• 0

Overeenkomst geld geleend aan BV

Allen,

 

Wie heeft er een (model) overeenkomst waarin ik e.e.a. kan regelen aangaande de lening die ik aan mijn holding heb "geleend" om aandelen in de werkmij aan te kopen?

 

Ik heb privé 30K geleend aan mijn BV. Ik kreeg de tip om met mijn BV een geldleningsovereenkomst aan te gaan waarin ik aangeef over hoeveel maanden en tegen welke rente (is dat 1%?) de 30K moet worden terug betaald.

 

Ik lees het graag.

Dennis

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Dennis,

 

Weet je wel zeker dat je een lening wilt aangaan voor die 30k?

Rente (1% lijkt mij onzakelijk laag, eerder 3% of hoger als de BV geen zekerheden kan bieden) is namelijk belast in box 1 onder de terbeschikkingstelling. Maar dus wel bovenop je andere inkomen in box 1. Pluspunt, mits echt zakelijk gehandeld, als de BV de lening niet kan aflossen, dan heb je onder voorwaarden een aftrekpost in box 1 ter groote van het niet terugbetaalde deel.

 

Alternatief is dat je die 30k beschouwt als informeel kapitaal (de tegenhanger van formeel aandelenkapitaal). Dan is het geen lening, maar dus eigen vermogen van de BV. Geen rente en aflossing. Nadeel: het geld er weer uithalen vereist een notaris voor twee aktes (omzetting informeel naar formeel aandelenkapitaal en akte van inkopen eigen aandelen door de BV).

 

Gezien de 30k is terbeschikkingstelling niet meteen een halszaak bij (stel) 900 euro rente per jaar, maar het is wel belangrijk om dit te weten en toe te passen.

 

Voorbeeldovereenkomsten zijn er op google legio. Waarschijnlijk heeft jongbloed fiscaal juristen er wel een op hun site staan.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 316 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.