Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
JLely

Onbetaalde facturen betaald zetten en credit factuur maken of niet?

Recommended Posts

Onbetaalde facturen betaald zetten en credit factuur maken of niet?

 

De boekhouder geeft dit aan wel te doen, zelf vind ik me administratie in het boekhoudpakket zeer onduidelijk hierdoor worden omdat je extra onnodige boekingen krijgt.. waarom zou je dit willen doen? geld is niet ontvangen wanneer er alleen een order geplaatst is maar niet betaald, maar wel een factuur gemaakt die ik eigenlijk ook op onbetaald kan zetten?

 

Kan iemand mij de voordelen hiervan vertellen om dit wel zo te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet betaald is en blijft niet betaald: bij een factuur die nooit betaald is aangeven dat die betaald is (en dat dan waarschijnlijk ook nog op een bepaalde betaaldatum), lijkt me per definitie fout.

 

Waarom moet dat van de boekhouder? Omdat het bijvoorbeeld beter uitkomt in een boekhoudprogramma?

 

Ik denk dat je ze beter kunt weg boeken naar een aparte grootboekrekening, bijvoorbeeld voor geannuleerde orders. Dat is overzichtelijker dan ze boeken op grootboekrekeningen die daarvoor eigenlijk niet zijn bedoeld — namelijk een ontvangen betaling boeken die er nooit was plus een creditfactuur uitreiken aan iemand die niets tegoed heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Als het een structureel probleem is zou ik naar het offerte-order-levering-factuur verhaal kijken.

Het is niet de bedoeling dat je facturen stuurt als een soort quasi orderbevestiging of offerte.

Als je de facturen maakt moet je daarop vermelde BTW ook per die datum afdragen.

De onbetaalde facturen komen onder de post Debiteuren op de

balans te staan en verdwijnen niet vanzelf uit de administratie.

 

Wat betreft je vraag heb ik een paar tegenvragen;

Zijn het werkelijke vorderingen?

Wanneer maak je de factuur als de order is geplaatst?

Wordt gebruikelijk vooraf gefactureerd en betaald?

Is de dienst of het goed geleverd?

Is geleverd maar betaalt de debiteur toch niet?

Staat er BTW op de nota's?

 

In de regel maak je een credit nota als er niet volledig is geleverd en de klant dus minder hoeft te betalen.

Het is prettiger als je met facturen werkt om de aansluiting met de af te dragen

BTW met het verkoopboek (facturenregister) te behouden (door credit nota's bijvoorbeeld).

Wees echter voorzichtig met credit-nota's.

Opletten met credit-nota's want zoals reeds meermaals op dit forum gemeld

moet je maatregelen treffen om (BTW) misbruik te voorkomen.

Je loopt immers het risico dat de klant de factuur boekt maar de credit nota niet.

Correcties op omzet en af te dragen BTW zou ik dus niet te veel in losse memoriaal afboekingen verwerken.

Dit roept bij een belastingcontrole vragen op en het doorbreekt de gebruikelijk verbandscontroles voor omzet en BTW.

Als de klant na volledige levering niet betaald moet je de regeling oninbare vorderingen toepassen.

BTW op oninbare vorderingen

 

Vriendelijke groet,

 


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De webwinkel maakt gelijk een factuur aan zodra de klant klikt bestelling plaatsen met alle gegevens ingevuld maar deze uiteindelijk toch niet betaald, de order annuleer ik dan doorgaans na een week en beland automatisch in mijn online boekhoudpakket

 

als ik deze orders niet in mijn administratie opneem, vallen er gaten tussen de factuurnummers wat ik uiteraard niet wil. Deze worden automatisch genummerd opeenvolgend , dus het is de keuze of in administratie op onbetaald te zetten of betaald en een creditfactuur aan te maken

 

Goederen worden niet geleverd indien niet betaald vooraf, gemiddeld ongeveer 150-200 bestellingen per maand excl 10-15 geannuleerde of bestellingen die niet voldaan zijn. soms komt het wel eens voor dat de betaling bij een klant niet wilt lukken er vervolgens 3 orders neerzet waarvan 1 betaald..het is dus helaas veelvoorkomend..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Punt is dus eigenlijk dat de webshop fail pays als factuur klaar zet.

