• 0

Stoppen met VOF -zonder- overeenkomst, gevolgen?

Hallo Forum,

 

Zo'n 7 jaar geleden ben ik met 2 anderen een VOF begonnen. Er is nooit een VOF overeenkomst getekend of opgesteld. Wij werken alle drie wel fulltime in de VOF, maar van concrete afspraken die normaliter in een contract staan is het eigenlijk nooit gekomen. Nu is er een mogelijkheid dat ik per 1 januari uit de VOF kan gaan en vroeg me af met welke haken/ogen ik rekening moet houden. Hoe zijn, zonder een VOF contract, dingen standaard juridisch bepaald? Ik denk b.v. aan Opzegtermijn, Concurrentiebeding, Voortzetting van VOF, Werkzaamheden voor nog te beginnen orders/getekende offertes, etc. Het is een VOF op gebied van webontwikkelingen overigens, er is geen voorraad of andere complexe balanstechnische kunsten. Wel hebben we b.v. een berg aan inkomsten t.b.v hosting contracten van klanten... (Waarvan ik me ook afvraag hoe dat naar voren komt in GoodWill berekeningen, het zijn jaarlijks terugkerende inkomsten waar vrij weinig/geen werk voor nodig is, kan je bij weggaan gewoon zeggen "Inkomsten van deze contracten is [bij wijze van] 90.000eu, bij mijn vertrek is 1/3e daarvan, 30.000eu, voor mij"?)

 

Of is het eigenlijk een vogelvrije situatie? Er is geen papiertje, dus als ik een maand opzegtermijn aangeef en met opties kom ter vervanging voor mijn werkzaamheden, dan is er niets echt wat ze juridisch voor mijn voeten kunnen gooien om een exit lastig te maken? (Even de waardebepaling en eindafrekening daar gelaten natuurlijk)

 

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op de zaak.

 

Mvg,

Leoric

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De originele vraag die ik had was meer een "Wat ligt er juridisch hard vast wanneer er geen afspraken zijn?"

 

In deze situatie geldt dus (want: verder geen afspraken over de samenwerking):

 

- Wanneer een vennoot uittreedt, houdt de VOF op te bestaan.

- Er moet een slotbalans opgemaakt worden (daar zal geen goodwill op staan) en de winst verdeeld worden conform afgesproken winstverdeling.

- Daaruit blijk dan het kapitaalaandeel van de vennoten.

- Als bezittingen niet in geld zijn (maar bijvoorbeeld computers e.d.), dan zal je dat dan ook op een of andere manier onderling moeten verdelen ("jij neemt dit, ik neem dat" dus).

 

En na de afrekening is het over en uit.

Als wij er van uitgaan dat alle verplichtingen en schulden van de VOF dan geregeld zijn natuurlijk.

 

Maar je kan dus ook een voorstel doen zodat de samenwerking zonder jou door kan gaan.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.