• 0

Omzetbelasting, voorbelasting en kleine ondernemersregeling

Hallo,

 

Ik ben afgelopen najaar gestart met mijn bedrijf en moet dus ook omzetbelasting doen. In Q4 2016 zou ik eigenlijk 91 euro moeten terugkrijgen omdat ik toen nog bijna geen omzet had maar wel kosten. Die zijn toen bij voorbelasting gezet. Nu in Q1 2017 heb ik weer aangifte gedaan en zou ik eigenlijk 23 euro moeten betalen als ik in- en verkoop van elkaar weg schrijf. Ik val dus onder de kleine ondernemersregeling en kan het weer bij voorbelasting zetten. Maar hoe kan ik nu die 91 euro van vorig jaar terug krijgen? Dat wordt toch gewoon een uitbetaling of wordt dat automatisch gedaan nu dit kwartaal net is aangegeven?

 

Met vriendelijke groet,

Lizanne van Esch

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik ben afgelopen najaar gestart met mijn bedrijf en moet dus ook omzetbelasting doen. In Q4 2016 zou ik eigenlijk 91 euro moeten terugkrijgen omdat ik toen nog bijna geen omzet had maar wel kosten. Die zijn toen bij voorbelasting gezet.
De aangifte 4e kwartaal 2016 doe je vóór 31-01-2017. De voorbelasting van 91 euro zou inmiddels op je bankrekening moeten zijn bijgeschreven. Enige vertraging kan ontstaan wanneer er nog geen bankrekening bij de Belastingdienst bekend is, of wanneer je de aangifte [OB 4e kw. 2016] te laat, dus ná 31-01-2017 hebt ingediend.

 

Nu in Q1 2017 heb ik weer aangifte gedaan en zou ik eigenlijk 23 euro moeten betalen als ik in- en verkoop van elkaar weg schrijf. Ik val dus onder de kleine ondernemersregeling en kan het weer bij voorbelasting zetten.
De KleineOndernemersRegeling voor de BTW pas je eigenlijk toe in de laatste maand- of kwartaal-aangifte van elk boekjaar. Doe je dat eerder, dan is de kans groot dat je de KOR geheel of gedeeltelijk weer moet terugbetalen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

De aangifte was ruim op tijd. Het zou misschien inderdaad kunnen dat ze nog geen rekeningnummer van me hebben. Ik ga dus bellen. Maar ik heb het dus wel goed gedaan?

 

Maar voor de KOR voor 2017 begrijp ik het niet helemaal, wat had ik precies anders moeten doen bij deze aangifte van Q1 2017? In mijn familie zijn veel ondernemers en die deden dat zelf ook altijd zo.

 

Groetjes, Lizanne

Link naar reactie
  • 0

Maar voor de KOR voor 2017 begrijp ik het niet helemaal, wat had ik precies anders moeten doen bij deze aangifte van Q1 2017? In mijn familie zijn veel ondernemers en die deden dat zelf ook altijd zo.

Lees de opmerking van Cosara nogmaals ;)

 

Zie ook https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/kleineondernemersregeling/aangifte_doen_als_u_geen_ontheffing_hebt/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal

En https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/kleineondernemersregeling/aangifte_doen_als_u_geen_ontheffing_hebt/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal/voorlopige_vermindering_berekenen/

 

dus ná 31-01-2017 hebt ingediend

Ik zie wel vaker de laatste dag van een periode in allerlei reacties genoemd. Alleen als je ontvangt ben je nog op tijd maar als je moet betalen dan per je per definitie te laat. Immers het geld moet uiterlijk de laatste dag van de periode op de rekening van de BD staan. Wat is er op tegen om al vroeg de aangifte te doen en als je dan moet betalen de betaling op de 25ste van de maand te plannen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.