• 0

Hoogte managementfee bij tussenholding

Ik heb nu 12 jaar (o.a) een holding met daaronder 2 werk BV's. (o.a. want ik werk ook nog helemaal gratis en onbezoldigd mee in de nieuwe eenmanszaak van mijn vrouw, ooit wellicht meer daarover :) )

 

Enfin, BV X is een exploitaie BV en BV Y een development BV (beiden geen personeel, werk alleen met freelancers) BV X exploiteert (o.a) webshops en BV Y ontwikkelt deze tegen een percentage van de omzet van BV Y. BV Y doet ook sporadisch wat werk voor derden.

 

De holding factureert maandelijks 5000 managementfee aan BV X en 500 aan BV Y. Ik haal uit de holding een normaal DGA salaris en ontvang jaarlijks nog wat dividend dat vanuit BV X naar de holding vloeit.

 

Ik overweeg van BV Y ook een tussenholding te maken door onder BV X een extra BV Z te hangen, en wellicht nog A B C etc indien gewenst... Deze BV Z zal eigenaar worden van nieuwe webshops en diensten afnemen bij BV Y. Het doel is deze BV snel en gemakkelijk verkoopbaar te maken met alle bijbehorende assets als domeinnamen, overeenkomsten met payment service providers etc .. zonder dat eerst uit BV X te moeten halen.

 

Nu zal BV X een managment vergoeding gaan moeten(?) rekenen aan BV Z. Alle werkzaamheden verschuiven via de management fees via BV Z naar BV X en vervolgens naar de Holding.

 

Is er in deze constructie nog rekening te houden met de hoogte van de managementvergoeding en staat dit nog ergens in verhouding tot gebruikelijk loon? Deze materie blijf ik nog altijd lastig vinden en ik begrijp dat een belastinginspecteur hier ook graag zijn stempel op wil drukken, bij gelegenheid :)

 

Wanneer BV Z weinig winst maakt is een lage management fee mijn inziens gerechtvaardigd,

maar is het noodzakelijk dat ook met de BD af te stemmen of niet? Zit ik al "goed" doordat ik

uit mijn holding al een fatsoenlijk en gebruikelijk salaris haal (dus: voldoende loonbelasting betaal).

Is het nu niet meer relevant hoe ik het de hoogte van de fee regel niet meer belangrijk ??

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Erik

 

De hoogte van de managementfee hoeft niet in relatie tot het DGA-loon te staan. Je geniet uit je gehele concern 1 loon via je Holding. Je holding wordt daarvoor 'gevoed' door fees uit de diverse dochter BV's. Die fees zullen zakelijk moeten zijn. Daarbij kun je voor de fees kijken naar je tijdsbesteding en de winst die de betreffende dochter BV maakt.

 

Vervolgens wordt in je Holding gekeken naar de hoogte van je loon. 45k minimaal of 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.