• 0

Afschrijvingskosten in ondernemingsplan

Goedemiddag!

 

Ik ben met een vriend bezig een OP op te stellen. Exploitatiebegroting afgerond waarin de kop 'afschrijvingen'. Mogen deze kosten worden meegenomen in de totale kosten om van de winst af te halen en zo te kunnen berekenen wat je 'winst na belastingen' wordt?

 

Hoop dat ik de vraag op de juiste plek stel, me net aangemeld.

 

Groet, Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mark,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Exploitatiebegroting afgerond waarin de kop 'afschrijvingen'. Mogen deze kosten worden meegenomen in de totale kosten om van de winst af te halen en zo te kunnen berekenen wat je 'winst na belastingen' wordt?

Van de opbrengsten haal je simpel gezegd de kosten en afschrijvingen af om de winst voor(!) belastingen te berekenen. Over de regels voor en het omgaan met kosten en afschrijvingen, en natuurlijk de belastingen, kun je meer lezen in het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

dank voor je reactie! Het handboek is een welkome aanvulling op wat ik al ben tegengekomen! Het geeft alleen geen antwoord op mijn vraag (of ik lees niet goed uiteraard...).

 

Wij hebben een bepaalde formule gebruikt voor de afschrijving van vaste activa, hier komt een bepaald bedrag uit per jaar. Dit bedrag hebben wij meegenomen in de exploitatiebegroting onder de kop 'kosten'. Aan het einde van die begroting komt een bedrag 'winst voor belastingen'. Nu was ik benieuwd naar wat er over zou blijven na aftrek inkomstenbelasting. Ik dacht dat dit werd:

 

bruto omzet - inslag = brutowinst - algemene kosten = netto winst (voor belastingen). De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

Ja, maar ik zou afschrijvingen niet onder algemene kosten duwen maar ze apart noemen, ook al komt het rekensommetje effectief op hetzelfde uit. Gebruik je geen Excel voorbeeld waarin de afschrijvingen automatisch worden meegenomen bij het berekenen van het resultaat? Pas op dat je het dan niet dubbel telt.

 

Door kosten en (afschrijvingen op) investeringen uit elkaar te houden blijft het verband met de liquiditeitsbegroting duidelijker; investeringen schrijf je op papier meerjarig af, maar je moet (meestal) vooraf en (meestal) in een keer de aanschafprijs (inclusief BTW ook nog) ophoesten. Als je afschrijvingen meteen als kosten ziet loop je het risico dat je vergeet dat je dat op een of andere manier moet financieren. Dat financieren geeft trouwens mogelijk ook weer kosten zoals afsluitkosten en rentelasten die je ook niet moet vergeten mee te nemen in je berekening.

 

Het invullen van een Excelsheet om begrotingen door te rekenen lijkt trouwens makkelijker dan het is. Excel is namelijk wat gewilliger dan de Belastingdienst. Je moet je bij het afschrijven wel houden aan de regels voor afschrijven. Mogelijk kun je als startende ondernemer(s) gebruik maken van willekeurig afschrijven op bepaalde bedrijfsmiddelen, maar of dat voordelig is ligt aan de situatie. Des te meer reden om het apart te houden in je berekening en verschillende scenario's te onderzoeken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

De verdeling was me al duidelijk, ik heb het dan ook niet over mijn eigen begroting maar over de summiere rekensom die ik tegenkwam op internet

Link naar reactie
  • 0

Nou, Ron, merk op dat TS het heeft over de tweedeling

1. omzetgerelateerde kosten, inslag noemt hij

2. overige kosten

 

in die zin is de antwoord op de vraag wel gewoon:

Ja, afschrijvingskosten zijn ook gewoon kosten (nadrukkelijk ook kosten)

en ja, om te bepalen wat de winst na belasting wordt, mag je ook fisaal gewoon afschrijvingskosten meenemen.

 

Wat Ron bedoelt, is ze niet te snel in een algemene post te duwen, bijv:

 

- inkoop vd goederen

- gas water licht

- loonkosten

- autokosten

- rentekosten

- algemene kosten

Zo'n indeling, daarbij zou ik inderdaad een apart kopje afschrijvingskosten maken.

 

De verdeling was me al duidelijk, ik heb het dan ook niet over mijn eigen begroting maar over de summiere rekensom die ik tegenkwam op internet

Sowieso wat onduidelijk wat precies te stoppen in 'algemene kosten' maar daar gaan we wel uitkomen! Thanx voor de reacties, leuke manier om wijzer te worden via dit forum!

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of het bedrag 'afschrijvingen' onder de 'algemene kosten' mag in het voorgaande rekensommetje?

Ja, maar ik zou afschrijvingen niet onder algemene kosten duwen maar ze apart noemen, ook al komt het rekensommetje effectief op hetzelfde uit. Gebruik je geen Excel voorbeeld waarin de afschrijvingen automatisch worden meegenomen bij het berekenen van het resultaat? Pas op dat je het dan niet dubbel telt.

 

Door kosten en (afschrijvingen op) investeringen uit elkaar te houden blijft het verband met de liquiditeitsbegroting duidelijker; investeringen schrijf je op papier meerjarig af, maar je moet (meestal) vooraf en (meestal) in een keer de aanschafprijs (inclusief BTW ook nog) ophoesten. Als je afschrijvingen meteen als kosten ziet loop je het risico dat je vergeet dat je dat op een of andere manier moet financieren. Dat financieren geeft trouwens mogelijk ook weer kosten zoals afsluitkosten en rentelasten die je ook niet moet vergeten mee te nemen in je berekening.

 

Het invullen van een Excelsheet om begrotingen door te rekenen lijkt trouwens makkelijker dan het is. Excel is namelijk wat gewilliger dan de Belastingdienst. Je moet je bij het afschrijven wel houden aan de regels voor afschrijven. Mogelijk kun je als startende ondernemer(s) gebruik maken van willekeurig afschrijven op bepaalde bedrijfsmiddelen, maar of dat voordelig is ligt aan de situatie. Des te meer reden om het apart te houden in je berekening en verschillende scenario's te onderzoeken.

 

Vooralsnog dachten wij aan lineair afschrijven vanaf dag één...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.