WijnandN

Senior
  • Aantal berichten

    63
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

WijnandN's trofeeën

  1. Dank voor het antwoord. Ik had al zo'n vermoeden, maar wist het niet zeker. Ik wacht op het F-biljet. Vr.gr., Wijnand
  2. Excuses voor mijn emoties, het is juist uw goede recht om vrijblijvend advies te geven op mijn vraag. Ook als dat niet het antwoord is dat ik graag zou willen horen. Maar u heeft gelijk als u stelt dat ik graag dingen zelf oplos. Dat heb ik eigenlijk altijd zo gedaan en het is ook altijd goed gegaan. En in dit geval wil ik iemand met beperkt vermogen en geen huidige inkomsten niet met extra kosten opzadelen als achteraf blijkt dat het ook niet nodig zou zijn. Zo specialistisch lijkt me dit ook weer niet, misschien wel in een later stadium, maar voor nu zie ik dat anders. Nogmaals oprecht dank voor uw reactie, ik waardeer dat heel erg! Rik heeft, na u, een opmerking geplaatst die ik als handvat kan gebruiken. Ik wacht op het F-biljet en zal die invullen. Blijkt nu dat het ingewikkelder is dat ik vermoed, dan kan ik altijd nog om betaald advies vragen. Vr.gr., Wijnand
  3. Hobby-en is het zeker niet! Ik heb eigen BV's en daarvan doe ik volledig zelfstandig de administraties, tot de jaarrekeningen en aangiftes VPB aan toe. Zelfs de liquidatie van een BV heb ik zelf gedaan. En van mijn vriend heb ik jaren zijn administratie en aangiftes IB gedaan. Zonder enkele moeite. Alleen ik heb geen ervaring met de staking van een eenmanszaak. Alles ervoor heb ik al afgehandeld, alleen dat ene punt niet. En het is makkelijk om haar door te verwijzen naar een "terzake deskundige" en het los te laten, maar wellicht had u uit mijn omschrijving kunnen halen dat hij (en lees nu zij) weinig tot geen geld had. Daarom stel ik de vraag op dit forum. En ik vind het belangrijk dat dit goed voor haar wordt afgehandeld. Vr.gr., Wijnand Zo ingewikkeld was mijn vraag toch niet: Ik ga ervan uit dat de belastingdienst zijn vrouw een f-biljet stuurt voor de afrekening of eventueel in maart een uitnodiging voor de aangifte IB. Die aangifte kan ik wel invullen, maar wat doe ik met het ondernemingsvermogen en de zakelijke bankrekening. Gaat dat mee in de (vrijstelling van de) erfenis? Of is dat voor haar inkomen als de bank dat geld naar haar rekening stort? Ik lees op internet dat er ook stakingswinst afgerekend moet worden, maar als je alleen een zakelijke bankrekening overhoudt op de balans, dan is er geen overwaarde toch?
  4. Dat is dus niet zo. In eerste instantie was zijn digid geblokeerd en konden we nergens meer bij komen, maar na een paar weken was zijn digid weer operationeel en stond het op naam van "erven van ..." en als ik met mijn machtiging inlog, dan kan ik namens "erven van ..." inloggen bij de belastingdienst. Zowel privé als zakelijk (voor de aangifte btw).
