• 0

ZZPer in Zwitserland

Ik ben Nederlander, maar woonachtig in Zwitserland. Ik ben zzper in Zwitserland.

Ik werk grotendeels in Duitsland en soms in andere EU-landen waaronder Nederland.

Ik wil in juli verhuizen naar Nederland. Moet ik mijn bedrijf in Zwitserland nu beëindigen en het bedrijf in Nederland opnieuw inschrijven of kan ik mijn bedrijf als zzper in Zwitserland “gewoon” doorzetten.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in NL woont ben je hier belastingplichtig (voor je 'wereldinkomen').

 

Je zou misschien middels een vaste inrichting is CH ook daar belastingplichtig kunnen blijven, maar het lijkt mij nogal ver gezocht voor een ZZP'er en ook nogal ingewikkeld/overbodig.

 

(Wat natuurlijk niet wegneemt dat er in theorie allerlei redenen te bedenken zijn misschien. Maar dat zou tenminste ik niet zo 1-2-3 zien.)

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag je in Nederland niet twee eenmanszaken hebben. Als ik mijn eenmanszaak in Zwitserland voortzet, mag ik dan daarnaast nog wel een eenmanszaak in Nederland starten? Hierdoor natuurlijk wel meer administratieve handelingen, maar kan dan wel gemakkelijker in beeld brengen wat ik in Nederland als inkomen moet aangeven en wat in Zwitserland. Wie heeft een soort gelijke situatie of ervaring in deze materie. Of wie kan mij vertellen wat wijsheid is of enige tips geven.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb meerdere klanten met 'meerdere eenmanszaken' eerlijk gezegd.

 

De vraag is natuurlijk waar dat nou goed voor moet zijn (komt niet uit mijn koker, hoor!).

In principe krijg je dan inderdaad alleen meer 'gedoe' (meerdere administraties, meerder BTW aangiften enz.).

In principe is het overbodig, want als je een eenmanszaak hebt dan ben je ondernemer. En daar gaat het om in deze.

 

Maar in NL zal niet gekeken worden of iemand in CH ook 'ondernemer op papier' is. Het gaat (fiscaal gezien) om een vaste inrichting daar, wanneer je hier woont.

Link naar reactie
  • 0

Een eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid. De ondernemer is de eenmanszaak, dus kun je per ondernemer slechts één eenmanszaak hebben.

 

Wel kun je meerdere, uiteenlopende bedrijfsactiviteiten hebben met meerdere handelsnamen en voor elk van die namen een eigen administratie voeren. Het blijft echter één eenmanszaak.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.