• 0

Google Ads & Analytics Innovations Keynote - mei 2016

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vandaag heb ik ook het dubbelinterview met Jobs en Gates al bekeken, dus voor een samenvatting van het nieuws uit deze keynote heb ik even bij Techcrunch gebuurd. Uit hun lijstje valt mij eigenlijk vooral op dat Android een ingebouwde eavesdropping krijgt. Je mobieltje leest mee in je chats en als Google meent dat ze vanuit hun zoekmachinekennis iets toe te voegen hebben aan jouw conversatie bliept je smartphone.... Allo.

 

Dan is meeluisteren naar conversaties in de buurt van je mobieltje een klein stapje verder.

 

Mijn belangstelling was vooral gericht op Google Analytics 360 omdat ze twee jaar geleden voorspelden dat ze ook bewegingen op straat en in winkels zouden gaan tracken. Dan kun je dus zien: mensen met een bepaald eetpatroon komen regelmatig bij Jumbo of Aldi (O2O = online-to-offline). Dat nieuwe analytics-platform is nu beschikbaar (zie oa Frankwatching) en wordt versterkt met Google Store Visits, een platform dat ook een rol speelt bij Local Adwords - circa 20 minute in de keynote. Die techniek is beproefd bij tien van de grootste retailers in de VS en nou wil Google dat wijder uitrollen, onder andere door beacons in te zetten.

 

Nissan UK is dat aan het testen en die kunnen zien hoe online zoekgedrag bijdraagt aan showroombezoek. Dus van de 100 mensen die online mobiel gezocht hebben naar info over een bepaald model van Nissan duikt 6% op in de showroom. Dat is dus 6% O2O.

 

De stap naar conversie komt dan wel dichtbij. ;)

 

En de AH-erlebnis, ook daar gaan ze met O2O experimenteren...

AH_Store_Visits.thumb.jpg.68603d9fa0b963a7dc769c50e8ba8182.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hem vanavond ook bekeken, en wat me het meest opviel was toch wel de voortdurende benaming van 'mobile first'.

 

Het lijkt erop dat google heel erg gaat voor de smartphonegebruiker. Ergens denk ik dat dat ook wel te maken heeft met googles dominante positie in die markt middels android.

 

Het geeft echter ook te denken qua privacy: wellicht is het beter om bluetooth maar helemaal uit te zetten en niet meer te verbinden met open wifi netwerken en dergelijke. Dat men je kan volgen van een bezoek aan een website tot het binnenlopen van een dealership of retail store is mooi voor google, maar wil je dat men dat doet bij iedere handeling die je verricht? Ook als je zocht op symptomen en ze uiteindelijk bijhouden welke ziekenhuizen je vervolgens bezoekt... en wellicht zelfs voor wie je koos qua crematie?

Link naar reactie
  • 0

Dat Store Visits intrigeert me. Het is nu een service die gebruikt wordt door grotere retailers (meer dan dertig vestigingen en een bepaald budget besteed aan Adwords), Google noemt een duizendtal. Te voorzien is dat dat beschikbaar komt voor kleinere retailers, mits ze een beacon ophangen.

 

>>>> business opportunity (iemand die Beacon Boys wil beginnen?) ;)

 

Meten ze daarmee alleen Android devices? Nou.... Kan best dat ze alle mobieltjes meten die locatiebepaling in Google search aangezet hebben. Wie weet daar meer van?

 

En zou Apple geneigd zijn om Google daar een voetje dwars te zetten op iPhones? Of tenminste de keuze terug te brengen naar de klant?

 

Welke data krijgt de retailer? Alleen info over visits aan eigen stores of ook een overview van de markt? Ander relevant beweeggedrag? En kunnen derden dat ook kopen? Hoeveel mensen bezoeken moskees? Een specifieke moskee? Wie wandelt er door de hoerenbuurt?

 

Uiteraard is het allemaal geaggregeerd en geanonimiseerd, maar ik wil als autodealer niet alleen achteraf weten hoeveel leads mijn showroom binnenlopen. Geef mij die info in realtime en ik betaal jouw tien keer je tarief!

