• 0

Stakingswinst eenmanszaak

Goedenavond,

 

Per 2018 is mijn kleine eenmanszaak gestopt. Voor de IB doe ik jaarlijks aangifte. Voor de OB heb ik een ontheffing administratieve verplichtingen. Ik doe dus geen BTW-aangifte en heb deze ook nooit als voorbelasting bij aankopen retour gevraagd.

 

Ik heb een aantal vragen rondom eventuele stakingswinst.

Er staat nog één bedrijfsmiddel op de balans tot midden dit jaar. De overige investeringen zijn afgeschreven tot 0. Bovendien heb ik nog spullen die destijds < 450 kostten.

 

Hoe ga ik hiermee om tav van zowel de IB als de OB? (Wanneer) Is er sprake van stakingswinst? Zo ja, hoe moet ik dit aangeven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bepaald de actuele waarde van de artikelen die je zakelijk hebt aangekocht en nog aanwezig zijn. Daar haal je de waarde vanaf waarvoor het op de balans staat. Het verschil is stakingswinst. Hierover betaal je btw. Als dat bedrag onder de grens van de kor blijft dan hoef je die btw niet af te dragen. Bij de ib aangifte vul je bij de resultatenrekening de stakingswinst in en vervolgens elders in de aangifte ook de stakingsaftrek. Google even op stakingsaftrek voor meer informatie daarover

 

Link naar reactie
  • 0

Niet op de balans is gelijk als voor €0,- op de balans. Dus de actuele waarde is dan meteen de stakingswinst.

 

Geldt dit ook voor spullen ooit aangeschaft < € 450,00?

Het vertegenwoordigd toch een (geld)waarde?

 

Voor de goede fiscale orde ...

 

bij investeringen gelijk of hoger dan € 450,00 >> verplicht afschrijven.

Bij investeringen lager dan € 450,00 >> vrijwillig afschrijven.

 

Inkomstenbelasting. Vennootschapsbelasting. Afschrijvingen

Besluit | 16-03-2010

Directoraat-Generaal Belastingdienst/Brieven en beleidsbesluiten

Besluit van 8 maart 2010, nr. DGB2010/1188M, Staatscourant 2010, 3992

De minister van Financiën heeft het volgende besloten.

 

6. Voorwerpen van geringe waarde.

De aanschaffings- of voortbrengingskosten van voorwerpen van geringe waarde worden in het kalenderjaar van aanschaffing of voortbrenging ineens afgeschreven (artikel 3.30, vierde lid, van de Wet IB 2001). Het ontmoet geen bezwaar als de belastingplichtige in de gevallen waarin bedoelde aanschaffings- of voortbrengingskosten minder bedragen dan € 450, het standpunt inneemt dat sprake is van voorwerpen van geringe waarde als bedoeld in artikel 3.30, vierde lid, van de Wet IB 2001. Tenzij de kosten onderdeel vormen van de kosten van een complex van zaken, betekent dit standpunt dat genoemde aanschaffings- of voortbrengingskosten in het jaar van aanschaf ten laste van het resultaat mogen worden gebracht.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.