• 0

verzekeringen voor een autismecoach

Dag allemaal,

Sinds 1 december jl ben ik gestart als zzp'er. Ik bied levensbrede begeleiding en jobcoaching aan mensen met autisme, ADHD en/of ADD. Nu wordt mij geadviseerd een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en/of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstand af te sluiten.

Voor de beroepsaansprakelijkheid begrijp ik dat dit alleen nodig is in geval van medische handelingen dus vraag ik mij af of dit echt nodig is. Verder is het nodig om een jaaromzet op te geven, maar hiervan heb ik nog geen idee. Hoe maak ik hier een reële berekening van?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste iqcoach,

Allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: zo te zien aan je forumnaam werk je via een soort samenwerkingsverband. In dat geval zou ik eerst intern vragen hoe (en waar) de andere coaches hun zakelijke verzekering hebben geregeld.

Waarom immers het wiel uitvinden als andere dat al voor je hebben gedaan? En zij kunnen je wellicht dan ook een redelijke inschatting geven van de te verwachten of te realiseren omzet.

Voor de beroepsaansprakelijkheid begrijp ik dat dit alleen nodig is in geval van medische handelingen
Medische (be)handelingen vormen een beroepsaansprakelijkheidsrisico inderdaad, maar alleen voor behandelingen die op het lichaam inwerken.

Voor coaches is dat niet of nauwelijks aan de orde, maar jij hebt wel contractuele beroepsaansprakelijkheidsrisico's: bijvoorbeeld een verkeerde begeleiding of verkeerde aanpak. Met een inspanningsplicht en goede voorwaarden valt dat risico mogelijk te beperken tot een acceptabel zelf te dragen minimum. In dat geval volstaat inderdaad een bedrijfsaansprakelijkheid- en rechtsbijstandsdekking.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Idealiter verzeker je natuurlijk alles. Vaak wordt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht gesteld als je bent aangesloten bij een beroepsorganisatie. Als dit niet zo is, is het de vraag of je gezien jouw risico's op "schade" er de premie voor over hebt (ik schat jaarlijks plm euro 500 voor beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid en plm 350 voor een zakelijke rechtsbijstand). Omdat de causaliteit tussen jouw dienstverlening en de schade (door een verkeerde behandeling) in de praktijk moeilijk zal zijn te bewijzen, zul je naar mijn voorzichtige inschatting niet snel aansprakelijk zijn. Dit wil niet zeggen dat je klanten dit niet zullen willen proberen en dan is een goede zakelijke rechtsbijstandverzekering (rbv) (lees: zo hoog mogelijke externe kostenvergoeding) onmisbaar. Tip: zorg dat de zakelijke rbv tevens dekking biedt voor prive! Vwb de jaaromzet: gewoon overleggen met de verzekeraars bij wie je een offerte vraagt.

www.rechtsbijstandexpert.nl, haal meer uit je rechtsbijstandverzekering

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inmiddels bij een verzekeringsadviseur geweest en ook hij zei beter te investeren in een rbv en een bedrijfsaansprakelijkheid. Het is echter zo dat een aantal gemeentes in hun raamovereenkomsten een beroepsaansprakelijkheid voorschrijven. De vraag is of ik dat ga doen.

In ieder geval bedankt

Link naar reactie
  • 0

Het is echter zo dat een aantal gemeentes in hun raamovereenkomsten een beroepsaansprakelijkheid voorschrijven. De vraag is of ik dat ga doen.

1 Tip : onderhandel!

De Model Algemene inkoopvoorwaarden van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bevatten namelijk geen eis van een beroepaansprakelijkheidsverzekering, er staat alleen dit:

14.2. De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst

adequaat verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst

en zal zich adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering

van de Overeenkomst.

Gelet op jouw activiteiten vind ik het prima te verdedigen dat een goede bedrijsfaansprakelijkheidsdekking gecombineerd met een rechtsbijstandsverzekering inhoudt dat je adequaat verzekerd bent :).

Idealiter verzeker je natuurlijk alles.

Ik heb daarover toch een andere mening ;)

Idealiter verzeker je alleen dat wat nodig is; niet meer en ook niet minder.

(restrisico's die je niet verder kunt vermijden of beperken, voor jou een reële kans hebben en waarvan de gevolgen voor jou niet acceptabel of zelf te dragen zijn)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde met "idealiter" de situatie dat iemand nul risico wil lopen. Verder hangt het zoals ik aangaf af van enerzijds de risico's die worden gelopen en anderzijds de hoogte van de premie of je tot een verzekering besluit. Dit is maatwerk en moeilijk om op afstand over te adviseren wat mij betreft. Meerdere offertes en onderhandelen lijkt me een prima idee.

www.rechtsbijstandexpert.nl, haal meer uit je rechtsbijstandverzekering

Link naar reactie
  • 0

ik bedoelde met "idealiter" de situatie dat iemand nul risico wil lopen.

Dat is niet mogelijk. Dan moet je sowieso niet gaan ondernemen.

FF serieus: ik snap uiteraard wel wat je bedoelt. Ik reageer ook niet om lullig of betweterig te doen, maar juist omdat ik dit een hele leuke discussie vind en eentje waarin ik nu eens een andere rol vervul dan mijn gebruikelijke op dit forum (ik heb namelijk kennelijk de naam om ""een vis nog watervrees aan te praten"" ;))

nul zo min mogelijk risico lopen doe je wat mij betreft niet door alles maar te verzekeren, maar juist door bewuste keuzes te maken om dingen niet te verzekeren maar te beperken of te vermijden.

En als je dan bepaalde restrisico's verzekert, doe het dan goed: je ondoordacht verzekeren voor de verkeerde dingen kost niet alleen onnodig geld, maar levert ook valse veiligheid en dus onverwachte risico's op.

Doe het goed of doe het niet: dat zijn de enige 2 bewust gekozen situaties waarin je weet waar je aan toe bent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar