• 0

Kan het auteursrecht aan iemand toekomen zonder handtekening?

Ik heb een vraag over auteursrecht. Het volgende speelt: Ik heb een aantal maanden geleden een opdracht afgerond. Het gaat om een opdracht voor een grote organisatie die gewoonlijk een intermediair inschakelt voor de zzp-inhuur. Ik heb dus gewerkt met een modelovereenkomst (wet DBA) voor "tussenkomst". De formele opdrachtgever was dus een intermediair. Ik heb een contract met de intermediair gehad en ook naar hem mijn facturen gestuurd. In deze modelovereenkomst heb ik verklaard dat het intellectueel eigendom toekomt aan de eindklant (dus het bedrijf waar ik de klus voor heb gedaan). Ook heb ik bij de eindklant een verklaring ondertekend waarin ik datzelfde verklaard heb.

 

Erg belangrijk om te weten: Ik heb op geen enkele manier een contract met de eindklant. Ik heb dus wel getekend voor het afstand doen van mijn intellectueel eigendom maar de eindklant heeft nooit meegetekend voor ontvangst hiervan.

 

Voor zover ik weet (maar ik ben geen jurist) heb ik dus het auteursrecht van mijn programmeercode nooit overgedragen. Er is immers geen akte van overdracht. Klopt dit?

 

Dit is belangrijke info. Ik heb een plan voor een app en daarbij komt programmeercode uit ander werk goed van pas. Natuurlijk wil ik alles in goed overleg doen maar het is wel handig om te weten wat mijn rechtspositie is. Moet ik mijn auteursrecht terugvragen of heb ik hier zoals ik denk nooit afstand van gedaan omdat de eindklant dit niet schriftelijk heeft aanvaard?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Van alles wat ik tijdens mijn studie heb gemaakt, heb ik het eindresultaat en de academie niet.

Bezit van het eindresultaat zegt niks over de rechten.

........................

 

 

Dat is waar. Maar ik wilde even aangeven dat kunstacademies niet het werk van studenten oppotten om dat voor eigen gewin te exploiteren.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.