Zou toch verwachten dat de webshop de factuur (beter gezegd kwitantie) na betaling aanmaakt én verstuurt.

Goede nieuws is dat je natuurlijk via de afrekening met de webshop wel kan aantonen wat er werkelijk binnen is gekomen.

Vraag is hoe staan ze nu in jouw boekhoudpakket en of er BTW over wordt afgedragen.

Kan je ze niet aanpassen in jouw boekhoudpakket zodat je ze op nul zet als foutfactuur?

Vraag blijft natuurlijk of dat quasi klanten nu jouw nota's krijgen, of is dit niet het geval?

Als ze niet verstuurt worden kun je ze collectief intern crediteren anders wordt het weer lastiger.

 

 

vriendelijke groet,


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, de webshop geeft de order automatisch al een nummer. de klant klikt bevestig bestelling, gaat naar de payment maar maakt deze niet af. factuur blijft dus onbetaald. volgens mij is dit wel de normale gang van zaken, webwinkel software is gewoon kant en klaar van mijnwebwinkel.

 

zolang de factuur op onbetaald staat wordt er geen btw afgedragen, indien je hem laat staan en een creditfactuur maakt ook niet, hij trekt dat weer van elkaar af. Maar zelf print ik alle facturen nog een keer uit en stop ze opeenvolgend in een map, ik denk met een stempel onbetaald en de maandelijkse bankafschriften erbij dat het wel duidelijk moet zijn wat er wel en niet binnen komt ?

 

Zelf vind ik het alleen erg onoverzichtelijk als ik de facturen moet crediteren vanwege de aantal boekingen per maand dat toeneemt, dacht wellicht is er een reden achter.

 

 

Zolang de klant niet betaald, krijgt deze als het goed is geen factuur. ik stuur ze ook geen creditfactuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punt is dus eigenlijk dat de webshop fail pays als factuur klaar zet.

Zou toch verwachten dat de webshop de factuur (beter gezegd kwitantie) na betaling aanmaakt én verstuurt.

Het is niet per se een mislukte betaling, hoewel bijvoorbeeld een iDEAL-transactie inderdaad kan mislukken.

 

Dit probleem treedt vooral op als klanten kiezen voor een bankoverschrijving. Mijn ervaring is dat die bankoverschrijving er eigenlijk nooit meer komt als de klant niet direct binnen 1 of 2 dagen betaalt, maar je zit daarom formeel bijvoorbeeld 30 dagen tot aan de vervaldatum met een openstaande factuur.

 

Ik zou hiervoor, zoals gezegd, een aparte grootboekrekening gebruiken, bijvoorbeeld voor dubieuze debiteuren of oninbare vorderingen. Een creditfactuur gebruik je vooral bij het crediteren van retouren. Of je zou de creditering moeten splitsen, maar dan kun je evengoed een aparte grootboekrekening aanmaken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is als het geld niet binnen 7 dagen op rekening staat bij een bankoverschrijving deze niet meer betaald wordt, veelal stuur ik ook wel een berichtje met de vraag of er problemen waren bij ideal geannuleerde transacties, meestal willen de klanten de bestellen later plaatsen omdat ze meerdere producten nodig hebben, waardoor er dus een geannuleerde bestelling staat. Ga het is met de boekhouder overleggen.. maar denk dat ik ze onbetaald op dezelfde rekening houdt, op deze manier blijft het overzichtelijk aangezien ik alle onbetaalde er ook uit kan filteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Volgens mij heeft je online boekhoudpakket een bijzonder koppeling opgenomen in hun pakket anticiperend op dit probleem.

Als je hem op "niet betaald" zet wordt er niets geboekt.

Is dit correct want dan is een credit nota inderdaad overtollig?

 

Vriendelijke groet,


Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 92 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept