Jump to content
Toorn
Verberg

Bestelbus dubbele cabine 16 jaar oud - Bijtellingsvraag

vraag

Beste mede ondernemers,

 

Een tijdje geleden mij hier voorgesteld en enkele vragen gesteld m.b.t. het starten van een onderneming gebruikmakend van de BBZ regeling.

 

Inmiddels ben ik ingeschreven met mijn eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel en is mijn BTW nummer actief.

 

Ik heb voor het vervoer gekozen voor een Mercedes V-Klasse van bouwjaar 2000, 16 jaar oud dus.

Deze valt in de 35% regeling, echter kan ik slecht beoordelen wat verstandig is.

 

Deze auto op de privé balans zetten en 19ct per kilometer aftrekken van de inkomsten belasting.

Of de auto op de zakelijke balans zetten, alle autokosten aftrekken en 35% bijtelling betalen.

 

Aanschafprijs van de auto is € 1000,-. Auto heeft nogal wat achterstallig onderhoud en zal dus voor een behoorlijk bedrag onderhoud krijgen.

 

Voorbeeld:

Auto aanschaf: €1000,- marge

Onderhoud na aanschaf: € 2750,- incl. BTW

 

De onderhoudskosten zijn in deze fictief, omdat ik nog geen precieze indicatie heb.

Mijn verwachte omzet zal om en nabij de € 30.000 op jaarbasis zijn.

 

Over welk bedrag mag/moet ik de bijtelling berekenen en wat houd de bijtelling vervolgens netto in?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer en hoop dat jullie mij even een zetje in de juiste richting willen en kunnen geven.

 

Mvg

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Deze valt in de 35% regeling, echter kan ik slecht beoordelen wat verstandig is.

Deze auto op de privé balans zetten en 19ct per kilometer aftrekken van de inkomsten belasting.

Of de auto op de zakelijke balans zetten, alle autokosten aftrekken en 35% bijtelling betalen.

Het nadeel is alleen dat jij toch de enige bent die de beoordeling moet maken.

 

Houdt er overigens rekening mee dat je - voor de inkomstenbelasting - bij onvoldoende zakelijk gebruik de auto niet op de zakelijke balans mag zetten. Overigens geldt het omgekeerde ook. Als je de auto bijna uitsluitend zakelijk gebruikt dan moet hij op de zakelijke balans. Voor de omzetbelasting mag je overigens een andere keus maken (en ook daar kun je met btw-bijtelling te maken krijgen)!

 

Mocht je een keus hebben tussen zakelijk of privé voor wat betreft de inkomstenbelasting, dan zou je voor het fiscale verhaal eens op BerekenHet kunnen kunnen kijken.

 

Over welk bedrag mag/moet ik de bijtelling berekenen en wat houd de bijtelling vervolgens netto in?

Kort gezegd moet je 35% van de waarde in het economisch verkeer bij je inkomen optellen. Op basis van je fictieve getallen zou ik zeggen dat je dan een bijtelling hebt van (35% x ten minste 3.750 euro =) 1.312 euro*. Over dat bedrag betaal je dan inkomstenbelasting. Wat je daar netto aan overhoudt, ligt uiteraard aan de rest van je inkomen en aftrekposten. Ga veiligheidshalve maar uit van zo'n 650 euro netto.

 

*) Ik ga er dan even vanuit dat je reparatiekosten in verhouding zijn tot de verbetering van de waarde van de auto


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor het antwoord.

 

Verhouding zakelijk/prive zal tussen de 60/40 en 70/30 liggen.

 

De waarde is natuurlijk relatief, natuurlijk word de auto iets meer waard. Maar of hij de 3750 gaat overstijgen, ik denk het niet. Vergelijkbare auto's worden aangeboden voor +/- € 2500-3000.

Echter, de vermelde "economische" waarde op het moment van aanschaf is € 1000, dat is ook het bedrag vermeld op de factuur van de handelaar.

 

De verwachting is dat ik tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar ga rijden.

Waarvan tussen de 9.000 en 12.000 zakelijk.

 

Aan de hand van deze cijfers lijkt volgens BerekenHet het voordeliger om de auto op de zaak te zetten.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vergelijkbare auto's worden aangeboden voor +/- € 2500-3000. Echter, de vermelde "economische" waarde op het moment van aanschaf is € 1000, dat is ook het bedrag vermeld op de factuur van de handelaar.

Voor de bijtelling is dat niet (per se) relevant. Je moet naar beste weten de waarde in het economisch verkeer hanteren en niet de prijs die je er voor betaald hebt (dat kan te veel of te weinig zijn). Maar meestal zal het uiteraard wel in de buurt komen.

 

Verder is het natuurlijk ook nog de vraag welke peildatum je moet hanteren voor de fiscale IB-bijtelling. Hoewel het nergens expliciet wordt vermeld, zou ik persoonlijk de waarde in het economisch verkeer aanhouden per 1 januari van het belastingjaar. Dat zou dus kunnen betekenen dat je in het eerste jaar een bijtelling hebt op basis van 1.000 euro, maar dat die bijtelling in het jaar erop op basis van 2.500 à 3.000 euro is (omdat je de auto dan inmiddels is opgeknapt en een hogere waarde heeft).


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Kijk hier kan ik wat mee, bedankt!

 

@Webwinkel Meerwaarde; Klopt, echter hier in het "noorden" is dat niet van toepassing, en in de grote steden kom ik eigenlijk zelden tot nooit. En mocht ik er wel komen dan niet met de auto maar eerder met Openbaar Vervoer ;)

Toch bedankt voor het meedenken! ;D

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 281 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept