• 0

Opstartend zelfstandige, werkgever en WW

Hallo,

 

Ik ben al even op zoek naar mijn antwoord maar ik krijg het volldige antwoord niet gevonden.

 

Ik ben een opstartende zelfstandig ondernemer, nog zonder KVK inschrijving. Daarnaast werk ik in loondienst. Gemiddeld besteed ik 32 uren aan mijn onderneming en 24 uren aan mijn baan in loondienst. Ik ben al vanaf begin dit jaar bezig met het opstarten van het bedrijf en het volgen van opleidingen en hou daarom ook al een uren registratie bij.

 

Die baan in loondienst verlies ik met ingang van 1 augustus 2016. Ik had dus al voor volgende week een afspraak staan voor het officieel inschrijven van mijn bedrijf. Ik ben voornemens om deze afspraak te laten doorgaan.

 

Het volgende kan ik hierover vinden: Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Het gemiddelde aantal uren dat u per week als zelfstandige werkte in de 26 weken voordat u werkloos werd, zijn uw ‘vrijgestelde uren’. Dat betekent dat wij deze vrijgestelde uren niet van uw WW-uitkering aftrekken.

 

Ik kan echter niet vinden of dit directe of indirecte uren moeten zijn en of er een inkomenseis aan vast hangt. Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe UWV dit berekend op het moment dat ik "pas" 6 weken zelfstandig ondernemer ben.

 

Ik ben overigens voornemens om naast mijn bedrijf opnieuw een baan te zoeken voor 24 uur dus de startersregeling acht ik niet interessant.

 

Wie kan helpen?

 

Groeten

Tanja!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tanja,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik kan echter niet vinden of dit directe of indirecte uren moeten zijn

Alle uren tellen, zowel de directe als indirecte.

 

en of er een inkomenseis aan vast hangt

nee, gelukkig niet!

 

Daarnaast zou ik ook graag willen weten hoe UWV dit berekend op het moment dat ik "pas" 6 weken zelfstandig ondernemer ben.

Op basis van eerdere antwoorden van UWV webcare op dit forum: Jij geeft zelf een opgave van de uren die je als ondernemer heb gemaakt in de 6 maanden voorafgaand aan het moment waarop je wist dat de arbeidsovereenkomst werd beëindigd; daarop worden jouw vaste vrijstellingsuren bepaald.

Heb jij dus per 1 april 2016 te horen gekregen dat het dienstverband per 01-08 niet wordt/werd voortgezet, dan wordt gekeken naar de uren in de periode 1 oktober 2015-1 april 2016.

 

Ik ben overigens voornemens om naast mijn bedrijf opnieuw een baan te zoeken voor 24 uur dus de startersregeling acht ik niet interessant.

Zelfs als je niet voornemens was om een baan te zoeken, was de startersregeling niet interessant voor jou: full time ondernemerschap met vrijstellingsuren was dan veel gunstiger (*)

Los daarvan: omdat je al ondernemer bent, is/was de startersregeling niet op jouw van toepassing

 

(*)= en dat is dus vermoedelijk ook de reden waarom niet het moment van aanvang WW rechten maar het moment van kennisname bepalend is: anders zou het namelijk heel erg lonend zijn om - zodra je weet dat je contract niet verlengd wordt - "op papier"" te gaan ondernemen. Stiekem is de vrijstellingsurenregeling namelijk véél gunstiger dan de startersregeling, ook al omdat de startersregeling beperkt is tot 6 maanden

 

Wie kan helpen?

Heb je nog verdere vragen? Stel ze dan gerust. Eventueel kan ik UWV Webcare vragen te reageren

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert!

 

Dank voor je antwoorden!

 

Een ding begrijp ik dan nog niet...

 

Jij geeft zelf een opgave van de uren die je als ondernemer heb gemaakt in de 6 maanden voorafgaand aan het moment waarop je wist dat de arbeidsovereenkomst werd beëindigd; daarop worden jouw vaste vrijstellingsuren bepaald.

Heb jij dus per 1 april 2016 te horen gekregen dat het dienstverband per 01-08 niet wordt/werd voortgezet, dan wordt gekeken naar de uren in de periode 1 oktober 2015-1 april 2016.

 

Betekent dit dan dat ik wanneer ik vandaag te horen heb gekregen dat ik per 1 augustus werkeloos wordt, er gekeken wordt naar de uren van 10 december 2015 tot heden? Moet ik me dan met terugwerkende kracht inschrijven bij de Kvk? Ik maak namelijk al vanaf 01-01-2016 meer dan genoeg uren.

 

Groeten

Tanja

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoorden!

Graag gedaan :)

 

Betekent dit dan dat ik wanneer ik vandaag te horen heb gekregen dat ik per 1 augustus werkeloos wordt, er gekeken wordt naar de uren van 10 december 2015 tot heden?

Ja.

 

Moet ik me dan met terugwerkende kracht inschrijven bij de Kvk? Ik maak namelijk al vanaf 01-01-2016 meer dan genoeg uren.

Nee. Afgezien van het feit dat met terugwerkende kracht inschrijven niet kan en mag (*), doet (het moment van) KvK inschrijving eigenlijk niet ter zake voor de vrijstellingsregeling; zolang je de als ondernemer besteedde uren maar aannemelijk kunt maken

 

 

(*): Zie de Handelsregisterwet:

Artikel 20

1. De opgave voor de eerste inschrijving van een onderneming wordt gedaan binnen een periode van twee weken, die begint een week vóór en eindigt een week ná de aanvang van de bedrijfsuitoefening.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Okay... Dus het heeft basically geen nut voor me om me nu in te schrijven omdat ik al weet dat ik mijn baan kwijtraak ongeacht het feit dat ik al meer dan 700 uur in mijn bedrijf heb gestoken?

 

Die uren gaan hoe dan ook niet mee tellen voor de vrijstelling?

 

Hoe gaat het uwv daar dan mee om? Iemand die maar voor 24 uur werkeloos is geworden en daarnaast net een onderneming is gestart? Wordt ik dan onmiddellijk gekort voor elk uur wat ik in mijn onderneming ga steken?

Link naar reactie
  • 0

Okay... Dus het heeft basically geen nut voor me om me nu in te schrijven omdat ik al weet dat ik mijn baan kwijtraak ongeacht het feit dat ik al meer dan 700 uur in mijn bedrijf heb gestoken?

Integendeel: je moet je juist wel inschrijven!

 

Die uren gaan hoe dan ook niet mee tellen voor de vrijstelling?
Juist wel: ik geeft juist aan dat het moment van inschrijving juist niet (of niet per sé) bepalend is: zolang je de uren maar aannemelijk kan maken.

 

Sterker nog: deze uren - als ze in 2016 gemaakt zijn - tellen ook mee voor het urencriterium voor zelfstandigen- en startersaftrek in 2016

 

Hoe gaat het uwv daar dan mee om? Iemand die maar voor 24 uur werkeloos is geworden en daarnaast net een onderneming is gestart? Wordt ik dan onmiddellijk gekort voor elk uur wat ik in mijn onderneming ga steken?
Niet als jij die vrijstellingsuren kunt aantonen/aannemelijk maken. Die uren worden dan vrijgesteld. Alle extra uren die je nu aan je onderneming gaat besteden boven die vrijstellingsuren worden wél gekort

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.