 

En extrapoleer dat dan eens naar ieders privacy....

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een Beacon-blocker nog een groter aantal gebruikers gaat krijgen dan de Adblocker. Over de verdere toekomst gaan we het maar niet hebben, gezien de inspiraties van Google, om een gerobotiseerde wereld te creëren.

Link naar reactie
  • 0

Meten ze daarmee alleen Android devices? Nou.... Kan best dat ze alle mobieltjes meten die locatiebepaling in Google search aangezet hebben. Wie weet daar meer van?

Locatieservices gebruiken voor positiebepaling vier bronnen: mobiele netwerken, GPS, Wi-Fi en Bluetooth. Als gebruiker A GPS-locatie x + IP-adres y doorgeeft, weet je dat gebruiker B t/m Z zich op dezelfde locatie x bevinden zodra ze op dat moment hetzelfde IP-adres y gebruiken. Met andere woorden: één minder privacygevoelige gebruiker is dan al voldoende om de locatie te bepalen van anderen die daar wellicht niet van gediend zijn.

 

Daarvoor heb je niet eens een vloot Street View-auto's nodig die de namen en MAC-adressen van Wi-Fi-accesspoints registreren. Je geeft gewoon gratis apps weg die locatiegegevens nodig hebben voor lokaal weer, plaatselijk nieuws, navigatie, metadata in foto's, het weergeven van de juiste lokale tijd, het terugvinden van een gestolen telefoon, enzovoort, enzovoort. Overal gratis Wi-Fi, bijvoorbeeld bij elke Starbucks en in heel New York City, maakt het plaatje compleet.

Link naar reactie
  • 0

Locatiegegevens worden sowieso vrij gemakkelijk verkregen door apps. En ze hebben ook best nut voor diensten als maps of een weerbericht oid, dus de gebruiker hoeft geen argwaan te krijgen als er om permissie voor locatie gevraagd wordt.

 

Opvallend vind ik ook wel dat er in die hele talk niets over privacy gezegd wordt. Voorheen deed men ten minste nog de moeite om daar wat schijn over op te houden, maar dat lijkt nu helemaal uit het raam gegooid te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Opvallend vind ik ook wel dat er in die hele talk niets over privacy gezegd wordt. Voorheen deed men ten minste nog de moeite om daar wat schijn over op te houden, maar dat lijkt nu helemaal uit het raam gegooid te zijn.

Dat speelt al een tijdje, zie ook de privacy battle waarin opgemerkt wordt dat Google, Apple en Microsoft elk een eigen koers varen. Apple hangt door naar versleuteling, Google heeft een geloofwaardigheidsprobleem.

 

Ik denk dat een Beacon-blocker nog een groter aantal gebruikers gaat krijgen dan de Adblocker. Over de verdere toekomst gaan we het maar niet hebben, gezien de inspiraties van Google, om een gerobotiseerde wereld te creëren.

Beacons pikken een bluetooth-signaal op. Zet je bluetooth uit en je blokkeert beacons. ;)

 

Langs de snelweg staat overigens ook op elke zoveel kilometer een antenne die wifi- en bluetooth-signalen registreert om de verkeersstromen te peilen en menig gemeentehuis + politiebureau + ziekenhuis + rechtbank + school heeft inmiddels bluetooth/wifi-kastjes die oa kunnen dienen als druktemeter. Dus dat privacy-debat is hard nodig, liefst wel op basis van reële informatie.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Google overweegt dus beacons te gaan uitdelen aan adverteerders die Store Visits willen meten, Facebook doet dat al een tijdje voor Place Tips en Apple is degene die een paar jaar geleden veel stof deed opwaaien voor zijn iBeacons.

 

Wat ik begrijp van die technologie is dat het beacon slechts een signaaltje uitzendt waarmee het mobieltje (en dus het netwerk) kan vaststellen waar die twee zich bevinden. Dan zou Google de beacons van de andere aanbieders moeten kunnen gebruiken en vice-versa. Iedereen kan dat. Je krijgt namelijk al snel een database met beacon-coordinaten.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.