• 0

Afschrijving motor en restwaarde

Ik heb zakelijk een motor aangeschaft en ben mij aan het verdiepen naar de afschrijving omdat ik daar nogal wat verschillende dingen over lees. Ik heb daar toch nog een aantal vragen over.

 

Vraag 1:

Naar hoeveel en in hoeveel jaar schrijven jullie een motor af op de balans?

Dus in mijn geval heb ik 2e hands (zonder BTW) een motor gekocht voor 9750,-.

 

Ik lees over afschrijven naar een kwart maar ook naar 5% en ook naar een redelijke verkoopwaarde.

Een kwart is 2450e

En 5% is zo'n 500e

Redelijke verkoopwaarde over 5 jaar zal toch wel 2000-3000 zijn (gokje).

 

Vraag 2

En doe ik dit nu in 3 of 5 jaren

 

Vraag 3

Wat is het voordeel van het maandelijks of jaarlijks afschrijven?

Ik kan namelijk in mijn boekhoudprogramma een automatische afschrijving invoeren.

 

Vraag 4

Stel ik rij hem na die 3 of 5 jaren door, blijft hij dan zonder afschrijving voor het restbedrag op de balans staan totdat ik hem verkoop? Dus hij komt nooit op 0?

 

Tenslotte begrijp ik dat ik:

-Alle kosten zoals motorkleding, benzine, verzekering (mits een zakelijke), onderhoud en wegenbelasting in de kosten gooi

-Gebruik kan maken van de KIA in het aanschafjaar (mits ik winst maak natuurlijk) zodra ik mijn vpb aangifte doe

-Aan het einde van het jaar verreken ik een bedrag voor privé gebruik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1: Naar hoeveel en in hoeveel jaar schrijven jullie een motor af op de balans?

Het aankoopbedrag minus de (geschatte) restwaarde in vijf jaren, oftewel 5x365 dagen vanaf de dag van aankoop.

 

Redelijke verkoopwaarde over 5 jaar zal toch wel 2000-3000 zijn (gokje).
Misschien als je de motor goed hebt onderhouden en er weinig mee hebt gereden. Vooralsnog lijkt mij 500 euro een meer dan redelijk bedrag. Verkoop je de motor in de toekomst voor een hoger bedrag, dan is er sprake van boekwinst, bij een lager bedrag van boekverlies. Boekwinst en boekverlies zijn correcties achteraf op de te laag of te hoog geschatte restwaarde.

 

Vraag 2: En doe ik dit nu in 3 of 5 jaren
Vijf jaren (1825 dagen), vanaf de dag van aankoop. Als je de motor vandaag 27 mei koopt, dan bereken je de afschrijving voor 2017 over de resterende 218 dagen van het jaar.

 

handigheidje: Periode tussen twee datums berekenen

 

Vraag 3: Wat is het voordeel van het maandelijks of jaarlijks afschrijven?Ik kan namelijk in mijn boekhoudprogramma een automatische afschrijving invoeren.
Mag ook per dag als je dat wilt. Afschrijvingen doe je (vrijwel altijd) één keer per jaar en wel aan het einde van elk boekjaar.

 

Vraag 4: Stel ik rij hem na die 3 of 5 jaren door, blijft hij dan zonder afschrijving voor het restbedrag op de balans staan totdat ik hem verkoop? Dus hij komt nooit op 0?
Correct ... het blijf onderdeel van het ondernemingsvermogen (bezittingen). Mocht de motor na vele jaren trouwe dienst onverkoopbaar blijken te zijn of geen restwaarde meer vertegenwoordigen - als oud ijzer levert het niet veel op - dan kan je de boekwaarde afwaarderen.

 

Overigens mag je de afschrijving ook over een langere periode verdelen als je dat zou willen. De vijf-jaars termijn is een minimale periode (maximale afschrijving) ... korter mag wettelijk niet, langer daarentegen geen bezwaar.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.