  5. Wie kan mij hiermee alsjeblieft helpen? Ik heb jaren voor een goede vriend de administratie gedaan, aangezien ik beschik over software voor mijn eigen bedrijven. Hij was ZZP-er en zijn bedrijf was altijd eenvoudig. Bezit van een zakelijke bankrekening, bestelauto en ondernemersvermogen. Hij stuurde facturen (btw verlegd) naar zijn opdrachtgevers voor urenwerkzaamheden en die boekte ik in, samen met diverse inkoopfacturen en bankafschriften. Dan 4 keer per jaar btw aangifte, afrekening btw bestelbus en uiteindelijke 1 keer per jaar aangifte IB. Heel veel had hij niet. Geen eigen huis, geen vermogen groter dan 30.000, geen privé auto. Zijn enige erfgename is zijn vrouw. Zij erft een privé bankrekening met 8.000 euro. Zakelijk ben ik nog bezig. Gelukkig had hij mij gemachtigd voor zijn belastingen privé en zakelijk, dus ik heb al e.e.a. kunnen afronden. 1. Opzeggen bij KvK en diverse instanties (denk aan telefoon, verzekeringen). 2. Bank zakelijke rekening geïnformeerd en ik ben nu voor zijn vrouw bezig om dat bedrag naar haar privé te laten overmaken. 3. Bestelbus verkocht. 4. BTW 4e kwartaal afgehandeld. Ik heb nu in de administratie normale omzet, kosten (waaronder btw privé gebruik) met betrekking tot de bestelbus, overige kosten, boekwinst verkoop bestelbus en resultaat tot aan zijn overlijden. BTW over het laatste kwartaal heb ik dus gedaan en is vanuit privé betaald. Dus ik heb de schuld van de BTW boekhoudkundig verrekend met privé stortingen. Ik hou nu op de balans alleen ondernemingsvermogen over en een zakelijke bankrekening. Op de winst- en verliesrekening heb ik alleen kosten, omzet, boekwinst verkoop bestelbus (verkoop precies na 5 jaar gelukkig) en dus het resultaat uit zijn onderneming. En nu komt het punt waarop ik niet precies weet hoe ik het verder financieel moet afhandelen. Ik ga ervan uit dat de belastingdienst zijn vrouw een f-biljet stuurt voor de afrekening of eventueel in maart een uitnodiging voor de aangifte IB. Die aangifte kan ik wel invullen, maar wat doe ik met het ondernemingsvermogen en de zakelijke bankrekening. Gaat dat mee in de (vrijstelling van de) erfenis? Of is dat voor haar inkomen als de bank dat geld naar haar rekening stort? Ik lees op internet dat er ook stakingswinst afgerekend moet worden, maar als je alleen een zakelijke bankrekening overhoudt op de balans, dan is er geen overwaarde toch? Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Dan kan ik de vrouw van mijn vriend ook inlichten. Vr.gr., Wijnand 
  6. Dank je wel Joost! Ik dacht alleen dat ik het liquidatieverlies moest opgeven bij de deelneming. Vervolgens kreeg ik echter een fiscale winst die niet aansloot bij mijn jaarcijfers (dubbel verlies van de deelneming, in de fiscale V&W en bij de deelnemingsvrijstelling). Nu dus alleen in de fiscale V&W opgenomen en bij de deelneming alleen de verkleining/vervreemding vermeld en geen liquidatie. Vr.gr., Wijnand
  7. Is er niemand die mij kan helpen? Ik kreeg het advies om het negatieve resultaat uit V&W weg te halen, ook de correctie deelnemingsvrijstelling en alleen het liquidatieverlies te laten staan. Echter klopt mijn fiscale winstberekening dan niet meer. Mag ik de afschrijving van de deelneming (voor 5000 euro verkregen en voor 5000 euro weggeboekt) gewoon opnemen op V&W als resultaat uit deelneming voor -5000 euro? Dan klopt mijn aangifte VPB en krijg ik geen foutmelding meer.
