• 0

BTW voor software op maat - dienst - buiten EU

Beste HL,

Ik lever op maat gemaakte software (incl. apps en websites) en software- consultaties aan (voornamelijk) particulieren. Voordat ik de factuur opstel vraag ik van mijn klanten hun adres, telefoonnummer en emailadres (en eventueel BTW nummer). Ook sla ik een IP- adres op (maar doe hier niets mee). Aan de hand van dit alles stel ik de factuur op.

Als blijkt dat zij niet in de EU gevestigd zijn hef ik geen BTW en vermeld ik 0% op de factuur. Na het doen van de opdracht bewaar ik meestal niet meer dan de (kopie) factuur en de geschreven software.

 

Sinds enige tijd vraag ik me af of:

- Wat ik hier doe juist is? en

- Indien dit juist is, ik op deze manier genoeg informatie van de klant heb om het land van herkomst te bepalen en aan de BD te overleggen.

 

Ik heb hier totnogtoe geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.

Bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kijk eens: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/hoe_werkt_btw_verleggen :)

 

Verlegt u btw naar een andere ondernemer? Dan brengt u geen btw in rekening, maar zet u op de factuur 'btw verlegd'. Daarnaast vermeldt u het btw-nummer van de afnemer op de factuur.
Link naar reactie
  • 0

Om het nog ingewikkelder te maken:

De elektronische dienst, aan particulieren, is buiten EU belast in het land van de afnemer.

Dit zou kunnen betekenen dat de klant, particulier dus, deze aan moet geven.

Echter, een groeiend aantal landen ziet dat dit te weinig gebeurt, en legt ook een plicht op aan de leverancier.

De VS zitten daar nog niet zo achteraan, maar bijv japan (uit mijn hoofd) al wel wat meer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.