[Artikel] Partyselling? Opgepast!

Aanbevolen berichten

Partyselling? Opgepast!

 

Korte samenvatting:

De Autoriteit Consument & Marketing waarschuwt voor bijeenkomsten waar op onreguliere manier producten aangeprezen en verkocht worden. Deze verkooptechniek wordt ook wel party selling genoemd.

 

Dat kan netjes (als duidelijk is wat de bedoeling is en koper een bedenktijd krijgt) zoals we van de klassieke Tupperware Parties kennen. Maar het gebeurt te vaak dat consumenten tot aankoop aangezet worden en/of niet over hun bedenkrecht geïnformeerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan bus- of bootreisjes met een gedwongen tussenstop.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

De waarschuwing is relevant voor kleine ondernemers, omdat een aantal partijen in de markt werken met zogenaamde zelfstandige verkopers (niet zelden in een netwerk- of zelfs multilevel-opzet) die dan bijeenkomsten voor consumenten mogen organiseren. Daar zijn dezelfde regels op van toepassing.

 

De ACM vindt het belangrijk dat consumenten weten wat hun rechten zijn bij aankopen tijdens verkoopdemonstraties:

 

- De uitnodiging moet duidelijke informatie bevatten over het karakter van de bijeenkomst;

- De verkoper moet duidelijk zijn over de werking en de kosten van de producten;

- De verkoper de consumenten goed informeren over de voorwaarden die verbonden zijn aan de aankoop, zoals de bedenktijd.

- Voor producten die de consument koopt tijdens een verkoopdemonstratie geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment van aflevering.

- Wordt de consument niet of niet voldoende geïnformeerd over de bedenktijd, dan geldt een verlengde bedenktijd tot 12 maanden na de aankoop.

Let wel: die rechten gelden voor consumenten, niet perse in B-to-B. Maar het is wel interessant om te signaleren of dit fenomeen ook in zakelijke markten voorkomt.

 

Link naar het artikel :

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maakt het eigenlijk nog een verschil of zoiets in het huis van een particulier plaatsvindt (zeg maar klassiek tupperware model) of tijdens een of ander reisje waar mensen al dan niet ongewenst bij een verkoopdemonstratie terecht komen?

 

Overigens lijkt het me zeldzaam dat ondernemers iets aanschaffen langs zo'n kanaal, maar die bedenktijd kun je dan in principe op je buik schrijven.

Link naar reactie

Overigens lijkt het me zeldzaam dat ondernemers iets aanschaffen langs zo'n kanaal, maar die bedenktijd kun je dan in principe op je buik schrijven.

Er bestaan grote netwerk-organisaties van lokale ondernemers die aan elkaar proberen te verkopen. Daar schuifelen ook energie- en telecom-wederverkopers tussendoor. En de usual suspects uit de MLM-beweging.

 

Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere ondernemers op dit forum.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Ik vermoed dat de ACM zich baseert op de Nederlandse implementatie van de dienstenrichtlijn, voorheen Wet Koop op Afstand, geregeld in Afdeling 2b ("Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten"), Titel 5, BW 6.

 

Daarin is geen sprake van thuis of reisjes of wat dan ook, maar van verkoop buiten de verkoopruimte:

 

f. overeenkomst buiten de verkoopruimte: iedere overeenkomst tussen de handelaar en de consument, die:

 

1°. wordt gesloten in gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van de handelaar en de consument op een andere plaats dan de verkoopruimte van de handelaar of waarvoor door de consument een aanbod is gedaan onder dezelfde omstandigheden;

 

2°. wordt gesloten in de verkoopruimte van de handelaar of met behulp van een middel voor communicatie op afstand, onmiddellijk nadat de consument persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de verkoopruimte van de handelaar is, in gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van de handelaar en de consument; of

 

3°. wordt gesloten tijdens een excursie die door de handelaar is georganiseerd met als doel of effect de promotie en de verkoop van zaken of diensten aan de consument;

 

g. verkoopruimte:

 

1°. iedere onverplaatsbare ruimte voor detailhandel waar de handelaar op permanente basis zijn activiteiten uitoefent, of

 

2°. iedere verplaatsbare ruimte voor detailhandel waar de handelaar gewoonlijk zijn activiteiten uitoefent;

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.