• 0

Deelnemingen

Ik lees op internet en ook hier wat oudere topics over deelnemingen die ik verwarrend vind.

 

Samen met een partner bezit ik bedrijf B. Mijn aandelen heb ik ondergebracht in bedrijf A. Mijn bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B en persoonlijk bezit ik 100% van de aandelen van bedrijf A. Nu moet ik de jaarrekening maken voor bedrijf A.

 

Mag ik het volgende doen? Gemakshalve ga ik ervan uit dat de aandelen op 31 december 2016 zijn verkregen.

 

Commerciële jaarrekening (netto-vermogenswaarde)

Bedrijf A heeft 50% van de aandelen van bedrijf B.

Op 31 december 2016 heeft bedrijf B (na resultaatbestemming) een aandelenvermogen van 20 euro en een algemene reserve van 20 euro. Dus de waarde van bedrijf B is dan 40 euro.

Boek ik bij bedrijf A op 31 december 2016:

(balans) Deelneming bedrijf B €20 (als er nog geen balanswaarde van de deelneming is, 50% van de waarde)

(balans) Aan bank €10 (aanschafwaarde deelneming)

(v&w) Aan resultaat deelnemingen €10

Dit neem ik dan mee in de jaarrekening.

 

Fiscale jaarrekening (verkrijgingswaarde)

Bedrijf A heeft 50% van de aandelen in bedrijf B.

Op 31 december 2016 heeft bedrijf B (na resultaatbestemming) een aandelenvermogen van 20 euro en een algemene reserve van 20 euro. Dus de waarde van bedrijf B is dan 40 euro.

Boek ik bij bedrijf A op 31 december 2016:

(balans) Deelneming bedrijf B €10 (aanschafwaarde deelneming)

(balans) Aan bank €10

Dit neem ik dan mee in de aangifte vennootschapsbelasting als deelneming onder financiële vaste activa.

 

Klopt het wat ik zeg? Mag ik in de commerciële jaarrekening ook de waarde van de deelneming vaststellen op verkrijgingsprijs (fiscaal)? M.a.w. dat resultaten van bedrijf B niet zichtbaar worden in de cijfers van bedrijf A, eventueel met een toelichting in de jaarrekening van bedrijf A waarin de waarde van de deelneming wordt vermeld?

 

Vr.gr.

 

Wijnand

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi, welkom,

 

Een micro onderneming mag de jaarrekening op fiscale grondslagen samenstellen.

Voor een micro onderneming is de jaarrekening een verkorte balans en resultatenrekening.

Lidstaten mogen wettelijk niet meer eisen aan de toelichting stellen dan in de Europese richtlijn zijn opgenomen.

Fiscaal is waardering tegen aanschafwaarde of netto vermogenswaarde toegestaan.

Deelnemingsvrijstelling is bij beide methodes toepasbaar.

Bedenk wel voor een commerciële jaarrekening kun je niet volstaan met een fiscale balans en resultatenrekening waarin naar behoefte enkele posten afwijkend zijn gewaardeerd.

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Als ik je dus goed begrijp, dan mag ik fiscaal de aanschafwaarde aanhouden, dus €10 voor mijn deelneming. Dit geef ik dan ook op bij de aangifte VPB.

 

Een echte commerciële jaarrekening is er niet, want ik ben enig aandeelhouder is bedrijf A. Maar ik moet in die jaarrekening dus wel 50% van de waarde van bedrijf B aanhouden? Of mag ik daar ook de verkrijgingswaarde als deelneming aanhouden?

 

Vr.gr.,

 

Wijnand

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.