• 0

Hoe sluit je een bedrijfsactiviteit goed af?

Bijna 11 jaar geleden ben ik een nieuwe bedrijfsactiviteit gestart na het verkopen van een andere.

 

Achteraf bleek 2007 niet het meest geschikte moment voor een dergelijke actie maar ja, gedane zaken enz....

 

De start bleek minder voortvarend dan ik op basis van de testperiode had verwacht en ik ben een tweede activiteit gestart (die staat in mijn onderschrift)

 

De omzet is bescheiden maar winstgevend, maar alleen voor een paar maanden van het jaar.

 

Omdat het er op lijkt dat ik in buikbakken een veel betere groei kan creëren met dezelfde inspanning ben ik aan het nadenken over opties voor het afsluiten van nu oudste activiteit als de een de andere activiteit in de weg zou gaan zitten.

 

De eerste activiteit is de productie van een niche product voor zeilers. Voor wie het wil bekijken, ik stuur je graag een link per pb.

Ik had verwacht dat de doelgroep zo tussen de 35 en 50 zou zijn maar in de praktijk is dat meer 55 tot 65, en juist die groep is flink aan het vergrijzen.

 

De jaaromzet is zo tussen de 10000 en 15000 euro met een brutomarge van ongeveer 60%, verkoopprijs per product van 1000 tot 1600,--

Ik produceer alle kunststof onderdelen zelf met een cnc machine, en koop de rest in.

 

De voorraad is aardig constant op ongeveer 6000,--

 

Ik lever ook vervangingsonderdelen voor een oud systeem dat niet meer verkocht wordt sinds ik gestart ben. De marge daarop is kleiner, de "winst" voor mij is de aandacht van die klanten voor het hoofdproduct

 

De opties die ik zie:

- Verkoop aan een (aspirant)watersportonderneming die zelf gaat produceren, of alles gaat inkopen, bij mij of andere partijen

- Stoppen en de voorraad afschrijven

- Stoppen met verkoop van nieuwe systemen maar service blijven doen, maar dan moet ik toch onderdelen blijven maken

 

Heeft een van jullie hier nog opties die ik gemist heb?

 

Voor alle duidelijkheid, tot nu toe kan ik alles nog prima combineren, de drukte van de ene valt samen met rust van de andere.

 

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat iets niet zo goed loopt als gehoopt, wil niet zeggen dat het slecht loopt.

 

Misschien is het wat het is, en is het een leuke aanvulling? Ik zie zoiets ook als een mogelijke verzekering. Toen ik voor mezelf begon, ben ik nog een tijd voor bladen blijven schrijven, omdat dat was wat ik kende en waarvan ik wist dat ik het relatief makkelijk kon verkopen. Pas toen dat mijn andere lijn (webdevelopment) ging bijten, heb ik dat opgegeven.

 

En misschien kun je jezelf relevanter maken.

 

Volgens dit artikel wordt de zeilwereld mede door vergrijzing bedreigd, doordat de zeilwereld niet inspeelt op de behoeften van de oudere zeiler. In hoeverre heb je je markt opnieuw verkend?

 

Gaat het om sportzeilen of om vakantiezeilen? Dit artikel beweert dat zeillessen juist in populariteit toenemen. Deze ontwikkelingen lijken te worden bevestigd door het CBS, dat laat zien dat lidmaatschappen van zeilclubs zonder instructie afnemen, maar van clubs met instructie toenemen.

 

Zijn er parallelle markten die je kunt aanboren?

 

Een reden waarom je die lijn wel zou moeten opgeven, is omdat je dan ruimte maakt in je hoofd om aan nieuwe dingen te beginnen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dat iets niet zo goed loopt als gehoopt, wil niet zeggen dat het slecht loopt.

 

Zijn er parallelle markten die je kunt aanboren?

 

Een reden waarom je die lijn wel zou moeten opgeven, is omdat je dan ruimte maakt in je hoofd om aan nieuwe dingen te beginnen.

 

zoals ik al schreef:

"Omdat het er op lijkt dat ik in buikbakken een veel betere groei kan creëren met dezelfde inspanning"

 

Ik heb zat ideeën om de eerste activiteit verder te ontwikkelen maar in de tweede zie ik meer groeipotentie.

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.