• 0

KickSart campagne om fondsen te werven

Dag,

 

Als ondernemende type wil ik concurreren met het bedrijfsleven, maar dan wel voor het goede doel.

Ik heb al veel research gedaan (zie onder de streep), maar blijf nog met een paar vragen zitten.

Ik wil een kaartspel via KickStarter produceren. De omzet is al snel boven 75.000 euro door de verzendkosten. En de prijs van 12 euro is (ver) onder de marktprijs, omdat het designwerk en alle werkzaamheden vrijwillig gedaan zijn. (normaal krijg je ± 102 kaarten voor 12 euro en nu 380).

 

Dit is een eenmalige actie die ik voor een Stichting wil doen, dus ik denk niet dat die stichting vaker boven het maximumbedrag gaat komen.

 

Zal er btw afgedragen moeten worden?

 

de vrijwilligers maken aan de afnemers kenbaar dat de opbrengst helemaal of bijna helemaal ten goede komt aan een ANBI

Moet er ook duidelijk uitgelegd worden wat de ANBI doet? En moet dit ook specifiek in het Nederlands, of kan het gewoon in het Engels - aangezien KickStarter Engelstalig is?

 

Ik hoop dat iemand hier meer duidelijkheid over kan geven.

 

Dank!

 



 

AANGIFTE VENNOOTSCHAPBELASTING

Uw organisatie moet alleen aangifte vennootschapsbelasting doen als:

* u met een organisatie van kapitaal en arbeid deelneemt aan het economisch verkeer en daarbij winst maakt of naar winst streeft (u drijft een onderneming)

* u een activiteit ontplooit waarmee u concurreert met ondernemers

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/belastingplicht_en_aangifte/wanneer_moet_een_stichting_vereniging_of_vergelijkbare_organisatie_aangifte_doen/wanneer_aangifte_vpb_doen

Maar ik kom misschien in aanmerking voor Aftrek kenbaar fondswervende activiteiten

 

Een fondswerver mag de uitkeringen aan een ANBI aftrekken als hij voldoet aan de volgende voorwaarden:

* de fondswerver heeft zich statutair of contractueel verplicht om de opbrengst helemaal of bijna helemaal uit te keren

* de fondswerver doet de uitkeringen uiterlijk zes maanden na afloop van het jaar

 

Kenbaar fondswervende activiteiten zijn activiteiten die in belangrijke mate (voor meer dan 30%) met behulp van vrijwilligers worden gedaan en waarbij goederen worden verkocht of diensten worden geleverd tegen:

* een hogere prijs dan de marktprijs en de vrijwilligers maken aan de afnemer kenbaar dat de opbrengst helemaal of bijna helemaal ten goede komt aan een ANBI

* een marktprijs, waarbij de kostprijs lager is dan gebruikelijk door de inzet van vrijwilligers en de vrijwilligers maken aan de afnemers kenbaar dat de opbrengst helemaal of bijna helemaal ten goede komt aan een ANBI

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/belastingplicht_en_aangifte/wanneer_moet_een_stichting_vereniging_of_vergelijkbare_organisatie_aangifte_doen/aftrek_kenbaar_fondswervende_activiteiten

 

Maximum omzet fondsenwervende activiteiten

 

Activiteiten om extra inkomsten voor uw organisatie te krijgen, zijn vrijgesteld als u deze maximumbedragen niet overschrijdt:

* goederenleveringen € 68.067 per jaar

Komt u boven deze bedragen? Dan is het hele bedrag belast met btw.

 

Belast of vrijgesteld?

Blijft u beneden deze maximumbedragen? Dan zijn uw fondsenwervende activiteiten vrijgesteld. Komt u boven deze maximum bedragen? Dan betaalt u wel btw over uw fondsenwervende activiteiten. U mag dan ook btw over uw kosten en inkopen voor deze activiteiten als voorbelasting aftrekken.

De maximumbedragen voor goederen en diensten staan los van elkaar. Het kan dus voorkomen dat u over uw goederenleveringen btw moet betalen en dat uw diensten vrijgesteld zijn. U moet dan uw voorbelasting splitsen in een aftrekbaar en een niet-aftrekbaar deel. Meer informatie vindt u bij aftrek bij belaste en vrijgestelde prestaties.

 

Overschrijding maximumbedrag

Zijn uw ontvangsten hoger dan het maximumbedrag? En komt dat door bijzondere eenmalige omstandigheden of kon u de overschrijding van het maximumbedrag redelijkerwijs niet verwachten? U kunt dan de vrijstelling voor dat jaar gewoon toepassen. U moet dan vanaf volgend jaar wel btw betalen over fondsenwervende omzet als u het maximumbedrag opnieuw overschrijdt.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/fondsenwervende_activiteiten/maximum_omzet_fondsenwervende_activiteiten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.