• 0

ZZP adm.voor Bv, Bv vervolgens doorfactureren aan ander BV

Beste Allemaal,

 

Heb op de forum naar antwoord gezocht, echter kon ik deze niet vinden.

 

Momenteel als Freelancer, doe ik de administratie voor BV-1.

BV-1 kent een ander BV (BV-2) waarvoor BV-1 mij heeft benaderd om ook de adm voor te gaan doen.

Echter wilt BV-1 dat ik BV-2 niet direct factureer maar BV-1 voor de administratie van BV-2 en dat BV-1 vervolgens zelf een factuur gaat sturen richting BV-2.

 

Graag zou ik willen weten of dit is toegestaan?

 

Dus met andere woorden BV-1 wilt Bv-2 Factureren voor de administratie die ik eigenlijk doe voor BV-2.

 

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

 

Bedankt alvast voor de moeite om te lezen en eventueel mijn vraag te beantwoorden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tej,

 

Allereerst welkom op Higherlevel

 

Werken in onderaanneming is uiteraard toegestaan.

 

Sterker nog: het gros van de ZZP-ers lijkt tegenwoordig niet meer rechtstreeks voor een eindklant te werken maar via een bemiddelaar of andere hoofdaannemer

 

Zorg wel voor duidelijke afspraken maakt over de contracting en aansprakelijkheid: de opdracht voor BV2 wordt aangenomen door BV1 , en uitgevoerd door een onderaannemer, jij. Jij hebt dus geen contractuele verhouding met BV2.

 

En leg ook duidelijk de opzettermijn en het moment en de wijze van betalingen tussen jou en BV1 vast: dat staat dus in principe los van de afspraken die BV2 met BV1 maakt!

Trap vooral niet in de val dat betalingen van BV1 aan jou gekoppeld worden aan de ontvangst van de betalingen van BV2 aan BV1: dat is immers het contractuele en debiteurenrisico van BV1, dáárvoor verdienen ze hun marge

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert,

 

Hartelijk dank voor de snelle reactie en antwoord + advies op mijn vraag.

 

Ik zal duidelijk afspraken maken met BV1.

 

Waar ik nog mee zit, is het feit dat de core business van BV1 - software development is. Roept het dan geen vraagtekens op bij de belastingdienst door nu ook te fungeren als intermediar voor administratieve diensten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik nog mee zit, is het feit dat de core business van BV1 - software development is. Roept het dan geen vraagtekens op bij de belastingdienst door nu ook te fungeren als intermediar voor administratieve diensten?

Wellicht, maar dat is niet jouw probleem.

 

Overigens ligt het grootste risico van bij de software developer niet op gebied van de belastingdienst (die zal het eerlijk gezegd worst zijn of een onderneming andere activiteiten gaat exploiteren), maar op het gebied van contractuele aansprakelijkheid: de developer gaat een opdracht aannemen die niets te maken heeft met software development en waar - vermoedelijk - geen eigen expertise voor in huis is. Een beroepsaansprakelijkheidsverzering (if any) verleent voor deze activiteiten geen dekking. Maar...ook dat is niet jouw probleem!

 

aanvulling

Stel dat jij deze vraag niet als ZZP-er maar als BV1 had gesteld: dan had ik jouw (zijnde BV1) afgeraden om dit op deze manier te doen: kwestie van schoenmaker en leest enz.

Wil BV1 dit toch doen (omdat daar potentie in zit, dan liever werken op basis detachering/ bemiddeling dan het aannemen van de opdracht zelf.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Goed om te weten dat ik geen risico loop.

Je loopt geen (extra) risico door de constructie zelf, maar uiteraard wel gewoon voor de uitvoer zelf. Maak jij een fout, dan stelt BV2 eerst BV1 aansprakelijk, en klopt BV1 vervolgens bij jou aan

 

Bedankt Norbert voor de tijd om mijn post te lezen en te beantwoorden.

Graag gedaan

 

Fijne dag nog toegewenst!

idem

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.