• 0

schuldconversie in BV (lening -> aandelenkapitaal) Hoe fiscaal behandelen?

 

Mijn BV heeft een lening van een 51% aandeelhouder. Zelf ben ik 49% aandeelhouder.

Met mijn onderneming gaat het op dit moment niet heel goed. De toekomst ziet er wel goed uit.

 

Ik heb overeenstemming met mijn medeaandeelhouder om zijn lening om te zetten in aandelenkapitaal, zodat solvabiliteit omhoog gaat (goed voor de kredietverzekeraars etc) en dat de lasten omlaag gaan.

 

Ik heb een vraag hoe de fiscale behandeling bij mijn BV is zijn werk gaat. In de commerciele balans is het verschuiving van lang vreemd vermogen naar eigen vermogen. Dus geen impact in de resultatenrekening. Maar moet ik hierover belasting gaan betalen?

 

 

De waardering van de lening is op dit moment nul.

 

Mijn medeaandeelhouder neemt een voorziening voordat de lening wordt geconverteerd. Dus kan hij op dit moment VPB terugvorderen (hij bouwt fiscaal verlies op). Hiermee bouwt de medeaandeelhouder een opwaarderingsreserve op. Indien mijn medeaandeelhouder geldt ontvangt uit de aandelen, is het bedrag tot aan het conversie fiscaal belast. Al het meerdere dat hij in de toekomst ontvangt valt onder de deelnemingsvrijstelling en hierover hoeft hij geen belasting te betalen.

 

Ik wil graag weten hoe de fiscale behandeling in mijn BV (niet persoonlijk holding die mijn 49% belang houdt) vergaat.

 

Wie kan mij helpen?

 

Alvast dank!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je dit moet voorleggen aan de fiscalist die jouw compagnon voorzien heeft van dit plan.

 

Zoals ik het zie, zit er een dikke knoop in het verhaal. Er wordt in jouw BV een lening met waarde nul geconverteerd naar informeel kapitaal. Dat lijkt me al een onmogelijkheid.

 

Daarbij is het ook van belang dat helder is waarom de lening een waarde van nul heeft en wat daarmee in jouw BV in het verleden gedaan is.

 

Al met al geen dossier voor een forum.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.