• 0

Bestelbus dubbele cabine 16 jaar oud - Bijtellingsvraag

Beste mede ondernemers,

 

Een tijdje geleden mij hier voorgesteld en enkele vragen gesteld m.b.t. het starten van een onderneming gebruikmakend van de BBZ regeling.

 

Inmiddels ben ik ingeschreven met mijn eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel en is mijn BTW nummer actief.

 

Ik heb voor het vervoer gekozen voor een Mercedes V-Klasse van bouwjaar 2000, 16 jaar oud dus.

Deze valt in de 35% regeling, echter kan ik slecht beoordelen wat verstandig is.

 

Deze auto op de privé balans zetten en 19ct per kilometer aftrekken van de inkomsten belasting.

Of de auto op de zakelijke balans zetten, alle autokosten aftrekken en 35% bijtelling betalen.

 

Aanschafprijs van de auto is € 1000,-. Auto heeft nogal wat achterstallig onderhoud en zal dus voor een behoorlijk bedrag onderhoud krijgen.

 

Voorbeeld:

Auto aanschaf: €1000,- marge

Onderhoud na aanschaf: € 2750,- incl. BTW

 

De onderhoudskosten zijn in deze fictief, omdat ik nog geen precieze indicatie heb.

Mijn verwachte omzet zal om en nabij de € 30.000 op jaarbasis zijn.

 

Over welk bedrag mag/moet ik de bijtelling berekenen en wat houd de bijtelling vervolgens netto in?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer en hoop dat jullie mij even een zetje in de juiste richting willen en kunnen geven.

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze valt in de 35% regeling, echter kan ik slecht beoordelen wat verstandig is.

Deze auto op de privé balans zetten en 19ct per kilometer aftrekken van de inkomsten belasting.

Of de auto op de zakelijke balans zetten, alle autokosten aftrekken en 35% bijtelling betalen.

Het nadeel is alleen dat jij toch de enige bent die de beoordeling moet maken.

 

Houdt er overigens rekening mee dat je - voor de inkomstenbelasting - bij onvoldoende zakelijk gebruik de auto niet op de zakelijke balans mag zetten. Overigens geldt het omgekeerde ook. Als je de auto bijna uitsluitend zakelijk gebruikt dan moet hij op de zakelijke balans. Voor de omzetbelasting mag je overigens een andere keus maken (en ook daar kun je met btw-bijtelling te maken krijgen)!

 

Mocht je een keus hebben tussen zakelijk of privé voor wat betreft de inkomstenbelasting, dan zou je voor het fiscale verhaal eens op BerekenHet kunnen kunnen kijken.

 

Over welk bedrag mag/moet ik de bijtelling berekenen en wat houd de bijtelling vervolgens netto in?

Kort gezegd moet je 35% van de waarde in het economisch verkeer bij je inkomen optellen. Op basis van je fictieve getallen zou ik zeggen dat je dan een bijtelling hebt van (35% x ten minste 3.750 euro =) 1.312 euro*. Over dat bedrag betaal je dan inkomstenbelasting. Wat je daar netto aan overhoudt, ligt uiteraard aan de rest van je inkomen en aftrekposten. Ga veiligheidshalve maar uit van zo'n 650 euro netto.

 

*) Ik ga er dan even vanuit dat je reparatiekosten in verhouding zijn tot de verbetering van de waarde van de auto

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord.

 

Verhouding zakelijk/prive zal tussen de 60/40 en 70/30 liggen.

 

De waarde is natuurlijk relatief, natuurlijk word de auto iets meer waard. Maar of hij de 3750 gaat overstijgen, ik denk het niet. Vergelijkbare auto's worden aangeboden voor +/- € 2500-3000.

Echter, de vermelde "economische" waarde op het moment van aanschaf is € 1000, dat is ook het bedrag vermeld op de factuur van de handelaar.

 

De verwachting is dat ik tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar ga rijden.

Waarvan tussen de 9.000 en 12.000 zakelijk.

 

Aan de hand van deze cijfers lijkt volgens BerekenHet het voordeliger om de auto op de zaak te zetten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergelijkbare auto's worden aangeboden voor +/- € 2500-3000. Echter, de vermelde "economische" waarde op het moment van aanschaf is € 1000, dat is ook het bedrag vermeld op de factuur van de handelaar.

Voor de bijtelling is dat niet (per se) relevant. Je moet naar beste weten de waarde in het economisch verkeer hanteren en niet de prijs die je er voor betaald hebt (dat kan te veel of te weinig zijn). Maar meestal zal het uiteraard wel in de buurt komen.

 

Verder is het natuurlijk ook nog de vraag welke peildatum je moet hanteren voor de fiscale IB-bijtelling. Hoewel het nergens expliciet wordt vermeld, zou ik persoonlijk de waarde in het economisch verkeer aanhouden per 1 januari van het belastingjaar. Dat zou dus kunnen betekenen dat je in het eerste jaar een bijtelling hebt op basis van 1.000 euro, maar dat die bijtelling in het jaar erop op basis van 2.500 à 3.000 euro is (omdat je de auto dan inmiddels is opgeknapt en een hogere waarde heeft).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier kan ik wat mee, bedankt!

 

@Webwinkel Meerwaarde; Klopt, echter hier in het "noorden" is dat niet van toepassing, en in de grote steden kom ik eigenlijk zelden tot nooit. En mocht ik er wel komen dan niet met de auto maar eerder met Openbaar Vervoer ;)

Toch bedankt voor het meedenken! ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.