• 0

Importeren: hoeveel heffingen moet ik betalen?

Ik overweeg een bedrijf te beginnen. Ik heb bedacht waar ik het product koop (buiten EU) en hoe ik het in Nederland wil verkopen (markniche, marketing, verkoopkanaal etc). Transportkosten zijn ook te overzien.

 

Cruciaal is de vraag hoeveel ik kwijt ben aan heffingen aan de grens. Websites als kvk.nl en douane.nl zijn niet echt transparant. Hoe kom je hier achter?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Elke KvK heeft een afdeling import-export.

Daar werken mensen die je kunnen vertellen met welke heffingen je rekening moet houden bij import vanuit het buitenland.

Meestal wordt er dan een afspraak met je gemaakt om duidelijk te krijgen om wat voor product het gaat ,en in welke vorm het product ingevoerd wordt.

Halffabrikaten e.d. vallen weer onder andere categorieen dan complete producten.

 

Link naar reactie
  • 0

Op deze link zijn de consulenten internationale handel van de KvK te vinden.

 

Ik neem aan dat je dit schema importeren vanuit buiten de EU al eens bekeken hebt.

 

Dit schema heb ik inderdaad bekeken, maar ik vind geen informatie over het bepalen van de feitellijke importheffingen.

 

Die consultenten heb ik ook gezien, 30 euri per uur is zeer redelijk. Maar om mijn kosten-baten afwegen te laten afhangen van consultenten die info geven die ik niet kan controlleren, dat gaat wel erg ver.

Link naar reactie
  • 0

Op deze link zijn de consulenten internationale handel van de KvK te vinden.

 

Ik neem aan dat je dit schema importeren vanuit buiten de EU al eens bekeken hebt.

 

Dit schema heb ik inderdaad bekeken, maar ik vind geen informatie over het bepalen van de feitellijke importheffingen.

 

Die consultenten heb ik ook gezien, 30 euri per uur is zeer redelijk. Maar om mijn kosten-baten afwegen te laten afhangen van consultenten die info geven die ik niet kan controlleren, dat gaat wel erg ver.

 

???

 

Importheffingen is een verhaal op zich.

Als jij je werk goed voorbereid heb je aan een half uur genoeg.

Ik heb goede ervaringen met de mensen bij de KvK rivierenland,

Link naar reactie
  • 0
Die consultenten heb ik ook gezien, 30 euri per uur is zeer redelijk. Maar om mijn kosten-baten afwegen te laten afhangen van consultenten die info geven die ik niet kan controlleren, dat gaat wel erg ver.

 

Die consulent is, als je goed voorbereid het gesprek instapt, zeker z'n geld waard. Laat hem zien om welke producten, uit welke landen, en welke hoeveelheden het gaat.

 

Allemaal factoren die van belang zijn om een duidelijk antwoord op je vraag te krijgen.

 

Zo kom je ook niet onverwachts voor "onvoorzien grote" uitgaven te staan als je producten de grens bereiken.

 

Daarnaast worden over bepaalde producten accijnzen geheven en moet je in sommige gevallen zelf vergunningen aanvragen.

 

Op de site van de Doune kun je ook uitgebreide informatie pakketten aanvragen.

 

Natuurlijk kun je ook eens bij een internationaal transportbedrijf vragen of zij je wellicht meer informatie kunnen geven, of zelfs het gehele traject van inkoop / transport / inklaring voor je kunnen regelen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

eenduidig antwoord :

 

-je belt een transportbedrijf waar je al dan niet mee in zaken gaat

- je geeft aan om wat voor produkt het gaat

-importmedewerker zoekt de produktcode op

-je krijgt de invoerheffingen/tarieven

-je krijgt binnen een uur antwoord en tevens informatie wat betreft documenten en al dan niet speciale bepalingen tbv invoer

 

 

elk produkt heeft een produktcode waarmee je alle informatie kan krijgen bij de douane in groningen

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

ik ben ook al een tijd bezig om te proberen zaken helder te krijgen wat betreft importeren van goederen uit de US. Ik heb ook contact gehad met KvK, hun site, de douane site. Maar nergens krijg je een overzicht of voorbeeld van mogelijke kosten. Erg vaag dus allemaal. Om die reden ben ik ook op dit forum gekomen, in de hoop eindelijk eens concrete antwoorden te krijgen en evt. wat voorbeeld-kostenplaatjes.

