Al typende merk ik dat ik het lastig vind om een goede intro te geven. Ik trap dus maar gewoon af.
Ik heb een idee en ben deze de afgelopen dagen aan het uitwerken. Naar aanleiding van deze column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/629 probeer ik vat te krijgen op het idee. Deze uitwerking behoeft zeker nog verbetering, maar we zijn onderweg!
Mijn doelgroep moet ik nog verder specificeren, maar voor nu zijn dat makelaars en woningzoekenden. Hierbij moet ik zeggen dat de dienst allebei groepen raakt en ik er automatisch vanuit ga dat dit dan ook mijn doelgroepen zijn. Mocht het beter zijn om me op 1 doelgroep te focussen, dan hoor ik dat graag. Mijn idee is een dienst die voor beide groepen voordelen gaat opleveren. Tenminste, zo denk ik nu. Navraag bij woningzoekers en een makelaar levert tot nu toe positieve berichten op.
Uiteraard kan ik daar niet op varen en wil ik een gedegen marktonderzoek doen. Is mijn dienst haalbaar!? Over hoe dit marktonderzoek in te steken, zou ik graag jullie advies willen hebben.
Na veel lezen zie ik dat je een marktonderzoek erg uitgebreid kunt aanpakken. Omdat ik volgens mij een hele specifieke doelgroep heb, is het mijn idee om vooral in gesprek te gaan met de doelgroep.
Ik weet wat de concurrentie is en wil eigenlijk graag weten hoe mijn idee/dienst bij de doelgroep(en) valt. Voor de woningzoekende zie ik bij dit onderzoek volgens mij niet zo snel problemen. Alleen nog de vraag hoe ik makkelijk met een grote groep in contact kom, maar dat is een ander onderwerp. Het gaat me vooral om de makelaars.
In eerste instantie zou ik makelaars vooral gaan opzoeken en ook hen het idee/dienst presenteren. Face-to-face uitleggen waarom dit voor hen een voordeel is en wellicht ook al cijfers overleggen uit het onderzoek naar de woningzoekende. Ik vraag me echter af of dit de juiste manier is. Ik kan me namelijk voorstellen dat het presenteren van een idee veel te abstract is waar een makelaar snel nee tegen zal zeggen. Kan ik niet veel beter een goed werkend prototype maken om ze warm te krijgen en te laten meedoen?
Nadeel is dat dit waarschijnlijk veel tijd, energie en geld gaat kosten terwijl het uiteindelijk misschien niets gaat opleveren. Of is dat juist ondernemen. Part of the deal, slikken en weer doorgaan!
Heel verhaal, maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is. Schiet maar waar je schieten kunt. Ik moet nog veel leren. Vraag maar waar het onduidelijk is. En heb je tips, ik hoor ze natuurlijk graag!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BartjeF
BartjeF
Al typende merk ik dat ik het lastig vind om een goede intro te geven. Ik trap dus maar gewoon af.
Ik heb een idee en ben deze de afgelopen dagen aan het uitwerken. Naar aanleiding van deze column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/629 probeer ik vat te krijgen op het idee. Deze uitwerking behoeft zeker nog verbetering, maar we zijn onderweg!
Mijn doelgroep moet ik nog verder specificeren, maar voor nu zijn dat makelaars en woningzoekenden. Hierbij moet ik zeggen dat de dienst allebei groepen raakt en ik er automatisch vanuit ga dat dit dan ook mijn doelgroepen zijn. Mocht het beter zijn om me op 1 doelgroep te focussen, dan hoor ik dat graag. Mijn idee is een dienst die voor beide groepen voordelen gaat opleveren. Tenminste, zo denk ik nu. Navraag bij woningzoekers en een makelaar levert tot nu toe positieve berichten op.
Uiteraard kan ik daar niet op varen en wil ik een gedegen marktonderzoek doen. Is mijn dienst haalbaar!? Over hoe dit marktonderzoek in te steken, zou ik graag jullie advies willen hebben.
Na veel lezen zie ik dat je een marktonderzoek erg uitgebreid kunt aanpakken. Omdat ik volgens mij een hele specifieke doelgroep heb, is het mijn idee om vooral in gesprek te gaan met de doelgroep.
Ik weet wat de concurrentie is en wil eigenlijk graag weten hoe mijn idee/dienst bij de doelgroep(en) valt. Voor de woningzoekende zie ik bij dit onderzoek volgens mij niet zo snel problemen. Alleen nog de vraag hoe ik makkelijk met een grote groep in contact kom, maar dat is een ander onderwerp. Het gaat me vooral om de makelaars.
In eerste instantie zou ik makelaars vooral gaan opzoeken en ook hen het idee/dienst presenteren. Face-to-face uitleggen waarom dit voor hen een voordeel is en wellicht ook al cijfers overleggen uit het onderzoek naar de woningzoekende. Ik vraag me echter af of dit de juiste manier is. Ik kan me namelijk voorstellen dat het presenteren van een idee veel te abstract is waar een makelaar snel nee tegen zal zeggen. Kan ik niet veel beter een goed werkend prototype maken om ze warm te krijgen en te laten meedoen?
Nadeel is dat dit waarschijnlijk veel tijd, energie en geld gaat kosten terwijl het uiteindelijk misschien niets gaat opleveren. Of is dat juist ondernemen. Part of the deal, slikken en weer doorgaan!
Heel verhaal, maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is. Schiet maar waar je schieten kunt. Ik moet nog veel leren. Vraag maar waar het onduidelijk is. En heb je tips, ik hoor ze natuurlijk graag!
Groet,
Bart
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54341-marktonderzoek-twijfels-over-aanpak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
10 antwoorden op deze vraag