• 0

lening aanvragen, dan baan opzeggen ?

Ik zit met de volgende vraag.

 

Ik heb op dit moment gewoon een vaste baan (contract voor onbepaalde tijd) en op basis hiervan kan en wil ik een lening bij de bank afsluiten van +/- 10.000 euro.

Daarnaast heb ik een eigen bedrijfje (Internet & communicatie bureau)

waar ik helaas te weinig tijd in kan steken omdat ik al een vaste baan heb.

 

Stel nu dat ik, nadat ik de lening heb gekregen, mijn baan op zeg. En het geld gebruik om de eerste paar maanden van te 'leven' en me zo full-time kan inzetten voor mijn eigen bedrijf in de hoop na een paar maanden genoeg omzet te draaien om daar mijn inkomsten uit te halen.

 

Iemand enig idee of dit kan ?

Of gaat de bank moeilijk doen zodra er (in het begin) niet maandelijks een salaris binnen komt op je rekening ?

 

Verder nog haken en ogen hieraan volgens jullie ?

 

Kan je overigens een uitkering aanvragen en ondertussen je eigen bedrijf 'opstarten' ?

 

Alvast super bedankt voor jullie reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt wel als een geinig manier om aan een lening te komen, vermoeddelijk kan zoiets wel werken. Je moet echter wel goed de voorwaarden erop nalezen, wellicht staat er iets in over gevolgen bij verlies van vast inkomen (bijv. hoger rentepercentage vanwege hoger risico). Zolang je die lening maar afbetaald denk ik dat er in de regel weinig heisa van zal komen... al vind ik het hele verhaal wel riskant, stel dat het niet of te langzaam lukt met je zaken, dan hang je.

 

Kan je overigens een uitkering aanvragen en ondertussen je eigen bedrijf 'opstarten' ?

 

Lijkt me niet, je zegt eerst zelf je baan op, en bent vervolgens niet eens beschikbaar voor de arbeidsmarkt - zoiets rechtvaardigd uiteraard geen uitkering.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Het lijkt mij ook dat zolang ik die lening afbetaal ze er verder

niet zoveel problemen mee zouden hebben. Maar inderdaad,

de voorwaarden goed doorlezen lijkt me zeker geen verkeerd idee ;-)

 

Riskant is het enigzins, maar ik probeer het risico zo klein mogelijk te houden en zal eerst nog een aantal berekeningen moeten doen. Maar ja,

een beetje risico nemen hoort natuurlijk wel bij het ondernemerschap.

 

Ik ben het zat om mijn eigen bedrijf verder op te starten met de beperkte tijd die ik nu heb door mijn vaste baan. Het gaat me allemaal te langzaam (wegens tijdgebrek) en wil er gewoon voor full-time voor gaan

om er alles uit te halen.

 

Voor wat betreft het opstarten vanuit een uitkeringspositie heb ik nog even op internet (UWV) gezocht en dit kan wel zag ik, maar daar zitten nog een hoop haken en ogen aan, en is voor mij geen optie meer.

 

Iemand anders overigens ervaring met het hebben van een lening

en het vervolgens opzeggen van je vaste baan (inkomstenbron) ?

Link naar reactie
  • 0

De 'reguliere' manier is natuurlijk om met een ondernemingsplan bij een bank aan te kloppen en om een zakelijke lening te vragen.

 

Dit is meer werk dan je voorgestelde methode: maar heeft wel twee hele grote voordelen:

-als de bank groen licht geeft nadat jij je ondernemingsplan meermalen hebt aangepast (dat zal altijd wel voorkomen) en je exploitatiebegroting goed op orde hebt en hebt onderbouwd heb je zelf ook een stukje zekerheid: de zekerheid vna goed voorbereid van start te gaan en de belangrijke punten in de vingers te hebben.

-tweede voordeel: stel: in maand 1 haal je drie grote opdrachten binnen, op offertebasis. Hoge offertes met lange fasen waarna pas gefactureerd kan worden. Bij twee van die opdrachten snijd je een goed punt aan en de directie van je opdrachtgever is tevreden over jer voorstel, maar gaat ff in beraad over het voorstel en de eerst fase loopt al uit.... gevolg: drie maanden na de start heb je pas het punt van de eerste factuur bereikt, en als de goedkeuring van je factuur over alle schijven naar het college van bestuur is geweest, zit je aan het einde van je lening.

 

Bij een zakelijk krediet kun je op basis van ondertekende offertes en uitstaande facturen nog wel een centje bij krijgen. Als je de boel met een privelening hebt gefinancieerd, zul je weinig kans maken denk ik. Daarnaast: stel je hebt de lening na een jaartje al bijna afgelost: en je wilt/moet groeien (bijvvorbeeld door een hele vette vis te vnagen). Dan heb je misschien een nieuwe lening nodig, en dan kan je contact bij de bank dat lekker snel in orde maken. Doen ze met een particuliere lening niet, en als je dan alsnog een zakelijke lening wilt gaat het vast langer duren.

 

Ik zou de weg kiezen ide nu het meeste energie kost, maar straks msischien wat energie bespaart: de zakelijke lening. (en natuurlijk niet bij de bank waar je nu ook zit!)

Link naar reactie
  • 0

Even als reactie op het bericht van Nonex (bedankt voor je reactie overigens).

 

De zakelijke lening heeft inderdaad ook mijn voorkeur maar viel bij mij eigenlijk als optie af omdat :

 

- ik heb nu een VOF (3 personen) waarvan ik de persoon ben die er nu wel full-time voor wil gaan en dus wel risico wil nemen. De andere twee (of eigenlijk een van die twee) wil eigenlijk nog geen risico nemen, dus heeft een zakelijke lening niet de voorkeur. Tenzij we de boel gelijk om gaan zetten in een BV, maar dat is feitelijk pas interessant bij een winst van +/- 100.000 euro meen ik ?

 

Voor de duidelijkheid, we zijn nu zo'n 1,5 jaar bezig maar ik wil verder groeien omdat het me veel te langzaam gaat en ik er fulltime mee verder wil. Wegens tijdgebrek (door onze fulltime banen) staan we nu soms meer stil dan dat we in ontwikkeling zijn heb ik het gevoel.

 

- daarnaast heb ik altijd begrepen dat banken een zakelijke lening geven voor de ontwikkeling van een product of dienst etc. maar niet bedoelt als financiering van je inkomen als het ware. Oftewel, je krijgt wel geld los om bijvoorbeeld bedrijfsmiddelen aan te schaffen maar niet om jezelf een salaris uit te betalen. Of ben ik hierover verkeerd geinformeerd ?

 

- tevens is het toch zo bij een zakelijke lening dat je ook een bepaald percentage zelf moet kunnen inbrengen ? Dat is dus ook een probleem, want dat heb ik dus niet op dit moment.

 

Link naar reactie
  • 0

- ik heb nu een VOF (3 personen) waarvan ik de persoon ben die er nu wel full-time voor wil gaan en dus wel risico wil nemen. De andere twee (of eigenlijk een van die twee) wil eigenlijk nog geen risico nemen, dus heeft een zakelijke lening niet de voorkeur. Tenzij we de boel gelijk om gaan zetten in een BV, maar dat is feitelijk pas interessant bij een winst van +/- 100.000 euro meen ik ?

 

Bij een vof ben je toch alleen aansprakelijk voor het bedrag wat je zelf in de vof hebt geinvesteerd? Een vraag voor de juristen hier: is er geen constructie mogelijk waarbij Leon het risico draagt voor het geleedne bedrag?

 

- daarnaast heb ik altijd begrepen dat banken een zakelijke lening geven voor de ontwikkeling van een product of dienst etc. maar niet bedoelt als financiering van je inkomen als het ware. Oftewel, je krijgt wel geld los om bijvoorbeeld bedrijfsmiddelen aan te schaffen maar niet om jezelf een salaris uit te betalen. Of ben ik hierover verkeerd geinformeerd ?

 

Dit geld zeker voor grotere bedragen: maar ook bij de otnwikkeling van een product zal iemand in zijn elvensonderhoud moeten kunnen vorozien. Echter: bij productontwikkeling is de afzet gemakkelijker te definieren door een behoefte-onderzoek, en kan, door de verkoopprijs uitgerekend worden wanneer de boel winstgevend wordt. In de dienstensector is dat een stuk moeilijker, en het laatste is minder van toepassing: je vangt het geld voro de geleverde dienst, en hebt niet te maken met verkoopaantallen. Bij de dienstensector kunnen leningen dan ook een stuk lager zijn dan bij productontwikkeling: een lenign vna 100k voor de ontwikkleing van een product is mogelijk, voor de dienstensector zou dat van de zotte zijn. Volgens mij maakt de postbank/ing nu juist reclame dat ze niet veel eisen stellen aan de leningaanvraag: en een overbruggingskrediet wordt volgens mij zelf genoems in hun boekje voor ondernemers.

 

- tevens is het toch zo bij een zakelijke lening dat je ook een bepaald percentage zelf moet kunnen inbrengen ? Dat is dus ook een probleem, want dat heb ik dus niet op dit moment.

 

Zit er niet voldoende in de vof om dat aandeel te leveren?

Kun je met een aantal opdrachten naast je loondienst dat nog voor elkaar krijgen? Je zou toch met een telefoontje naar de bank moeten kunnen uitvinden of dit het geval is.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de weg kiezen ide nu het meeste energie kost, maar straks msischien wat energie bespaart: de zakelijke lening. (en natuurlijk niet bij de bank waar je nu ook zit!)

 

In principe wel, maar toch tricky...

 

Stel je gaat naar je bank om een zakelijke lening, maar krijgt die om een of andere reden niet... vervolgens sta je een week later op de stoep om een prive lening van vergelijkbaar bedrag en looptijd. Ik schat de kans vrij groot dat dat opvalt ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik zou de weg kiezen die nu het meeste energie kost, maar straks msischien wat energie bespaart: de zakelijke lening. (en natuurlijk niet bij de bank waar je nu ook zit!)

 

In principe wel, maar toch tricky...

 

Stel je gaat naar je bank om een zakelijke lening, maar krijgt die om een of andere reden niet... vervolgens sta je een week later op de stoep om een prive lening van vergelijkbaar bedrag en looptijd. Ik schat de kans vrij groot dat dat opvalt ;)

 

Vandaar: (en natuurlijk niet bij de bank waar je nu ook zit!)

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een vof ben je toch alleen aansprakelijk voor het bedrag wat je zelf in de vof hebt geinvesteerd? Een vraag voor de juristen hier: is er geen constructie mogelijk waarbij Leon het risico draagt voor het geleedne bedrag?

 

Iedere vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van de Vof. Ofwel, ieder afzonderlijk draagt het risico van de totale schuld. Een mogelijkheid is om prive kapitaal van een der vennoten als zakelijk krediet te verstrekken aan de Vof. Nu ligt het probleem bij deze inbreng. Feitelijk ben je de boel aan het besodemieteren wanneer je nu op basis van het dienstverband een privelening aangaat terwijl je weet binnen afzienbare tijd het dienstverband vaarwel te zeggen. Wanneer je nu aangeeft de lening nodig te hebben voor het ondernemerschap zal de bank hier niet zo happig op zijn. Belangrijke vraag in deze: welke zekerheden heb je of de Vof te bieden?

 

Overigens, het blijft tricky om de lening eerst zakelijk en vervolgens prive aan te vragen. Ook al doe je dit bij een andere bank. Banken checken uiteraard het BKR. Gezien de Vof geen rechtspersoon is, zal er getoetst worden op de namen en adressen van de vennoten. Banken zien eerder gedane toetsingen bij het BKR.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 431 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.