Ik wil wicca, new age en gothic spullen importeren uit de US, simpelweg omdat dat wat ik wil hebben niet in Europa verkrijgbaar is. Het zijn dus kant en klare produkten. Leveranciers heb ik al en ik hoef ook geen containers af te nemen. kan gewoon voor bijv. 150 dollar kopen. Maar ik snap geen hout van hoe ik nou erachter kan komen wat de bijkomende invoerrechten zijn.

Buiten dat: kunnen spullen rechtstreeks bij je thuis arriveren, ik bedoel, voor 150 dollar gaat het op zijn hoogst om een flinke doos, of moet je persé via een of ander douane depot wat ook weer geld gaat kosten?

 

Ik hoop op ervaringen van mensen, links hoef ik niet eigenlijk, sorry, wil niet arrogant klinken hier, maar links heb ik al genoeg gezien en ze leveren geen concrete info.

 

Alvast bedankt!!

 

Angelina

Link naar reactie
  • 0

Voor 1 flinke doos kun je het beste een koerier gebruiken zoals FedEx of UPS enz. dan kan het zo bij je thuis afgeleverd worden.

 

Om echt te weten wat de heffingen zijn kun je bij de douane een BTI (BTI = Bindende Tarief Informatie.)aanvragen. Het product wordt dan ingedeeld door de douane en er kan geen enkele discussie ontstaan over het te voeren statistieknummer( wat je weer nodig hebt om de goederen te importeren). Zowel de douane als de aanvrager kan hieraan dus rechten ontlenen. Wat je dan nodig hebt is : 3 stuks om op te sturen naar de douane en de productinformatie die je hebt over dit product. De samples krijg je nadat het tarief is berekend weer terug.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Click,

 

Dank je wel voor je reactie!

Ik heb net een mail weg naar UPS dus ik hoop van hen meer te weten te komen.

Verder ben ik aan het lezen over BTI aanvragen. Nou staat er ergens iets dat dit alleen geldig is binnen de EU? Weet jij hier toevallig meer van? Wat bedoelen ze hiermee: dat het niet van toepassing is bij importeren vanuit de US of alleen van toepassing op ontvangers in de EU?

 

Groetjes,

 

Angelina

Link naar reactie
  • 0

Voor zover mijn kennis en ervaring strekt is dit alleen van toepassing voor landen van buiten de EU.) dus voor goederen die je importeerd van landen buiten de EU' Volgens mij worden de heffingen geheven als de goederen de EU binnenkomen en ingeklaard worden. Daarna vallen ze onder het vrije verkeer en kunnen ze zelfs zonder inkoop of verkoop factuur verstuurd worden.

 

Heb je al een met de Douane gebeld. Ik weet zeker dat ze je het allemaal kunnen uitleggen...

 

Groeten,

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi,

 

Zodra je weet wat voor produkt het is. De fabriek waar jij je goederen koopt weet de hs-code of de goederencode van het produkt.

Link naar reactie
  • 0

Ja en daar zit nu net het probleem. Om het tarief van invoerrechten te kunnen vaststellen heeft de douane het statistieknummer nodig.

 

Nou is dit nummer een Nederlandse aangelegenheid. Als jij B.V. van een fabriek in China wat producten koopt en importeert, zal die fabriek jou echt niet het statistieknummer kunnen geven. Ze hebben over het algemeen immers geen idee wat dit nummer is en waar het voor nodig is.

 

Je zult daar als importeur hier in Nederland dus werk van moeten maken.

 

Groeten,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.