• 0

Keuring van huishoudelijke elektrische installaties (België)

Hallo,

 

Af en toe maak ik voor mezelf een denkoefening ivm de risico's van mijn job. Vooral dan op juridisch en verzekeringsvlak.

 

Als elektricien doe ik regelmatig aanpassingen aan bestaande elektrische huishoudelijke installaties zodat ze opnieuw kunnen gekeurd worden door een erkend inspectiebureau.

Dit bij verkoop, verhuur of na 25 jaar. Dit is wettelijk verplicht in België, veel huiseigenaren liggen daar niet wakker van maar velen ook wel.

 

Soms weten ze dat de elektriciteit niet in orde is en moet gekeurd worden maar ze zien het niet zitten om grote renovatiewerken uit te voeren om kabels te vervangen.

 

Ze vragen dan advies aan mij: De boel zo laten (om geen slapende honden wakker te maken?) of de installatie zo veilig mogelijk krijgen zonder grote breekwerken en laten keuren met de inbreuken vermeldt op het keurverslag.

 

Wat is de beste optie:

 

- Een oude installatie zo veilig mogelijk krijgen met de huidige technische mogelijkheden (maar het blijft grotendeels een oude installatie omwille van oude bekabeling in de muren), die dan laten keuren met onvermijdelijke inbreuken op het keuringsverslag. Maar de installatie is wel een stuk veiliger dan van te voren.

 

- Niets doen, onder het motto: 'geen slapende honden wakker maken' (denkwijze van klanten die ik al gehoord heb). Dat betekent dan dat ik geen werken uitvoer en dat er ook niet gekeurd wordt.

 

Wat is het beste advies dat ik kan geven? Dit dan vooral juridisch en verzekeringtechnisch gezien vanuit het standpunt van de klant.

Stel: er is een brand en er wordt aangetoond dat de oorzaak ligt bij een ondeugdelijke installatie. Heeft de klant dan beter een keuringsverslag met opmerkingen/inbreuken of helemaal geen keuringsverslag?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel: er is een brand en er wordt aangetoond dat de oorzaak ligt bij een ondeugdelijke installatie. Heeft de klant dan beter een keuringsverslag met opmerkingen/inbreuken of helemaal geen keuringsverslag?

 

Als ervaringsdeskundige, de eerste optie.

 

Er wordt voortdurend gewerkt aan nieuwe normen, in Nederland is onlangs weer een nieuwe NEN 1010 norm in gebruik genomen, maar deze werkt niet met terugwerkende kracht, alles wat er onder de destijds vigerende NEN 1010 is aangelegd, blijft van kracht.

 

Bij een keuringsverslag wordt de status van een elektrische installatie inzichtelijk gemaakt, het is aan de klant om te bepalen wat deze met het verslag doet.

 

Soms kun je niks meer met een installatie, schat dan in wat de risico's zijn, en meld het aan de klant.

 

Wat te herstellen is, kun je herstellen, maar pas wel op wat je doet en hoe je het doet. Eer je zoiets achterlaat. In zo'n geval, hoofdzekeringen eruit halen, energiebedrijf waarschuwen.

 

In Nederland heb je als installateur een waarschuwingsplicht, je hoeft niks te repareren wat buiten de offerte valt, maar alles wat je ziet tijdens werkzaamheden, moet je melden, ook al is het maar een defect kapje op een stopcontact.

 

Je hoeft er ook niet om te zoeken, maar datgene wat zichtbaar is tijdens werkzaamheden, en een onveilige situatie creëert moet je melden, je bent de vakman :).

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt RiVe,

 

Is het bij jou ook zo druk? Ik heb hier de indruk dat iedereen volle bak appartementjes en huizen aan het opkopen zijn om dan te verhuren.

Meestal is de elektriciteit dan afgekeurd en moet die (deels) vernieuwd worden maar dan zonder de hele grote renovatie.

 

En overal hoor ik hetzelfde: we vinden niemand om het werk uit te voeren. Ook geen schrijnwerker of loodgieter. De wat grotere firma's hebben geen tijd en geen zin want die zijn bezig met nieuwbouw appartementen aan het zetten.

 

Ik moet toch even nadenken over hoe hier best mee om te gaan...

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

 

Meestal is de elektriciteit dan afgekeurd en moet die (deels) vernieuwd worden maar dan zonder de hele grote renovatie.

 

En overal hoor ik hetzelfde: we vinden niemand om het werk uit te voeren. Ook geen schrijnwerker of loodgieter.

 

Ik moet toch even nadenken over hoe hier best mee om te gaan...

 

Dat er geen mensen te vinden zijn, heeft vaak te maken met budget of met gewenst tijdstip van uitvoering.

 

Voor beide is wat te zeggen en kan eventueel in overleg aangepast worden, kan het niet, laat dan niet het probleem van een ander jouw probleem worden.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.