Jump to content
Noordwijk
Verberg

Afschrijvingskosten in ondernemingsplan

vraag

Goedemiddag!

 

Ik ben met een vriend bezig een OP op te stellen. Exploitatiebegroting afgerond waarin de kop 'afschrijvingen'. Mogen deze kosten worden meegenomen in de totale kosten om van de winst af te halen en zo te kunnen berekenen wat je 'winst na belastingen' wordt?

 

Hoop dat ik de vraag op de juiste plek stel, me net aangemeld.

 

Groet, Mark

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Mark,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Exploitatiebegroting afgerond waarin de kop 'afschrijvingen'. Mogen deze kosten worden meegenomen in de totale kosten om van de winst af te halen en zo te kunnen berekenen wat je 'winst na belastingen' wordt?

Van de opbrengsten haal je simpel gezegd de kosten en afschrijvingen af om de winst voor(!) belastingen te berekenen. Over de regels voor en het omgaan met kosten en afschrijvingen, en natuurlijk de belastingen, kun je meer lezen in het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Ron,

 

dank voor je reactie! Het handboek is een welkome aanvulling op wat ik al ben tegengekomen! Het geeft alleen geen antwoord op mijn vraag (of ik lees niet goed uiteraard...).

 

Wij hebben een bepaalde formule gebruikt voor de afschrijving van vaste activa, hier komt een bepaald bedrag uit per jaar. Dit bedrag hebben wij meegenomen in de exploitatiebegroting onder de kop 'kosten'. Aan het einde van die begroting komt een bedrag 'winst voor belastingen'. Nu was ik benieuwd naar wat er over zou blijven na aftrek inkomstenbelasting. Ik dacht dat dit werd:

 

bruto omzet - inslag = brutowinst - algemene kosten = netto winst (voor belastingen). De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

Ja, maar ik zou afschrijvingen niet onder algemene kosten duwen maar ze apart noemen, ook al komt het rekensommetje effectief op hetzelfde uit. Gebruik je geen Excel voorbeeld waarin de afschrijvingen automatisch worden meegenomen bij het berekenen van het resultaat? Pas op dat je het dan niet dubbel telt.

 

Door kosten en (afschrijvingen op) investeringen uit elkaar te houden blijft het verband met de liquiditeitsbegroting duidelijker; investeringen schrijf je op papier meerjarig af, maar je moet (meestal) vooraf en (meestal) in een keer de aanschafprijs (inclusief BTW ook nog) ophoesten. Als je afschrijvingen meteen als kosten ziet loop je het risico dat je vergeet dat je dat op een of andere manier moet financieren. Dat financieren geeft trouwens mogelijk ook weer kosten zoals afsluitkosten en rentelasten die je ook niet moet vergeten mee te nemen in je berekening.

 

Het invullen van een Excelsheet om begrotingen door te rekenen lijkt trouwens makkelijker dan het is. Excel is namelijk wat gewilliger dan de Belastingdienst. Je moet je bij het afschrijven wel houden aan de regels voor afschrijven. Mogelijk kun je als startende ondernemer(s) gebruik maken van willekeurig afschrijven op bepaalde bedrijfsmiddelen, maar of dat voordelig is ligt aan de situatie. Des te meer reden om het apart te houden in je berekening en verschillende scenario's te onderzoeken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

De verdeling was me al duidelijk, ik heb het dan ook niet over mijn eigen begroting maar over de summiere rekensom die ik tegenkwam op internet

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

De verdeling was me al duidelijk, ik heb het dan ook niet over mijn eigen begroting maar over de summiere rekensom die ik tegenkwam op internet

Sowieso wat onduidelijk wat precies te stoppen in 'algemene kosten' maar daar gaan we wel uitkomen! Thanx voor de reacties, leuke manier om wijzer te worden via dit forum!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

Ja, maar ik zou afschrijvingen niet onder algemene kosten duwen maar ze apart noemen, ook al komt het rekensommetje effectief op hetzelfde uit. Gebruik je geen Excel voorbeeld waarin de afschrijvingen automatisch worden meegenomen bij het berekenen van het resultaat? Pas op dat je het dan niet dubbel telt.

 

Door kosten en (afschrijvingen op) investeringen uit elkaar te houden blijft het verband met de liquiditeitsbegroting duidelijker; investeringen schrijf je op papier meerjarig af, maar je moet (meestal) vooraf en (meestal) in een keer de aanschafprijs (inclusief BTW ook nog) ophoesten. Als je afschrijvingen meteen als kosten ziet loop je het risico dat je vergeet dat je dat op een of andere manier moet financieren. Dat financieren geeft trouwens mogelijk ook weer kosten zoals afsluitkosten en rentelasten die je ook niet moet vergeten mee te nemen in je berekening.

 

Het invullen van een Excelsheet om begrotingen door te rekenen lijkt trouwens makkelijker dan het is. Excel is namelijk wat gewilliger dan de Belastingdienst. Je moet je bij het afschrijven wel houden aan de regels voor afschrijven. Mogelijk kun je als startende ondernemer(s) gebruik maken van willekeurig afschrijven op bepaalde bedrijfsmiddelen, maar of dat voordelig is ligt aan de situatie. Des te meer reden om het apart te houden in je berekening en verschillende scenario's te onderzoeken.

 

Vooralsnog dachten wij aan lineair afschrijven vanaf dag één...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 168 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept