Sinds kort ben ik aan de slag gegaan als freelance taaldocent voor een buitenlands bedrijf. Dit bedrijf is werkzaam over de hele wereld. Ze betalen hun freelancers vanaf een Duitse bankrekening.
De mensen die ik lesgeef zijn expats die naar Nederland zijn gekomen om te werken voor een bekende Nederlandse bank. Deze bank koopt de lessen voor zijn medewerkers in, en stelt ook een budget beschikbaar voor hun lesboeken.
Dat budget moet ik 'beheren'. Althans, ik moet de boeken voor de studenten bestellen en dus ook voorschieten. De kosten die ik hiervoor maak, vergoedt het bedrijf (bij voorkeur) tegelijk met de gemaakte uren. De factuur zal dus gemengd zijn, d.w.z. het factuurbedrag bestaat uit:
[*]inkomsten waarover ik belasting moet betalen e.d.
[*]het door mij voorgeschoten boek.
Even schematisch:
[*]Ik bestel de benodigde boeken voor de student en schiet de kosten voor. Ik geef les.
[*]Ik vraag de kosten van de boeken terug en factureer mijn gemaakte uren, in één factuur per maand.
[*]Bedrijf betaalt mij per maand de aangeschafte materialen terug en betaalt voor de gemaakte uren.
Ik heb uiteraard de belastingdienst gebeld en het meisje dat ik sprak kwam met het volgende verhaal:
"Bij een Duits bankrekeningnummer wordt de btw in principe verlegd BEHALVE als de aankoop van studiematerialen in Duitsland is vrijgesteld van btw. Dus dat moet je eerst uitzoeken. In het eerste geval zet je op de factuur: btw verlegd naar buitenland. In het tweede geval zet je op de factuur: vrijgesteld van btw in Duitsland."
Even later bleek echter dat ze niet had begrepen dat het niet om boeken gaat die ik zelf mag houden, maar om boeken voor de student. Toen volgde er een ander verhaal dat ik niet meer volgde, dus weet nog steeds niet hoe het zit en vertrouw de kennis van de medewerkers van de belastingdienst ook niet echt meer (na eerdere verkeerde adviezen aldaar).
Wel herinner ik me dat ze zei dat ik de boeken op naam van de student kan kopen, maar wat houdt dit concreet in? Dat ik de boeken van privégeld moet kopen, of juist beter vanaf mijn zakelijke rekening (ik krijg daarop immers ook de vergoeding gestort).
Kortom, hoe zouden jullie dit doen? Ik wil geen problemen krijgen met mijn btw-administratie door het door elkaar lopen van zaken.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Cattitude
Cattitude
Beste allen,
Sinds kort ben ik aan de slag gegaan als freelance taaldocent voor een buitenlands bedrijf. Dit bedrijf is werkzaam over de hele wereld. Ze betalen hun freelancers vanaf een Duitse bankrekening.
De mensen die ik lesgeef zijn expats die naar Nederland zijn gekomen om te werken voor een bekende Nederlandse bank. Deze bank koopt de lessen voor zijn medewerkers in, en stelt ook een budget beschikbaar voor hun lesboeken.
Dat budget moet ik 'beheren'. Althans, ik moet de boeken voor de studenten bestellen en dus ook voorschieten. De kosten die ik hiervoor maak, vergoedt het bedrijf (bij voorkeur) tegelijk met de gemaakte uren. De factuur zal dus gemengd zijn, d.w.z. het factuurbedrag bestaat uit:
[*]inkomsten waarover ik belasting moet betalen e.d.
[*]het door mij voorgeschoten boek.
Even schematisch:
[*]Ik bestel de benodigde boeken voor de student en schiet de kosten voor. Ik geef les.
[*]Ik vraag de kosten van de boeken terug en factureer mijn gemaakte uren, in één factuur per maand.
[*]Bedrijf betaalt mij per maand de aangeschafte materialen terug en betaalt voor de gemaakte uren.
Ik heb uiteraard de belastingdienst gebeld en het meisje dat ik sprak kwam met het volgende verhaal:
"Bij een Duits bankrekeningnummer wordt de btw in principe verlegd BEHALVE als de aankoop van studiematerialen in Duitsland is vrijgesteld van btw. Dus dat moet je eerst uitzoeken. In het eerste geval zet je op de factuur: btw verlegd naar buitenland. In het tweede geval zet je op de factuur: vrijgesteld van btw in Duitsland."
Even later bleek echter dat ze niet had begrepen dat het niet om boeken gaat die ik zelf mag houden, maar om boeken voor de student. Toen volgde er een ander verhaal dat ik niet meer volgde, dus weet nog steeds niet hoe het zit en vertrouw de kennis van de medewerkers van de belastingdienst ook niet echt meer (na eerdere verkeerde adviezen aldaar).
Wel herinner ik me dat ze zei dat ik de boeken op naam van de student kan kopen, maar wat houdt dit concreet in? Dat ik de boeken van privégeld moet kopen, of juist beter vanaf mijn zakelijke rekening (ik krijg daarop immers ook de vergoeding gestort).
Kortom, hoe zouden jullie dit doen? Ik wil geen problemen krijgen met mijn btw-administratie door het door elkaar lopen van zaken.
Vriendelijk groet van Judith.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/57215-buitenlandse-opdrachtgever-voorschieten-lesmateriaal-student/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag