• 0

Advies mbt inkomsten uit onderneming

Samen met een compagnon hebben wij een mooie zakelijke kans om op projectbasis dit jaar en volgend jaar voor een klant werkzaamheden te verrichten. Wij zijn beide in vaste loondienst en doen dit project buiten onze normale werkzaamheden.

 

Ik zit vooral te berekenen wat voor invloed deze bijverdienste heeft op mijn financiële situatie, aangezien ik nu in loondienst ben. Het project levert ons per persoon ongeveer 20.000 - 45.000 op. Wij hebben weinig tot geen bedrijfskosten die wij kunnen opvoeren. Uit mijn berekening blijkt dat ik minder dan de helft overhoud, daarnaast heeft deze inkomensverhoging ook invloed op o.a. De kinderopvangtoeslag. Netto houd ik aan het eind van de rijd ongeveer 30% over.

 

Het punt is dat ik dit extra inkomen niet nodig heb om rond te kunnen komen. Het is een leuk extra zakcentje. Daarom ben ik op zoek naar advies / tips om te voorkomen dat ik zoveel inkomstenbelasting moet afdragen. Kan ik dit bedrag investeren in bijvoorbeeld (groene) aandelen, leningen o.i.d? Wij willen een VOF opstarten, maar ik lees dat alle winst wordt gezien als inkomen, ook al zou je het op de zakelijk rekening laten staan voor toekomstige zakelijke doeleinden.

 

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Uit mijn berekening blijkt dat ik minder dan de helft overhoud, daarnaast heeft deze inkomensverhoging ook invloed op o.a. De kinderopvangtoeslag. Netto houd ik aan het eind van de rijd ongeveer 30% over.

Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten die je zelf niet kunt dragen. Met deze zakelijke kans kun je dat beter dragen. Dan kun je je eigen broek beter ophouden en ben je minder afhankelijk van geld dat door andere belastingbetalers moet worden opgebracht. Dat is toch fantastisch?

 

Daarom ben ik op zoek naar advies / tips om te voorkomen dat ik zoveel inkomstenbelasting moet afdragen.

Dat is een in mijn ogen verkeerde focus. Feit is dat je van elke extra verdiende euro minstens de helft overhoud, dus tel uit je winst! Ik zou elk jaar wel een miljoen aan belasting willen betalen. Probeer daarom niet kunstmatig je winst te verlagen.

 

Kan ik dit bedrag investeren in bijvoorbeeld (groene) aandelen, leningen o.i.d?

Dat zijn natuurlijk geen aftrekbare kosten. En voor zover investeringen al aftrekbaar zouden zijn is dat alleen maar uitgestelde belasting, want uiteindelijk leveren die investeringen geld op.

 

Wij willen een VOF opstarten, maar ik lees dat alle winst wordt gezien als inkomen, ook al zou je het op de zakelijk rekening laten staan voor toekomstige zakelijke doeleinden.

Klopt, bij een eenmanszaak ook. Je kunt geen "geld in de zaak laten zitten" om er de inkomstenbelasting over te ontlopen.

 

Andere rechtsvormen hebben weer andere voor- en nadelen, maar uiteindelijk geldt ook daar dat er ergens moet worden afgerekend.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dat is nogal een verschil 20.000 of 45.000 bruto/netto? p.p. voor hoeveel uren werk? Maar waarom niet als dat op uurbasis voldoende oplevert? Je kunt ook nog weer een keer gaan middelen voor de IB als het eenmalig of tijdelijk is.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.