• 0

Youngtimer restwaarde schatten

Hallo,

 

Wij hebben een VOF en sinds kort een auto op de zaak gekocht. Om de auto op de juiste manier af te schrijven zou ik graag weten hoe we de restwaarde kunnen schatten over 5 jaar. De auto is een youngtimer. Op de berekeningswebsite die ik heb gevonden worden geen schattingen van restwaarde gegeven voor auto's ouder dan 15 jaar. Of moeten we hiervoor bij de verkoper van de auto zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is misschien niet al te gebruikelijk of bekend, maar persoonlijk gebruik ik altijd de degressieve afschrijvingsmethode voor auto's. Het is iets mogelijk iets meer werk om het in je administratie te zetten dan lineair afschrijven, maar op die manier hoef je niet echt rekening te houden met restwaarde. Bovendien volgt de boekwaarde de economische waarde iets beter en heb je ook iets meer afschrijving in het begin (namelijk maximaal 20% in het eerste jaar, maar die afschrijving wordt elk jaar wel minder én loopt 'oneindig' door na 5 jaar).

 

Ik ga meestal uit van zo'n 1,5 tot 1,8% per maand afschrijving op de dan geldende boekwaarde (ligt een beetje aan de auto). Stel dat je een auto koopt van 10.000 euro met 1,5% afschrijving per maand, dan schrijf je de eerste maand dus 150 euro af. De boekwaarde is dan 9.850 euro. De volgende maand schrijf je 148 euro af (~ 9.850 x 1,5%). De boekwaarde is dan nog 9.702, en zo verder.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.