  8. Kan iemand mij helpen met het volgende? Ik heb in mijn BV een deelneming in een buitenlandse onderneming (USA) voor 5000 euro. Deelneming is een stuk groter dan 5%. Ik heb de deelneming op de balans opgenomen voor 5000 euro en dit ook altijd zo in de VPB vermeld (opgeofferd bedrag en balanswaardering 5000 euro). Vorig jaar is met de eigenaar van de deelneming besloten om de onderneming stop te zetten. Geen activiteiten en geen inkomsten. Mag ik in de aangifte VPB het volgende doen? - in de V&W neem ik -5000 euro op als resultaat uit deelneming - bij de deelneming geef ik op dat de deelneming is geliquideerd en dat het liquidatieverlies 5000 euro is - bij correctie deelnemingsvrijstelling (Niet-vrijgestelde voordelen volgens artikel 13, lid 17 Vpb) neem ik een bedrag van 5000 euro op Op die manier heb ik het verlies op de deelneming toch correct verwerkt? Fiscaal is het verlies 0 en maak ik gebruik van het liquidatieverlies (uitgegeven bedrag minus ontvangen bedrag voor de deelneming). Vr.gr., Wijnand 
  9. Duidelijk, dank je wel voor het antwoord! Vr.gr., Wijnand 
  10. Hallo Joost, Dat is correct. Het belang van de oorspronkelijke aandeelhouder is aanzienlijk verwaterd. Maar dat is doelbewust gedaan. De uitgifte van de nieuwe aandelen en de agioreserve daarvan heb ik kunnen verwerken als stortingen van kapitaal in de loop van dit boekjaar bij de fiscale winst. Ik weet alleen niet of ik bovengenoemde vragen met ja moet beantwoorden. Vr.gr., Wijnand 
  11. Goedemorgen, ik heb een vraag over de verwerking van de wijziging van het aandelenkapitaal in mijn VPB aangifte 2021. Voorheen had ik 1 participant met 1 aandeel van 1 euro in mijn werkmaatschappij. In de loop van 2021 is er een 2e participant bijgekomen die 20 aandelen van 1 euro heeft gekocht voor een hoger bedrag dan 20 euro. De uitgifte van de 20 aandelen is door de notaris gedaan. In de VPB aangifte kom ik deze vragen tegen. Moet ik die met ja beantwoorden? De eerste lijkt me wel, maar ik twijfel over de tweede. - Is de verdeling van het aandelenkapitaal over de middellijke en onmiddellijke aandeelhouders in dit boekjaar gewijzigd? - Is in dit boekjaar of vorig boekjaar het uiteindelijke belang in de vennootschap in belangrijke mate gewijzigd? Iemand die dit weet? Vr.gr., Wijnand 
  12. Goedemorgen, Is er niemand die dit weet? Volgens mijn financieel adviseur kloppen de boekingen, alleen of je als grootaandeelhouder de rente van een converteerbare lening fiscaal nog steeds als kosten of opbrengsten mag verwerken, daar wist hij geen antwoord op. Vr.gr., Wijnand
  13. Ik heb nu sinds een paar jaar vanuit onderneming A een onderneming B gefinancierd door middel van een converteerbare lening. Zeg 200 euro in totaal. Bedrijf A was geen aandeelhouder van bedrijf B. Wel ben ik bij beide bedrijven betrokken, voer ik de administraties en doe ik de VPB aangiftes. Daarover heb ik een paar vragen. 1. Al die tijd heb ik de rente in onderneming B als financiële kosten verwerkt (ook in de VPB) en in onderneming A heb ik de rente als financiële opbrengsten verwerkt (ook in de VPB). Mag dat? 2. Ik heb eind maart in onderneming B 20 aandelen van 1 euro elk (notarieel) uitgegeven aan bedrijf A. Bedrijf A moet (conform de aandeelhoudersvergadering van bedrijf B) een hoger bedrag betalen voor deze aandelen. Zeg bijvoorbeeld 100 euro. Door deze aandelenuitgifte wordt bedrijf A voor meer dan 95% aandeelhouder. Bedrijf A is akkoord gegaan met dit hogere bedrag. Hoe boek ik dit in beide bedrijven in mijn administratie? Zie hieronder. Bedrijf A: Debet: deelneming bedrijf B voor 100 euro Credit: converteerbare lening bedrijf B voor 100 euro Bedrijf B: Debet: converteerbare lening bedrijf A voor 100 euro Credit: aandelenkapitaal voor 20 euro Credit: agioreserve voor 80 euro Mag ik voor de overgebleven converteerbare lening (van 100 euro) weer in bedrijf B de rente als kosten boeken en in bedrijf A als opbrengsten nu bedrijf A door de aandelenuitgifte grootaandeelhouder is geworden? Graag advies. Vr.gr., Wijnand
  14. Voor mijn holding heb ik eHerkenning. Gecheckt bij de leverancier, maar ik moet voor die dochters echt wel betalen. Daarnaast vond de leverancier het allemaal erg moeilijk, want het moederbedrijf van deze dochters is failliet. Vr.gr., Wijnand
  15. Klopt, in het verleden al eens wat vragen hierover gesteld. Maar volgens mij mag ik de dochters niet zo maar liquideren. Als bestuurder moet je toch toestemming hebben van de aandeelhouder? En dat is volgens mij nu de curator. Hij heeft het aandelenregister. Ik wil gewoon van deze toestand af. Vr.gr., Wijnand
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.