan vind ik het volgende:

 

Ze belasten de EU VAT (BTW) volgens het tarief van het land van levering. Dus voor jou 21%.

De EU VAT verloopt volgens het MOSS systeem. Dit betekend dat ze (themeforest/envato) de VAT aanmelden in een eu-land. Deze (eu-land-fiscus) stuurt de VAT melding door naar het betreffende land van levering, dus NL. Dit betekent dat er effectief NL-BTW betaald wordt per factuur en zodanig is het voor ondernemers aftrekbaar in de voorbelasting.

 

themeforest/envato

 

Zie ook dit draadje.

 

Echter is er een statement dat kopende ondernemers met een BTW nummer gebruik moeten maken van de verlegde BTW (reverse charge mechanism).

Maar ik zie niet in, als je hiervan geen gebruik hebt kunnen maken op hun website, dat je de betaalde BTW niet in aftrek zou mogen nemen.

 

Of hierop reageren: What to do if you were incorrectly charged EU VAT?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.