• 0

Holding + Werk BV + Prive

Ik heb al veel mensen gesproken (ondernemers, boekhouder) en de afgelopen dagen dit forum afgestruind, echter het wordt alsmaar vager.

 

Mijn situatie:

 

Ik ga mijzelf verhuren aan bedrijf X, hiervoor adviseert men mij om direct een holdingstructuur op te zetten. Mede door de wilde plannen voor het oprichten van toekomstige BV's en inkoop bij bedrijven. Vrij simpele Holding structuur:

 

Glenson Holding

Glenson Werk BV

 

Echter (wellicht simpele) vragen die in mijn hoofd spelen:

1. Vanuit welke BV stuur ik mijn maandelijks factuur toe aan bedrijf X (betreft een vast maandbedrag)?

2. Kan ik gewoon van een van de zakelijke rekeningen geld overstorten (obv loonstrook) naar mijn privé rekening? Gaat dit dan uit de Holding of Werk BV? Begrijp nog niet helemaal hoe dit werkt.

3. Als ik besluit mijzelf in te kopen bij bedrijf X voor een percentage aan 10% van de aandelen dan ga ik er vanuit dat deze aandelen in de holding komen, right? Verandert er buiten het verwerven van de aandelen dan nog iets?

 

Grote hamvraag blijft ook: mocht het bovenstaande (maandelijks factuur aan bedrijf X en aankopen van 10% aandelen) de komende 5 jaar ongewijzigd blijven is dan een holdingstructuur wel noodzakelijk (buiten de voordelen en risicospreiding)?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Glenson,

 

allereerst welkom op Higherlevel!

 

Ik ga mijzelf verhuren aan bedrijf X, hiervoor adviseert men mij om direct een holdingstructuur op te zetten

Wie is "men"? Als dat bedrijf X is, dan vraag ik me af waarom. Zo te zien ga je erg lang voor X werken (je praat al over 5 jaar), dus een loondienstverband ligt dan - zolang je niet voor 5% of meer aandeelhouder van X bent - meer voor de hand, of is er van rechtswege, en dan heeft het gros van jouw vragen geen nut meer

 

Om je toch een idee te geven:

 

1. Vanuit welke BV stuur ik mijn maandelijks factuur toe aan bedrijf X (betreft een vast maandbedrag)?

Vanuit de werk-BV. Zo houdt je operationele risico's en aansprakelijkheden (oa voor beroepsfouten) uit de holding .

 

2. Kan ik gewoon van een van de zakelijke rekeningen geld overstorten (obv loonstrook) naar mijn privé rekening? Gaat dit dan uit de Holding of Werk BV?

Nee, zo werkt het zeker niet. Je moet in een van de BV's een loonadministratie gaan voeren en daar loonheffing over jouw salaris afdragen. Dat salaris moet "een gebruikelijk loon zijn" voor een DGA. De bewijslastgrens voor een gebruikelijk loon ligt op € 44.000,- bruto: wil je een lager loon toepassen dan moet jij aan de belastingdienst kunnen aantonen dat dat voor jouw beroep gebruikelijk is.

 

Begrijp nog niet helemaal hoe dit werkt.

Dan heb je niet de juiste boekhouder, want zó moeilijk is dat nu ook weer niet. Ga op zoek naar een fiscalist die het jou wél helder uit kan leggen...en uiteraard e

 

3. Als ik besluit mijzelf in te kopen bij bedrijf X voor een percentage aan 10% van de aandelen dan ga ik er vanuit dat deze aandelen in de holding komen, right? Verandert er buiten het verwerven van de aandelen dan nog iets?

Ja, meerdere dingen. Belangrijkste: je wordt verplicht sociaal verzekerde DGA. De werkmaatschappij (bedrijf X dus!) moet voor jou sociale premies werknemersverzekeringen afdragen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.