• 0

teruglopende omzet kledingzaak, wat nu ?

Mijn moeder heeft een eigen kledingzaak. Zij is een alleenstaande moeder met nog 3 kinderen thuis.

Het laatste jaar zijn de maandelijkse inkomsten van de winkel tot de helft teruggelopen. De inkomsten waren het eerste kwartaal net voldoende om alle uitgaven en vaste lasten van de winkel te dekken. Daarmee had zij 0 inkomsten voor haar zelf.

Het tekort is nu aan het oplopen. :-\

 

Wat zou zij / ik kunnen doen?

Ik dacht zelf aan de volgende mogelijkheden:

-ik neem haar zaak op papier over, en vul het negatieve saldo van €8000 aan en zij zal naar de bijstand moeten. als de zaak weer winst maakt kan ik de zaak weer aan haar overdragen of de winst geef ik aan haar.

 

Heel graag zou ik jullie advies willen horen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aanvullen is heel erg aardig, maar lost het probleem niet op.

Je kunt de zaak wel overnemen, maar dan trekt ie jou miscchien ook de afgrond in.

 

Heb je enig idee waarom de omzetten terug lopen ?

Richt de winkel zich op een doelgroep die momenteel weinig uitgeeft ?

Zijn ze aan het straten en blijven daarom de klanten weg ?

 

Als je aan kunt geven waar het probleem zit, dan denken wij wel met je mee.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De winkel bevindt zich in een klein dorpje waarin meer mensen met een lager inkomen leven.

Sinds een jaar loopt het aantal klanten terug. Klanten houden duidelijk de hand op de knip. Niet alleen bij haar maar ook bij alle andere winkels in dat dorp.

Het is een winkel die zich richt op jonge mensen, (m/v) van ongeveer 15 jaar tot 35 met vrijetijdskleding. Doordat ze relatief veel accessoires verkoopt (tot 30% vd omzet) heeft ze het inkomen kunnen ophalen.

 

Het is de hoop op het herstel van de economie. De berichten in de krant over herstelverwachtingen geloof ik niet meer, ik hoef alleen maar om me heen te kijken.

Link naar reactie
  • 0

Tijd om iets bijzonders te doen met de winkel.

Op zich denk ik dat deze groep nog wel wat bestedingsruimte heeft.

Ik denk dat je eens met een marketeer moet gaan praten die feeling heeft met de doelgroep.

Misschien kun je zelfs iets zodanig spectaculairs bedenken dat ze uit de weide omgeving naar de winkel komen.

 

[lift off mode on]

Een tijdje terug was er iemand die contacten had met jonge ontwerpers en dus op kleine schaal kleding maakt.

Hij wilde hiervoor met een bus rondgaan.

Als je de bus vervangt door keine winkels, is het voor beide partijen interessant

 

Als je even terugzoektvind je deze draad en deze

 

Het draadje over de bus kan ik zo snel niet vinden.

 

Mogelijk kun je met hem iets combineren, dat je een soort circulatiesysteem bedenkt, dan heb je bv elke twee weken enkele rekken exclusief materiaal.

 

Probeer dit met andere kleine winkels op te zetten, buiten jouw regio natuurlijk. ;)

 

Je kunt misschien zelfs de doelgroep vergroten door naast kleding voor jongeren ook iets voor hun ouders te maken wat ze weer een jong aanzien.

 

Dus jaagt het stof de winkel uit en sleep die nieuwe spullen de winkel in 8)

 

Ik weet nog wel iemand die je kan helpen met strategie en de branding.

 

[touch down]

 

EDIT

titel aangepast

/EDIT

Link naar reactie
  • 0

naast de andere prima suggesties tav omzetverhoging, zou je ook naar de kostenkant kunnen kijken. ik neem aan dat het grootste deel van de kosten wordt gevormd door de inkoop en de huur van het pand? misschien kan je de inkoop goedkoper doen, andere leveranciers of aanpassen assortiment. is de verhuurder bereid om de huur tijdelijk te verlagen? hij is immers er ook bij gebaat bij jullie continuiteit.

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar ... en voor wat het waard is ... als er minder uitgegeven wordt zullen er detaillisten moeten afhaken en dat is eigenlijk ook logisch. In de praktijk betekend het dat jullie het beter moeten doen dan je concurrent. Het eventjes aanpassen van je assortiment of bedrijfsmodel is erg risicovol en kan ook op een nog groter fiasco uitlopen.

 

Back to the roots, alle luxe afschaffen en zelf meer uren draaien. Minder voorraad inkopen en er zeer snel salevoorraad met aantrekkelijke korting bijkopen. Zoeken naar / werken met leveranciers die gespreid leveren. Zorgen dat je uit bestaande klanten meer omzet haalt ( 2 voor de prijs van 3, meerverkoop -> accesoires dus, makkelijk vragen ter afsluiting van de verkoop).

 

Het gaat door de bocht gewoon klote. Je moet zorgen dat je het langer volhoudt dan je concurrentie. Als de bestedingen dan weer toenemen profiteer je als eerste maar ... je kunt er ook voor kiezen om ... te liquideren en je verlies te nemen nu het nog draagbaar is! Je wint een oorlog niet door alleen maar te blijven aanvallen.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

ervan uitgaande dat je een plan maakt om de winkle te herpositioneren dan is daar waarschijnlijk geld voor nodig.

In dat kader maak ik je attent op de Bbz leningsmogelijkheid.

Een lening van de Gemeente met daarbij inkomesaanvulling voor de ondernemer (bijstandsniveau) gedurende een periode (kan maximaal 1,5 jaar).

Op die manier kun je het plan ook uitvoeren.

 

Meer info via diverse internetsites en via diverse threads hier, maar die moet je even opzoeken.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.