• 0

Boekhouding vraag over Balans (engelse boekhouding)

 

Hoi! Ik zit helemaal vast met een stom iets in de balans.

 

Assets:

cash 0

 

Liabilities:

loan 0

Owner equity:

0

-------------------

het is in balans, Journal entry: lening 10.000 euro, cash 10.000 euro

-------------------

Assets:

cash 10.000

 

Liabilities:

Loan 10.000

Owner equity

0

-------------------

het is in balans, Journal entry: er heeft iemand een maand gewerkt, wordt pas over 10 dagen betaald. Unpaid salaries 1.000, Cash is nog steeds op de rekening

-------------------

Assets:

cash 10.000

 

Liabilities:

Loan 10.000

Unpaid salary: 1.000

Owner equity

0

 

--------------

niet meer in balans.... waar ga ik hier mis? Dit zelfde voorbeeld kan je bijvoorbeeld doen.. stel je inventory verbrand om een of andere reden. dan is je inventory waarde ineens 0.. wat voor contra post komt er dan.. of stel je hebt Accounts Payable to betalen voor een service.. er komt dan niks aan de assets kant fysiek. waar heb ik het mis?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als we de "loan" even buiten beschouwing laten... Je hebt nog geen inkomsten en het enige dat geboekt is, is "Unpaid salary". In principe sta je dan dus met een verlies van die 1.000 in de boeken.

Aangezien EV (eigenvermogen) eind = EV begin (0) + winst (-1.000) - opname (0) + storting (0)

Dan zou je "Owner equity" dus -1.000 moeten zijn.

 

Dus

Assets:

cash 10.000

 

Liabilities:

Loan 10.000

Unpaid salary: 1.000

Owner equity: -1.000

 

En dan ben je weer in balans.

Assets = Liabilities + Owners equities

 

Maar... meestal doe je dit pas aan het einde van het jaar (begin van het volgende jaar).

 

Je hebt het over een "journal entry". Normaal boek je die aan de ene kant (rekening) op en aan de andere kant (rekening) af. Dus bijvoorbeeld op 4000 Lonen en salarissen (kosten) op en 1970 Tussenrekening lonen (balans) af. 4000 is dan een W&V rekening en komt niet op de balans (maar zit dus in de winst-berekening = verandering EV voor einde jaar). 1970 is een balansrekening en zou aan het einde van het jaar 0 moeten zijn. Is die niet 0 aan het einde van het jaar dan is dat dus een liability die nog uitbetaald moet worden. Maar de kosten (winst/verlies) heeft al wel tot een vermindering van het eigen vermogen geleidt. En die heffen elkaar dan op.

 

Maar omdat je niet door het hele jaar je EV-rekening aan gaat zitten passen heb je bij een balans uitdraai meestal een aparte regel erbij staan voor "winst lopend jaar".

 

Eigenlijk zou je dus dit hebben gedurende een lopend jaar:

Assets:

cash 10.000

 

Liabilities:

Loan 10.000

Unpaid salary: 1.000

Owner equity: 0

(berekende) Winst lopend jaar: -1.000

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Rik, Peter,

 

Dit lost al mijn problemen op. Als ik het goed begrijp kan ik "Winst lopende jaar" als contra post gebruiken voor alle AP, unpaid salaries, etc.

 

En indien mijn daadwerkelijke winst positief zou zijn, is de contra hiervoor de Owners' Equity (EV) die gelijkmatig verhoogd wordt.

 

Als ik dit goed begrijp.

Link naar reactie
  • 0

Ja. Maar normaal gesproken wordt die "winst lopend jaar" in een boekhoud programma al automatisch bijgehouden. Dan hoef je dus niet zelf iets te boeken op een aparte rekening. Het is een automatische rekening voor de W&V lopend jaar op de tussenbalans.

 

Als je de balans handmatig maakt kun je gewoon die "Winst lopend jaar" even zelf berekenen en op onderaan de balans schrijven.

 

En inderdaad, die winst (of verlies) boek je aan het einde van het jaar bij je EV om de balans weer in evenwicht te krijgen.

 

(Dit alles is zoals ik het begrijp, maar mijn ervaring met balansen is nog niet zo heel groot :D)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.