• 0

Vraag over voorbelasting investering+inkopen en kleine ondernemers regeling

Beste Medeforum leden

 

 

Mijn vriendin en ik zijn vanaf December bezig geweest om te beginnen met een webshop in dameskleding. Ik heb hier heel wat onderzoek naar gedaan en we zijn er over uit hoe we het willen aanpakken. We zijn vanaf 1 Januari ingeschreven bij de KVK. Zoals het er uit ziet gaan we eind Februari half Maart online.

 

Ik had dan ook een aantal vragen over de voorbelasting en de kleine ondernemers regeling. De bouw van de webshop en de daarbij horende kosten zoals koppelingen voor de webshop, labelprinter, promotie, producfoto's, webtekstschrijver voor de webshop, aanloopkosten voor het vooronderzoek worden naar mijn weten gezien als investering. Dit gaat maximaal €9000 inclusief btw zijn.

Daarbij gaan we ongeveer voor €12000 inclusief btw aan kleding inkopen. Nu was mijn vraag hoe het zit met de voorbelasting van de btw. Aangezien eind maart het 1e kwartaal voorbij was en wij dan hooguit een maand half maand online zijn zullen we niet veel omzet draaien. Kunnen wij bij onze eerste omzetbelasting aangifte de investering+voorraad terug vorderen? Of werkt dit juist anders.

 

Dat je alleen de BTW van de investering van €9000 terug kunt vorderen het 1e kwartaal. Word dan vervolgens de voorbelasting van de ingekochte kleding van €12000 verrekend met mijn maandelijkse omzet en te betalen omzet btw? Hiermee bedoel ik dat ik bij de 1e kwartaal alleen de investering van €9000 opgeef. Vervolgens doen we per kwartaal de terug te krijgen btw en de te betalen btw van de inkoop en verkoop kleding me elkaar verrekenen?

 

Of zouden we juist bij het eerste kwartaal van de omzet belasting de investering+ de in koop van de kleding de btw kunnen terugvorderen op een bedrag van €21000?

 

Verder zouden we ook willen weten hoe dit dan zit met de kleine ondernemers regeling. We verwachten ongeveer €30.000 omzet te gaan draaien vanaf eind Februari half Maart. Aangezien we al €21.000 geïnvesteerd heb en nog een gemiddelde maandelijks vaste lasten gaan hebben van zon €800 x 7 maanden= €5.600+€21.000= investering€26.600

 

Omzet €30.000 - uitgaven €26.600= €3400

af te dragen btw €5207 te verrekenen btw €4617

Totaal af te dragen btw €590

 

Graag zouden wij willen weten hoe dat in zijn werkt gaat met de omzetbelasting en de kleine ondernemers regeling.

 

Groetjes Jose

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Kunnen wij bij onze eerste omzetbelasting aangifte de investering+voorraad terug vorderen?

Bij je eerste aangifte omzetbelasting geef je aan wat je in die periode aan BTW hebt ontvangen en wat je aan BTW hebt betaald. Het verschil krijg je terug moet moet je afdragen aan de Belastingdienst. Effectief zal dat in dit geval inderdaad betekenen dat je de BTW zult ontvangen over de investeringen en voorraden, omdat er nog geen omzet was.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.