Ik lees op internet en ook hier wat oudere topics over deelnemingen die ik verwarrend vind.
Samen met een partner bezit ik bedrijf B. Mijn aandelen heb ik ondergebracht in bedrijf A. Mijn bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B en persoonlijk bezit ik 100% van de aandelen van bedrijf A. Nu moet ik de jaarrekening maken voor bedrijf A.
Mag ik het volgende doen? Gemakshalve ga ik ervan uit dat de aandelen op 31 december 2016 zijn verkregen.
Commerciële jaarrekening (netto-vermogenswaarde)
Bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B.
Op 31 december 2016 heeft bedrijf B (na resultaatbestemming) een aandelenvermogen van 20 euro en een algemene reserve van 20 euro. Dus de waarde van bedrijf B is dan 40 euro.
Boek ik bij bedrijf A op 31 december 2016:
(balans) Deelneming bedrijf B €20 (als er nog geen balanswaarde van de deelneming is, 50% van de waarde)
(balans) Aan bank €10 (aanschafwaarde deelneming)
(v&w) Aan resultaat deelnemingen €10
Dit neem ik dan mee in de jaarrekening.
Fiscale jaarrekening (verkrijgingswaarde)
Bedrijf A heeft 50% van de aandelen in bedrijf B.
Op 31 december 2016 heeft bedrijf B (na resultaatbestemming) een aandelenvermogen van 20 euro en een algemene reserve van 20 euro. Dus de waarde van bedrijf B is dan 40 euro.
(balans) Deelneming bedrijf B €10 (aanschafwaarde deelneming)
(balans) Aan bank €10
Dit neem ik dan mee in de aangifte vennootschapsbelasting als deelneming onder financiële vaste activa.
Klopt het wat ik zeg? Mag ik in de commerciële jaarrekening ook de waarde van de deelneming vaststellen op verkrijgingsprijs (fiscaal)? M.a.w. dat resultaten van bedrijf B niet zichtbaar worden in de cijfers van bedrijf A, eventueel met een toelichting in de jaarrekening van bedrijf A waarin de waarde van de deelneming wordt vermeld?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
WijnandN
WijnandN
Ik lees op internet en ook hier wat oudere topics over deelnemingen die ik verwarrend vind.
Samen met een partner bezit ik bedrijf B. Mijn aandelen heb ik ondergebracht in bedrijf A. Mijn bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B en persoonlijk bezit ik 100% van de aandelen van bedrijf A. Nu moet ik de jaarrekening maken voor bedrijf A.
Mag ik het volgende doen? Gemakshalve ga ik ervan uit dat de aandelen op 31 december 2016 zijn verkregen.
Commerciële jaarrekening (netto-vermogenswaarde)
Bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B.
(balans) Deelneming bedrijf B €20 (als er nog geen balanswaarde van de deelneming is, 50% van de waarde)
(balans) Aan bank €10 (aanschafwaarde deelneming)
(v&w) Aan resultaat deelnemingen €10
Dit neem ik dan mee in de jaarrekening.
Fiscale jaarrekening (verkrijgingswaarde)
Bedrijf A heeft 50% van de aandelen in bedrijf B.
(balans) Deelneming bedrijf B €10 (aanschafwaarde deelneming)
(balans) Aan bank €10
Dit neem ik dan mee in de aangifte vennootschapsbelasting als deelneming onder financiële vaste activa.
Klopt het wat ik zeg? Mag ik in de commerciële jaarrekening ook de waarde van de deelneming vaststellen op verkrijgingsprijs (fiscaal)? M.a.w. dat resultaten van bedrijf B niet zichtbaar worden in de cijfers van bedrijf A, eventueel met een toelichting in de jaarrekening van bedrijf A waarin de waarde van de deelneming wordt vermeld?
Vr.gr.
Wijnand
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57126-deelnemingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag