• 0

Eigen vermogen als grootboekrekening

Misschien een rare vraag maar in mijn boekhoudprogramma vind ik geen grootboekrekening Eigen Vermogen. Wel de hulprekeningen die van invloed zijn op het EV.

 

Ik zou verwachten dat EV een hoofdrekening zou zijn met de hulprekeningen daaronder. (Net zoals je een hoofdrekening Debiteuren hebt met daaronder de rekeningen van de individuele debiteuren.)

 

Maak ik nou een denkfout?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een grootboek-rekeningschema is meestal wel variabel in te brengen in een boekhoudprogramma. De vraag is dus waar jij je schema vandaan hebt.

 

Maar je EV kan inderdaad bestaan uit verschillende onderdelen dus verschillende grootboekrekeningen. Meestal kun je die dan wel weer onder één hoofd-grootboekrekening zetten.

 

De vergelijking die jij trekt met Debiteuren gaat niet op. De individuele debiteuren zijn geen grootboekrekeningen die tot je grootboekschema behoren.

 

"Onder" 1319 DEBITEUREN heb ik 1300 Debiteuren, 1305 Debiteuren zonder sub en 1310 Voorziening dubieuze debiteuren staan.

 

"Onder" 1599 EIGEN VERMOGEN heb ik b.v. 1500 Kapitaal/Aandelenkapitaal, 1530 Huishoudgeld e.d. staan (en nog veel meer).

 

Waar staan die "hulprekeningen" van jou momenteel onder? (welke hoofd-grootboekrekening hebben ze?)

 

Er zijn voorbeeldschema's genoeg te vinden op internet zoals deze of deze.

Zoals je bij die laatste kunt zien hoeft het niet zo te zijn dat de rekeningen een "hoofd-grootboekrekening" hebben. Afhankelijk van je boekhoudprogramma kan het ook zijn dat ze aan een "categorie" hangen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.